فصل سرد و سخت که فرا می رسد بازهم باید دلهایمان هری بریزد و شاهد حوادث تلخ و جانگدازی باشیم که بخش اعظم آن ناشی از «خطای انسانی»،«طمع ورزی»، «بی مسوولیتی»، «وفانکردن به تعهدات» و همچنین «امضا فروشی» است.

«مرگ خاموش»، تکرار تلخ حوادث!/سهل انگاری های نظارتی در رعایت استانداردهای احداث ساختمان

سلامت نیوز:  فصل سرد و سخت که فرا می رسد بازهم باید دلهایمان هری بریزد و شاهد حوادث تلخ و جانگدازی باشیم که بخش اعظم آن ناشی از «خطای انسانی»،«طمع ورزی»، «بی مسوولیتی»، «وفانکردن به تعهدات» و همچنین «امضا فروشی» است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،«مرگ خاموش» عنوانی است که این روزها زیاد به گوش می رسد؛ عنوانی آشنا در ذهن ما! که بتدریج با آن خو گرفته و نسبت به تلخی و دلخراشی آن بی تفاوت می شویم!


چهار نفر از اعضای یک خانه در اثر گازگرفتگی جان باختند؛ پنج دانشجو در خوابگاه به دلیل گاز گرفتی از دنیا رفتند؛ زوج جوان در شب عروسی خود قربانی نشت گاز شدند و... این قبیل اخبار ناگوار و ناراحت کننده در طول سال بویژه فصول سرد پاییز و زمستان بارها و بارها روح و روانمان را خراش می دهد و اشک بر گونه هایمان می نشاند.


در همین سال جاری تاکنون براساس آمارهای رسمی نزدیک به 400 نفر از هموطنان بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند و این رویداد تلخ و پرغصه همچنان ادامه دارد و قربانیان جدیدی را می بلعد.


همین چند روز پیش بود که سازمان آتش نشانی از مرگ یک زوج سالخورده در خیابان «شاه نظری» میرداماد خبر داد؛ آن هم در آپارتمانی 140 متری که به نظر می رسد انبار بزرگی از ذخیره اکسیژن است که به دلیل نبود استاندارد لازم در احداث این ساختمان همانند بسیاری دیگر از ساختمان های احداثی این ذخیره کلان اکسیژن نیز ته می کشد و جای آن را سم مونوکسیدکربن فرا می گیرد و قربانیان در خواب جان می بازند و داغ بر دل بازماندگان و همه ما می گذارند.
حوادثی از این نوع را هر روز و هر ساعت در نقطه نقطه میهن‌مان شاهدیم و این تکرار تلخ را چاره نمی کنند و مسئولان ذیربط نیز تنها به دادن هشدار آن هم به شهروندان بسنده می کنند و پرسش مهم اینجاست که این هشدار به سازندگان بی مسئولیت و طماع ساختمان ها نیز ارایه می شود و برخورد لازم انجام می گیرد یا خیر؟


«سید جلال ملکی» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران طی گفت وگویی در رابطه با حادثه تلخ میرداماد می گوید: پس از اطلاع، عوامل آتش‌نشانی بلافاصله وارد منطقه و ساختمان محل حادثه شدند و پیکرهای بی‌هوش و بی جان زن و مردی 60 ساله ای را مشاهده کردند.


ملکی با بیان اینکه آتش‌نشانان این زن و شوهر را از محل حادثه که واحدی 140 متری در طبقه نهم یک ساختمان 9 طبقه مسکونی بود خارج کردند و به عوامل اورژانس تحویل دادند، گفت: پس از بررسی علائم حیاتی مشخص شد که این زن و مرد به دلیل استنشاق گاز سمی مونوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند.
وی درباره اینکه چرا با توجه به مساحت ساختمان این افراد دچار گازگرفتگی شدند، گفت: بررسی کارشناسان آتش‌نشانی نشان داد که در روزهای گذشته ساکنان تعدادی دیگر از واحدها نیز دارای علائم گازگرفتگی بودند و دلیل آن نشت گاز سمی از دودکش موتورخانه این ساختمان در طبقه منفی یک بوده است.
یکی از ساکنان این مجتمع مسکونی 9 طبقه نیز مسئولان دستگاههای ذیربط را به دلیل آنچه که «دادن مجوز به سازندگان بدون تخصص و بی تعهد» و همچنین «عدم کنترل کیفی و نظارت لازم» می خواند، مسئول وقوع چنین حوادثی می داند و ادعا می کند: «این سازمان ها و بویژه عوامل اجرایی آنها در وقوع این حوادث و فجایع دخیل هستند و احتمالا عوامل اجرایی و نظارتی توسط سازندگان بی وجدان تطمیع نیز می شوند».
یکی دیگر از ساکنان این مجتمع مسکونی به خبرنگار ایرنا می گوید: آنچه که عیان است اینکه در احداث این مجتمع همانند بسیاری دیگر از مجتمع های مسکونی استاندارد های لازم ایمنی و حفاظتی رعایت نشده است.


وی در توضیح این ادعا می افزاید: حداقل فاصله کلاهک دودکش با دریچه های تامین هوای ساختمان باید سه متر درنظر گرفته شود، اما همین امر بدیع و ساده در احداث این مجتمع رعایت نشده و متاسفانه علت اصلی این حادثه و مرگ خاموش دو تن از همسایگان خوبمان نیز فاصله نزدیک دودکش و هواکش بوده است.
وی می افزاید: فاصله های لازم در تعبیه دودکش ها در پشت بام و دیوارهای جانبی نیز رعایت نشده و باوجود اینکه استفاده از لوله های سیمانی پیش ساخته سرصاف ممنوع اعلام شده اما سازنده بی توجه به این موضوع بدون استفاده از نر و ماده تخلف کرده و مسئول این حادثه است و به همین دلیل درخواست تامین دلیل به شورای حل اختلاف خواهد داد تا کارشناس رسمی دادگستری با بررسی تخلفات زمینه پیگیری های بعدی حقوقی و کیفری را مهیا سازد.
بررسی ها نشان می دهد: «هر نوع سیستم گرمایشی در ساختمان هایی که مطابق با مقررات ملی ساختمان و اصول مهندسی طراحی نشده و توسط افراد ذیصلاح نیز احداث و نظارت نشوند، می تواند منجر به حوادث جبران ناپذیر شود».


بر اساس آمار ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو، بیش از سه هزار نفر از شهروندان در اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن طی سه سال منتهی به 1393 و بیش از هشت هزار تن طی 10 سال گذشته جان باخته و در شمار قربانیان «مرگ خاموش» قرار گرفته اند.
یک استاد دانشگاه که اتفاقا از ساکنان این مجتمع و از شاهدان حادثه بوده  پدیده «امضا فروشی» را یکی از دلایل وقوع چنین حوادث تلخی می داند و می گوید: پدیده امضا فروشی به تخلفی عنوان می­شود که در آن برخی ناظران فنی بدون اعمال نظارت در عملیات ساخت، گواهی تاییدات کیفی طرح و اجرای ساختمانی را که توسط افراد فاقد صلاحیت به انجام رسیده است، به مراجع بالادستی ارائه می­دهند.


علاوه بر آن، تخلف امضافروشی در میان برخی ناظران حقیقی و حقوقی (شرکت ها) به شیوه مختلفی صورت می­گیرد و بعضا مشاهده می شود که برخی ناظران حقیقی بدون بررسی های لازم و کافی در مورد صحت عملیات اجرایی، درستی این مراحل را حتی پیش از انجام آن عملیات، تایید می کنند.


این استاد دانشگاه معتقد است: این تخلف توسط برخی ناظران حقوقی نیز صورت می­پذیرد و آنان از جمله اقدام به خرید پروانه های نظارت اشخاص حقیقی می­نمایند و از نظر ثبتی آنها را در زمره هیات مدیره جهت کسب امتیاز و همچنین اعضای شرکت قرار می دهند، ولی عملا از حضور آن افراد در کارکرد و فعالیت شرکت استفاده نمی کنند. پروانه ناظران حقیقی خریداری شده برای شرکت، شرکت را در وضعیت اخذ کارهای بزرگ متناسب با تعداد و ظرفیت مهندسانش قرار می­دهد، ولی در عمل مجموعه نظارت­ها نه توسط این افراد که توسط افراد فاقد صلاحیت که هزینه ­های بسیار پائین­تری جهت انجام کار تمام وقت به شرکت تحمیل می­کنند، انجام می پذیرد.


وی ادامه می دهد: بر اساس ماده 100 تبصره 7 قانون شهرداری ها، ناظران موظف به نظارت مستمر بر اجرای عملیات ساختمان هستند، حال آنکه در تعریف واژه مستمر، چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ ترتیب فعالیت ها مناقشات بسیاری در بین کارشناسان وجود دارد. از سویی در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، ناظران موظف شده اند طی مراحل مشخصی از شروع به کار، فونداسیون و اسکلت تا اتمام عملیات، گزارش صحت و یا عدم اجرای درست این مراحل را به شهرداری گزارش نمایند، در صورتی که جزئیات انجام و اجرای این مراحل، به دلیل غیبت تمام وقت ناظران در کارگاه، تحت کنترل آنها قرار ندارد.


فصل سرد است و هموطنانمان به دلایل گوناگون با «مرگ خاموش» مواجه هستند. علاوه بر سهل انگاری های نظارتی در رعایت استانداردهای احداث ساختمان توسط سازمان های ذیربط و سوءاستفاده های سازندگان واحدهای مسکونی، بی توجهی به مقررات و اصول ایمنی، بی احتیاطی ساکنان، نقص های آموزشی و پایین بودن آگاهی های عمومی و اجتماعی نیز در وقوع این حوادث دخیل است که با رفع نواقص، سهل انگاری ها، بی مسئولیت ها و افزایش آگاهی های عمومی می تواند به کاهش این رویداد تلخ موثر یاری رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha