واگذاری بخش های دیالیز در مناطق مختلف کشور به شرکت های خصوصی، با واکنش انجمن نفرولوژی ایران مواجه شد، تا جایی که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به این ماجرا ورود کرد.

ماجرای واگذاری بخش های دیالیز/ مجلس ورود کرد

سلامت نیوز:واگذاری بخش های دیالیز در مناطق مختلف کشور به شرکت های خصوصی، با واکنش انجمن نفرولوژی ایران مواجه شد، تا جایی که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به این ماجرا ورود کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به دنبال اقدام وزارت بهداشت جهت عقد قرارداد با شرکت های خصوصی برای تجهیز و مدیریت بخش های دیالیز در نقاط مختلف کشور، انجمن نفرولوژی ایران به این اقدام وزارت بهداشت واکنش نشان داد.

اظهارات مشاور وزیر بهداشت

مهندس سید ابراهیم رئیسیون مشاور وزیر بهداشت در امور مشارکت های اقتصادی، در توضیح جزئیات این قرارداد گفته است که بر اساس اصل ۴۴ قانون، ارائه خدمات دیالیز قابل واگذاری به بخش غیردولتی و خصوصی است و بر همین اساس، ساخت ۴۸۰۰ تخت جدید دیالیز در کشور به بخش خصوصی واگذار شد.

بر اساس همین قرارداد، شرکت های خصوصی متعهد شده اند، مراکز دیالیز و تصویربرداری را در مدت زمان ۱۸ ماه بر اساس استانداردهای مورد تایید و با نظارت دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد و تجهیز کنند.

واکنش انجمن نفرولوژی ایران

در همین حال، دکتر محمدرضا گنجی رئیس انجمن نفرولوژی ایران در واکنش به این قرارداد، گفته است که بر خلاف ادعای وزارت بهداشت مبنی بر «کاهش هزینه­ ها و افزایش کیفیت» در این طرح، ما معتقدیم با این شیوه حتی اگر هزینه­ ها کاهش یابد، بهای آن را بیماران با کاهش کیفیت خواهند پرداخت. 

جزئیات قرارداد

این در حالی است که مشاور وزیر بهداشت در امور مشارکت های اقتصادی، معتقد است شرکت های خصوصی از طریق فراخوان عمومی شناسایی شده اند و پس از بررسی های فنی، مالی و تخصصی و صلاحیت عمومی آنها، صلاحیت تعدادی از شرکت های متقاضی تایید شد و از طریق مناقصه برای ساخت این مراکز انتخاب شدند.

رئیسیون گفت: شرکت های سرمایه گذاری عموما تولید کننده تجهیزات و مواد اولیه مربوط به دیالیز و همچنین شرکت های خدماتی هستند و توزیع جغرافیایی تخت های دیالیز در قطب های ۱۰ گانه کشوری، توسط معاونت درمان مشخص شده و در هر قطب کشوری، سه سطح کمتر از ۱۰ تخت، ۱۰ تا ۲۰ و بیشتر از ۲۰ تخت دیالیز پیش بینی شده است.

به گفته مشاور وزیر بهداشت در امور مشارکت های اقتصادی، سرمایه گذاران در هر یک از قطب های کشور اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری می کنند.

اشکالات قرارداد

اما رئیس انجمن نفرولوژی ایران، در تشریح اشکالات این قرارداد، توضیح داد: واگذاری چند استان تنها به یک شرکت، باعث ایجاد انحصار در مدیریت بخش ­های دیالیز و از بین رفتن رقابت در ارائه خدمات در کشور می­ شود و در صورت درمان نامناسب بیماران دیالیزی توسط شرکت مورد نظر، روسای دانشگاه و مسئولان بخش­ های دیالیز عملا قادر به لغو قرارداد نخواهند بود. در حالی­ که باید دست دانشگاه­ ها در انتخاب گزینه های مطلوب باز باشد.

به گفته گنجی، منطقه­ ای کردن درمان دیالیز در کشور در هیچ کجای جهان سابقه ندارد و نتیجه چنین الگوی نسنجیده ­ای، بروز فاجعه­ ای در حوزه درمان خواهد بود.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران معتقد است؛ واگذاری ۱۰۰۰ تخت دیالیز به هر یک از شرکت­ های پذیرفته شده در این طرح که یا اصولا سابقه ­ای در بخش دیالیز ندارند یا در مواردی به زحمت یک بخش دیالیز با ۲۰ تخت راه ­اندازی کرده ­اند، ­ تنها باعث ایجاد مشکلات جدی ناشی از بی ­تجربگی در مدیریت بخش ­های دیالیز و افزایش آمار مرگ و میر بیماران دیالیزی خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که شرکت­ های انتخاب شده در این طرح توسط کارشناسان اصلی دیالیز کشور یعنی «متخصصان نفرولوژی» که همیشه بازوی اصلی درمان بیماران بوده ­اند و همچنین «شورای دیالیز وزارت بهداشت» تایید نشده­ اند، افزود: وزارت بهداشت در این زمینه با وجود آمادگی کامل انجمن نفرولوژی ایران در ارائه پیشنهادهای مؤثر، علمی و مبتنی بر تجربه روز دنیا، از بکارگیری نظرات پزشکان نفرولوژیست خودداری کرده است.

گنجی تاکید کرد: دیالیز با تعرفه­ های جاری و پرداخت­ های نامناسب بیمه­ ها که بعضا تا یک سال عقب می افتد، عمدتا درآمدزا نبوده و اجرای این طرح می­ تواند باعث شود شرکت ­ها برای درآمدزایی از کیفیت درمان بکاهند تا سودشان تامین شود. و از آنجا که هیچ­گونه نظارت موثری در ارزیابی کیفیت درمان ارائه شده به بیماران صورت نمی­ گیرد، ­ این موضوع قطعا بازی خطرناکی با جان بیماران است.

واکنش رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

در همین حال، دکتر علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد واگذاری واحدهای همودیالیز به شرکت‌ها و بخش های خصوصی گفته است؛ به وزارت بهداشت در مورد واگذاری واحدهای حیاتی همودیالیز به شرکت‌ها و عدم توجه به راهنمایی های انجمن علمی نفرولوژی ایران هشدار می دهم.

وی گفته است که نامه‌های انجمن نفرولوژی ایران و پاسخ معاون درمان وزارت بهداشت و اظهارنظر کتبی یکی از نمایندگان مجلس در این زمینه را به دیوان محاسبات ارجاع خواهد داد.

نگرانی بابت جان بیماران

این در حالی است که پروفسور بهروز برومند پدر علم نفرولوژی ایران، در نامه ای نسبت به واگذاری مدیریت بخش های دیالیز کشور به شرکت های خصوصی هشدار داده و گفته است که برای سوداگران مهم نیست که مرگ و میر بیماران زیاد شود.

وی عنوان داشته که نگرانی پزشکان آن است که سودجویان با نفوذ، با استفاده از وام های صد میلیاردی کم بهره برای ساختن بخش های دیالیزی که انحصارا به آنان واگذار می شود، خواهند توانست صافی دیالیز با کیفیت پایین از چین وارد کشور کنند و سودهای کلان به قیمت آنکه بیماران جان خود را در اثر کاربرد آن صافی ها از دست بدهند، به دست آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha