افسردگی و یاس پس از عمل جراحی زیبایی بینی از پیامدهای روانی پس از عمل رینوپلاستی در افراد دچار وسواس فكری به شمار می رود. به عقیده پزشكان، عمل جراحی پلاستیك بینی به هیچ عنوان یك عمل جراحی اورژانسی به حساب نمی آید بلكه این جراحی باید زمانی انجام شود كه فرد، غیر از آمادگی جسمی از آمادگی روانی نیز برخوردار باشد .

سلامت نیوز- بنفشه پورناجی: افراد دارای آلرژی مزمن در تمام فصول سال دچار مشکلات تنفسی هستند و در برخورد با هوای سرد، تماس با مواد شیمیایی و سایر محرک های آلرژن واکنش نشان می دهند. به عقیده متخصصان این افراد می بایست در صورت تمایل به اعمال جراحی بینی ابتدا به پزشک مراجعه کرده و نخست به درمان آلرژی خود بپردازند. به غیر از افرادی که از نظر فیزیکی دارای مشکلاتی برای اعمال جراحی زیبایی بینی هستند، افراد مراجعه کننده به مطب ها برای اعمال جراحی بینی نخست می بایست از نظر روانی  مورد بررسی قرار گیرند تا انتظارات آنان با شرایط موجود مورد ارزیابی قرار گیرد.  در چهارمین سمپوزیوم تازه های رینوپلاستی که چندی پیش در تهران برپا شد، موارد فوق طرح و بررسی شد. نوشته حاضر نگاهی کوتاه به این موارد دارد.

                        
 مساله انتخاب صحیح  بیمار برای اعمال رینوپلاستی از نکات مهمی است که آگاهی آن از سوی پزشکان از میزان نارضایتی های پس از اعمال جراحی و شکایات مراجعان از پزشک  می کاهد. طی یک پژوهش صورت گرفته از سوی گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص شد، حدود 40 درصد از شکایات پس از عمل رینوپلاستی- بیشترین میزان-  مربوط به توضیح ندادن کافی در مورد نتیجه عمل از سوی پزشک عنوان شده است.  این مساله ضرورت مشاوره قبل از عمل را پررنگ تر می سازد. به عبارتی پزشکانی که قصد اعمال جراحی رینوپلاستی را دارند، می بایست، فرصت بیشتری را برای گفت و گو با داوطلب جراحی زیبایی بینی بگذارند تا انتظارات فرد داوطلب را از حالت ایده آل به واقعیت موجود( ساختار بینی بیمار) نزدیک سازند.

    براساس نتایج یك پژوهش صورت گرفته، مشخص شده است كه شخصیت های كمال گرا بیشترین متقاضیان اعمال جراحی زیبایی بینی( رینوپلاستی) را تشكیل می دهند كه بخش عمده ای از نارضایتی پس از عمل جراحی نیز مربوط به این افراد است .

       به عقیده دكتر بابك ساعدی دبیر اجرایی چهارمین سمپوزیوم تازه های رینوپلاستی از نظر روان شناسی،‌تیپ كمال گرا مشخصه افرادی است كه تمایل دارند، امور به طور كامل و به بهترین وجه انجام گرفته، نتایج  امور برایشان رضایتبخش نیست. این خصیصه در مواردی در افراد بسیار تشدید شده و به شكل بیمار گونه به وسواس فكری تبدیل می شود . در این حالت تصویری كه فرد از خود دارد، نامطلوب تر از تصویر واقعی خود است .

      وی با اشاره اینكه افراد مضطرب،‌ افسرده و گروه هایی كه از اختلالات مزمن رنج می برند،‌ كاندیداهای مناسبی برای اعمال جراحی زیبایی بینی به شمار نمی روند، یاد آور می شود : در صورت آنكه پزشك جراح بدون توجه به وضعیت روانی بیمار نسبت به عمل جراحی  رینوپلاستی مبادرت كند به دلیل شرایط ویژه روانی بیمار با نارضایتی وی روبرو خواهد شد .

افسردگی و یاس پس از عمل جراحی زیبایی بینی  از پیامدهای روانی پس از عمل رینوپلاستی در افراد دچار وسواس فكری به شمار می رود. به عقیده پزشكان، عمل جراحی پلاستیك بینی به هیچ عنوان یك عمل جراحی اورژانسی به حساب نمی آید بلكه این جراحی باید زمانی انجام شود كه فرد، غیر از آمادگی جسمی از آمادگی روانی نیز برخوردار باشد .

      در حالیكه بر اساس آمارهای موجود، آمار اعمال جراحی بینی در دنیا رو به كاهش و در عوض سایر جراحی های زیبایی صورت به ویژه جراحی هایی كه برای جوان سازی فرد صورت می گیرد،‌ رو به افزایش است در ایران همچنان شاهد آمار بالای متقاضیان اعمال جراحی زیبایی بینی هستیم كه این مساله به مسایل فرهنگی جامعه ما معطوف است.

 
اما همان طور که در بالا اشاره شد، مشکلات مربوط به نارضایتی از اعمال جراحی زیبایی بینی تنها جنبه روانی ندارد. برای مثال مبتلایان به آلرژی گزینه های مناسبی برای اعمال جراحی بینی به شمار نمی روند. آلرژی معمولا به شکل فصلی در برخی افراد ظاهر می شود، اما عده ای دارای علایم  آلرژی دایمی هستند که بنا بر توصیه متخصصان، این افراد گزینه های مناسبی برای اعمال رینوپلاستی نیستند.

به عقیده دکتر محمد صادقی دبیر علمی "چهارمین سمپوزیوم تازه های رینوپلاستی"، مبتلایان به آلرژی های شدید بینی می بایست از اعمال جراحی زیبایی بینی صرف نظر کنند. از آنجا که بیشتر متقاضیان رینوپلاستی را جوانان تشکیل      می دهند، فرد متقاضی و جراح می بایست، پیش از عمل جراحی نسبت به درمان آلرژی خود اقدام کند. هر چند نبایستی این نکته را از نظر دور داشت که درمان آلرژی زمانبر بوده، پزشک می بایست تا ماه ها و حتی تا یک سال پس از درمان از اقدام به رینوپلاستی خودداری کند تا از بهبود کامل بیمار و عود نکردن مجدد آلرژی مطمئن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha