سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 202583

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عوارض سوء مصرف مواد در دوران بارداری را توضیح داد.

تبعات سوء مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عوارض سوء مصرف مواد در دوران بارداری را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر زینت‌السادات بوذری در جمع خبرنگاران گفت: وابستگی به مواد مخدر در زنان باردار مشکلی پیچیده است و علل سوء مصرف مواد در زنان باردار بسیار متنوع بوده که عوامل متعددی در آن نقش دارند.

وی اضافه کرد: بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی ۵-۱۰ درصد از زنان در دوران بارداری، مواد مخدر مصرف می کنند. زنان باردار مصرف کننده مواد در معرض خطر بالای سوء تغذیه بوده و اغلب  از مراقبت های بارداری کافی  بهره‌مند نمی‌شوند.

وی گفت: اعتیاد به مواد نه تنها برای سلامت مادر مضر است، بلکه سلامت جنین و نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد؛ به طوری که مصرف مواد مخدر حین بارداری باعث سقط خودبخودی، پارگی زودرس پرده‌ها، نارسی جنین، کاهش وزن زمان تولد، عقب افتادن رشد داخل رحمی، مرگ نوزاد، سندرم دیسترس تنفسی خونریزی داخل جمجمه‌ای، خفگی نوزادی، نارسایی جفت، جدا شدن زودرس جفت، مسمومیت حاملگی و خونریزی بعد از زایمان و ... می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل ادامه داد: این مادران معمولا برای انجام مراقبت‌های بارداری مراجعه نمی‌کنند. بنابراین برخی مشکلات و عوارض مامایی در آنها شناسایی نمی‌شود.

این متخصص افزود: افراد وابسته به مواد، نسبت به داروهای درمانی تحمل دارند و آستانه درد آنها نسبت به افراد غیر معتاد پائین‌تر است. از این رو در صورت نیاز به سزارین باید مقدار بیشتری از داروهای مورد نیاز به بیمار تزریق شود که یکی از اثرات آن تضعیف سیستم تنفسی جنین و نوزاد است.

وی ادامه داد: مصرف مواد مخدر به خصوص مواد افیونی باعث اختلال در حرکات دستگاه گوارش و تاخیر در تخلیه معده می‌شود و چون حاملگی هم اثر مشابه را دارد در نتیجه مجموع این دو عامل احتمال آسپیراسیون را در طی بیهوشی عمومی افزایش می‌دهند.

بوذری گفت: غربالگری موثرترین روش برای شناسایی به موقع افراد در معرض خطر ناشی از مشکلات سوءمصرف مواد، به شمار می‌رود. غربالگری و آموزش زنان باردار باعث بالا رفتن میزان آگاهی آنها از خطرات ناشی از سوءمصرف مواد می‌شود و ممکن است از احتمال سوءمصرف مواد در حاملگی‌های بعدی جلوگیری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: زنان وابسته به مواد در سنین باروری باید قبل از باردار شدن، تحت درمان اعتیاد قرار گیرند، ولی مراقبت‌های ویژه سوءمصرف مواد در بارداری، در هر زمانی که مادر برای مراقبت بارداری یا حتی انجام زایمان مراجعه می‌کند، برای مادر و نوزاد مفید است و از بروز بسیاری از عوارض سوءمصرف مواد در هر دوی آنها پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha