هر چند مباحث مربوط به درمان تا حدودی در كمپ‌ها برقرار است، اما وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب است. در مجموع بهداشت محیط نامناسب و نبود آب سالم از معضلات مناطق سیل‌زده پاكستان است، به طوری كه دسترسی به آب سالم در حد صفر است و همین امر می‌تواند شیوع بیماری‌های مختلف را به دنبال داشته باشد.

وضعیت بهداشتی پاكستان احتمال شیوع بیماری‌ها راتشدید می‌كند
سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور پس از پایان بررسی‌های تیم اعزامی وزارت بهداشت به مناطق سیل زده پاكستان، وضعیت بهداشتی این مناطق را بسیار نامناسب خواند و نسبت به احتمال شیوع بیماری‌ها هشدار داد.

دكتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به بررسی‌های تیم اعزامی وزارت بهداشت به پاكستان و امكان سنجی‌های انجام شده برای ارسال كمك‌های لازم به مناطق سیل‌زده این كشور، گفت: بازدیدهای متعدد از كمپ‌های متعدد در كراچی و منطقه سیل زده شمال استان سند در پاكستان توسط تیم اعزامی وزارت بهداشت صورت گرفت.

وی وضعیت بهداشت و درمان مناطق سیل زده را بسیار نامناسب ارزیابی كرد و ادامه داد: هر چند مباحث مربوط به درمان تا حدودی در كمپ‌ها برقرار است، اما وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب است. در مجموع بهداشت محیط نامناسب و نبود آب سالم از معضلات مناطق سیل‌زده پاكستان است، به طوری كه دسترسی به آب سالم در حد صفر است و همین امر می‌تواند شیوع بیماری‌های مختلف را به دنبال داشته باشد.

رییس اورژانس كشور با تاكید بر این كه علاوه بر كمك‌های انسان دوستانه باید اقدامات لازم در جهت پیشگیری از بروز اپیدمی‌های بزرگ احتمالی نیز صورت گیرد، افزود: در صورت بروز اپیدمی‌های بزرگ در پاكستان، بی‌تردید ایران نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر این اساس برنامه‌ریزی‌های لازم برای راه‌اندازی سیستم‌ بهداشتی ــ درمانی در مناطق سیل‌زده، با استفاده از ظرفیت‌های كشور پاكستان صورت گرفته است.


خدمات سطوح اول، دوم و سوم در منطقه‌ای كه تحت پوشش خدمات بهداشتی ایران قرار می‌گیرد، ارایه می‌شود

وی در این باره ادامه داد: به این ترتیب در منطقه‌ای كه تحت پوشش خدمات بهداشتی - درمانی ایران قرار می‌گیرد تلاش می‌شود سیستم‌ بهداشتی و بیماریابی شامل خدمات سطح‌ اول، دوم و سوم در داخل كمپ‌ها برقرار شود، امری كه در حال حاضر وجود ندارد.

به گفته وی، احتمالا برای ارائه سطح دوم خدمات درمانی در مناطق سیل‌زده پاكستان، اعزام اتوبوس آمبولانس به این مناطق لازم است. همچنین در صورت امكان ایجاد كمپ‌ و برقراری بیمارستان صحرایی، سطح سوم خدمات ایران نیز در این مناطق ارائه می‌شود.


 در حال حاضر بیماریابی فعال در مناطق سیل زده برقرار نیست


 اكنون نمی‌توان به شیوع یك بیماری خاص در این مناطق اشاره كرد

رییس اورژانس كشور در رابطه با بیماری‌هایی كه اكنون ساكنان مناطق سیل‌زده پاكستان را درگیر كرده است به ایسنا گفت: بیماریابی فعال در این مناطق انجام نمی‌شود و عملا علائم بیماری‌ها ثبت می‌شوند نه خود بیماری. بر این اساس نمی‌توان به وجود یا شیوع یك بیماری خاص در مناطق سیل‌زده اشاره كرد، اما با توجه به وضعیت كلی پاكستان باید شرایط خاص بهداشتی و ایمنی لازم توسط تیم‌های بهداشتی - درمانی اعزامی رعایت شود.


انتقال بیماری از مرز پاكستان به كشور نداشته‌ایم

معصومی با بیان این كه هنوز مشكلی از بابت انتقال بیماری‌ها از مرز پاكستان به ایران (سیستان و بلوچستان) گزارش نشده است، گفت: به منظور برخورد با انتقال احتمالی بیماری‌ها از پاكستان به مرزهای شرقی كشور، دانشگاه‌های علوم پزشكی كرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان فعال شده‌اند و در این زمینه كنترل‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آواره شدن حدود 20 میلیون نفر در پاكستان به دنبال بروز سیلاب در این كشور، گفت: تاكنون با همكاری وزارت بهداشت، 6 محموله هلال احمر شامل دارو، تجهیزات بهداشتی درمانی و ... ارسال شده است و برای اعزام نیروی انسانی نیز اقدامات لازم در دست انجام است.

گفتنی است، تیم هفت نفره وزارت بهداشت به منظور امكان سنجی برای ارسال كمك‌های لازم به مناطق سیل‌زده پاكستان، یكشنبه گذشته به این كشور اعزام و پس از انجام بررسی‌های لازم، جمعه به كشور بازگشتند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha