سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 202630

بهزیستی روانی یکی از عناصر مهم روانشناسی مثبت‌گرا است. این مفهوم را نخستین بار کارول ریف، روانکاو آمریکایی در سال 1989 مطرح کرد.

خـوشبختـی بـا ایـن شـش اصـل

سلامت نیوز: بهزیستی روانی یکی از عناصر مهم روانشناسی مثبت‌گرا است. این مفهوم را نخستین بار کارول ریف، روانکاو آمریکایی در سال 1989 مطرح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید،کارول ریف معتقد است تامین این شش اصل می‌تواند احساس خوشبختی را در انسان برانگیزد: استقلال، رشد فردی، تسلط بر محیط، هدفمندی در زندگی، روابط مثبت با دیگران، پذیرش خود.

       استقلال: استقلال به معنای تنظیم رفتار خود از طریق منبع کنترل درونی است. انسان دارای ارزیابی درونی است و خودش را بر اساس هنجارها و استانداردهای خودش مورد ارزیابی قرار می‌دهد، نه بر اساس استانداردهای دیگران. افراد مستقل برای به دست آوردن تایید دیگران تلاش نمی‌کنند آن‌ها بیشتر به عقاید خودشان اهمیت می‌دهند و کمتر تحت تاثیر نظرات دیگران قرار می‌گیرند.

       رشد فردی: رشد فردی به توانایی فرد برای پیشرفت و ارتقا خود برای رسیدن به خودشکوفایی و نیل به اهداف است. برای رسیدن به سطح بهینه عملکرد روانی فرد باید به‌طور مستمر در جنبه‌های مختلفی از زندگی رشد و پیشرفت کند. این امر مستلزم آن است که فرد به‌طور مداوم در فعالیت‌ها درگیر شود و مشکلات را حل کند تا به موجب آن استعدادها و توانایی‌هایش را گسترش دهد.

       تسلط بر محیط: تسلط بر محیط به معنای انتخاب و کنترل محیط اطراف از طریق فعالیت‌های جسمی یا ذهنی است. فرد بالغ قادر است در موقعیت‌های مختلف با مردم ارتباط برقرار کند و با آن‌ها تعامل داشته باشد. بنا بر مقتضیات با فضاهای مختلفی انطباق پیدا کند. توانایی تسلط بر برانگیختگی‌های جسمانی و شناختی باعث افزایش کنترل و ادراک فرد از محیط اطرافش می‌شود. به‌بیان‌دیگر تسلط بر محیط به معنای توانایی کنترل موقعیت‌های پیچیده محیطی و درک و استفاده از فرصت‌های در دسترس است

       هدفمندی در زندگی: هدفمندی در زندگی بر اهمیت ادراک‌شده از وجود شخص و برنامه‌ریزی و رسیدن به اهداف است که در قدردانی از زندگی (دانستن ارزش زندگی) نقش دارد. سلامت روانی شامل آگاهی از این موضوع است که هر فرد یک هدف و مقصد بزرگ‌تری در زندگی دارد. داشتن هدف در زندگی به فرد جهت می‌دهد و درنتیجه سبب از بین رفتن اندوه می‌شود. اهداف بخش مهمی از تلاش فرد برای موفقیت را تشکیل می‌دهند.

       روابط مثبت با دیگران: داشتن رابطه مثبت با دیگران، برای ایجاد روابط صمیمانه و درازمدت و احساس تعلق به شبکه ارتباطی و حمایتی، یک مولفه اساسی به شمار می‌رود. داشتن روحیه آرام و خونسرد که نشان‌دهنده بلوغ است منجر به بهبود یافتن تعاملات و توجه بیشتر دیگران می‌شود. درحالی‌که روابط خوب موجب درک بیشتر دیگران می‌شوند، روابط ضعیف می‌توانند سبب ناکامی شوند. توانایی داشتن روابط خوب انسانی یکی از مشخصه‌های کلیدی سلامت روان به شمار می‌رود.

       پذیرش خود: پذیرش خود ویژگی اصلی سلامت روان و یکی از مولفه‌های عملکرد بهینه است. سطوح مطلوب پذیرش خود سبب ایجاد نگرش مثبت و افزایش رضایت از زندگی می‌شود. سطوح متوسط اعتمادبه‌نفس منجر به موفقیت و پذیرش بیشتر می‌شود، زیرا بازخوردهای مثبت دیگران نقش مهمی در اعتمادبه‌نفس و اعتقادات فرد دارند. پذیرش خود، مفهوم کلیدی خودشکوفایی، عملکرد روانی مطلوب و پیشرفت است. این مولفه شامل پذیرش گذشته و حال و جهت‌گیری برای آینده می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha