نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقاد از رشد چشمگیر فقر و بیکاری در کشور بر این باورند که هیچ گونه انگیزه ای در مسئولان برای کاهش فقر وجود ندارد.

دور تسلسل فقر

سلامت نیوز:نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقاد از رشد چشمگیر فقر و بیکاری در کشور بر این باورند که هیچ گونه انگیزه ای در مسئولان برای کاهش فقر وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، گل زری فرخنده‌بخش؛ فقر با کم پولی رابطه مستقیم داشته و بزرگترین دلیل کم پولی عدم اشتغال و همچنین درآمد اندک است؛ البته فقر به معنای لباس مندرس و ژنده پوشی نیست بلکه به این معناست که افراد از حداقل سطح زندگی عادی برخوردار نیستند و به میزانی که برای زندگی فرد لازم است نتواند در جامعه حضور داشته باشد.

طبق اظهارات نمایندگان فقر مادر و دلیل بروز تمامی آسیب های اجتماعی در کشور است و بر همین اساس حاشیه نشینی، کودکان خیابانی و کار، طلاق، زنان آسیب دیده و هزاران آسیب دیگر در جامعه از فقر نشات می گیرد؛ بیکاری، رکود اقتصادی و تعدیل نیرو از نشانه های روند افزایشی فقر در جامعه است.

شدت فقر در برخی استان های محروم کشور به گونه ای است که طبق اظهارات وزیر کشور؛ اگر ۱۰ دقیقه از مرکز سیستان و بلوچستان دور شوید، ۲۰۰ هزار نفر در امکانات ۱۰۰ سال پیش زندگی می‌کنند.

نمایندگان خانه ملت بر این باورند در پی بی توجهی مسئولان هزاران نفر در صف ورودی های کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند؛ برخی افراد به سختی مایحتاج خود را تامین می کنند به گونه ای که سالی یک بار هم قدرت خرید گوشت را نداشته و یارانه نقدی تنها درآمد این افراد است.

نمایندگان مجلس با انتقاد از اینکه فقر حاکم بر کشور شایسته کشور ثروتمند ایران نیست بر این باورند چنین فقری باید متعلق به کشورهای بنگلادش و آفریقا باشد نه برای ایرانی که دومین و سومین دارنده گاز و نفت جهان با جمعیت اندک است.

نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اینکه فقر و نابرابری باید به صورت ریشه ای و اساسی رفع شود، معتقد هستند کشور ما کشوری چهار فصل است که در زمینه توریسم، کشاورزی و صنعتی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و با کمترین هزینه می‌توان بیشترین درآمد را کسب کرد اما متاسفانه این ظرفیت ها مورد غفلت واقع شده و به آنها هیچ توجهی نمی شود.

نمایندگان مجلس بر این باورند اگر لایحه برنامه ششم توسعه هم بر کاهش فقر و بیکاری در کشور تاکید داشته باشد به دلیل آنکه مسئولان خود را مکلف به اجرای آن نمی بینند و از سویی توان اجرای آن از عهده دستگاه ها خارج است بنابراین بعد از تصویب و اجرای آن هم باکاهش نرخ فقر و بیکاری در کشور روبرو نمی شویم؛ اگر دولتی بخواهد در جهت کاهش فقر و بیکاری در کشور گام بردارد بدون برنامه هم می تواند نسبت به این کار اقدام کند و اگر نخواهد اقدامی انجام دهد اگر هزاران برنامه مناسب هم تصویب شود شاهد هیچ گونه اقدامی نخواهیم بود در حالی که اگر در جهت مدیریت و رفع فقر در جامعه تلاش جدی صورت نگیرد ایمان، مذهب، اعتقادات و همچنین فرهنگ افراد دچار خدشه شده و از این طریق تبعات ناگواری متوجه جامعه خواهد شد.

 

خادمی: کاهش فقر و بیکاری تنها روی کاغذ/ هزاران نفر در صف ورودی کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند

هدایت الله خادمی، نماینده مردم مجلس ایذه و باغملک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از رشد چشمگیر فقر، بیکاری و رکود اقتصادی، تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر تحصیلکرده های بیکار زیادی در کشور وجود دارد به گونه ای که آمار بیکاران فارغ التحصیلان فوق لیسانس و PHD    رو به افزایش بوده و نرخ بیکاری در برخی استان ها هم به 75 درصد می رسد.


 

رد آمارهای نرخ بیکاری و فقر از سوی دولت

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی،  با رد آمارهای اعلامی در زمینه نرخ بیکاری و فقر از سوی دولت، گفت: این آمارها تنها بر روی کاغذ است کاملا با شعارهای داده شده در تضاد است به گونه ای که در سال گذشته نه تنها هیچ شغل جدیدی ایجاد نشد بلکه بسیاری از مشاغل به دلیل تعطیلی کارگاه ها و کارخانه ها از بین رفتند.

 

فقر حاکم بر کشور جامعه را تهدید می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه فقر حاکم بر کشور بسیار وحشتناک بوده و معضلی است که به صورت اساسی جامعه را تهدید می کند، تصریح کرد: نمایندگان شهرستان ها به دلیل اینکه با جامعه روستایی و مناطق محروم بیشتر سروکار دارند فقر حاکم بر جامعه را بیشتر درک می کنند.

 

برخی تنها با یارانه زندگی خود را می گذرانند

خادمی با بیان اینکه میزان فقر در کشور به گونه ای است که برخی تنها با یارانه زندگی خود را می گذرانند، افزود: در پی بی توجهی هزاران نفر نیز در صف ورودی های کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند؛ برخی افراد به سختی مایحتاج خود را تامین و به شدت گرسنه اند به گونه ای که سالی یک بار قدرت خرید گوشت را نداشته و یارانه نقدی تنها درآمد این افراد است.


فقر حاکم بر کشور شایسته کشور ثروتمند ایران نیست

وی با انتقاد از اینکه فقر حاکم بر کشور شایسته کشور ثروتمند ایران نیست، تصریح کرد: چنین فقری باید متعلق به کشورهای بنگلادش و آفریقا باشد نه برای ایرانی که دومین و سومین دارنده گاز و نفت جهان با جمعیت اندک است.


ایران با وجود منابع خدادادی فراوان نفت و گاز از مشکلات بیشماری رنج می برد

عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم، افزود: کشور آلمان با وجودی که از منابعی مانند نفت، گاز و مس محروم است اما دومین غول اقتصادی اروپا است و حتی اروپای شرقی را هم تغذیه می کند اما کشور ما با وجود منابع خدادادی فراوان نفت و گاز از مشکلات بیشماری رنج می برد.

 هیچ گونه انگیزه ای در مسئولان برای رفع معضل بیکاری و کاهش فقر وجود ندارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه هیچ گونه انگیزه ای در مسئولان برای رفع معضل بیکاری و کاهش فقر وجود ندارد، گفت: زمانی که فساد اقتصادی به صورت کاملا توسعه یافته در کشور وجود داشته باشد مشخص است با افزایش معضلاتی مانند فقر، بیکاری، بی عدالتی و تبعیض در جامعه مواجه شویم.


فقر، بیکاری و معضلات اجتماعی ریشه در ناکارآمدی مدیران و فساد اقتصادی حاکم بر جامعه دارد

خادمی با بیان اینکه افزایش فقر، بیکاری و معضلات اجتماعی ریشه در ناکارآمدی مدیران و فساد اقتصادی حاکم بر جامعه دارد، تصریح کرد: اگر دولت و نظام به دنبال تغییر شرایط موجود است باید یکبار برای همیشه از فساد اقتصادی پرده برداری کنند؛ مبارزه با فساد چپ و راست نمی شناسد و باید تمامی دستگاه ها و مسئولان با اهتمام ویژه در جهت رفع آن اقدام کنند.

کاهش فقر  و بیکاری تنها بر روی کاغذ است

وی با بیان اینکه کاهش فقر  و بیکاری تنها بر روی کاغذ است، تصریح کرد: پرداختن به موضوع فقر در برنامه های  کلان اقتصادی مانند لایحه برنامه ششم کارایی لازم را در کاهش فقر نداشته و تنها بر روی کاغذ است زیرا در در گذشته هم تنها 25 درصد از اهداف برنامه های پنج ساله محقق شده اند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر لایحه برنامه ششم توسعه هم بر کاهش فقر و بیکاری در کشور تاکید داشته باشد به دلیل آنکه مسئولان خود را مکلف به اجرای آن نمی بینند و از سویی توان اجرای آن از عهده دستگاه ها خارج است بنابراین بعد از تصویب و اجرای آن هم باکاهش نرخ فقر و بیکاری در کشور روبرو نمی شویم؛ اگر دولتی بخواهد در جهت کاهش فقر و بیکاری در کشور گام بردارد بدون برنامه هم می تواند نسبت به این کار اقدام کند و اگر نخواهد اقدامی انجام دهد اگر هزاران برنامه مناسب هم تصویب شود شاهد هیچ گونه اقدامی نخواهیم بود.

 
لزوم تقویت بعد نظارتی مجلس برای کاهش فقر و بیکاری در کشور

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم تقویت بعد نظارتی مجلس تاکید کرد و گفت: مجلس برای کاهش فقر و بیکاری درکشور باید نظارت ها را بر عملکرد دستگاه ها و دولت افزایش دهد و گامی اساسی در این رابطه بردارد.


رضایی: انتقاد از افزایش شاخص فقر و نابرابری در کشور/ مبارزه فرابخشی با فقر اولویت لایحه برنامه ششم توسعه

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از افزایش فقر و نابرابری در جامعه با بیان اینکه بحث مبارزه با فقر جزو اولویت‌های لایحه برنامه ششم توسعه است، افزود: در این برنامه کلان اقتصادی به صورت همه جانبه و فرابخشی به موضوع فقر توجه شده و تمامی دستگاه ها موظف و مکلف شدند برای کاهش فقر از روش های مختلف استفاده کنند.
 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری محورهای مطرح شده در برنامه لایحه برنامه ششم توسعه برای مبارزه با فقر و نابرابری در کشور، ادامه داد: رسیدگی به حاشیه نشینان، روستاییان و همچنین توجه به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به ویژه رایگان کردن هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش این نهادها در لایحه برنامه توسعه ذکر شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به زنان سرپرست خانوار و همچنین زنان بدسرپرست نیز در لایحه برنامه توسعه توجه شده زیرا اقدام در جهت بهبود وضعیت حاشیه نشینان، روستاییان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و همچنین زنان آسیب دیده به نوعی تلاش برای کاهش فقر، نابرابری و کاهش شکاف طبقاتی در جامعه است.

رضایی معضل بیکاری را  عمده عامل موثر در پیدایش فقر عنوان کرد و گفت: بسیاری از جوانان و افراد جامعه بیکار هستند و نمی توانند از پس تامین مایحتاج خود و خانواده برآیند که این موضوع باعث افزایش فقر در جامعه شده است.

وی از افزایش شاخص فقر و نابرابری در جامعه انتقاد کرد و افزود: فقر بیشتر از آنکه دیده شود در جامعه وجود دارد بنابراین می طلبد سه قوه با تلاش همه جانبه در جهت کاهش و رفع فقر در جامعه گام های اساسی بردارند.

رضایی با انتقاد از اینکه فقر خطری است که به صورت جدی کشور را تهدید می کند، تصریح کرد: در زمینه فقر پیامبر ( ص ) می‌فرمایند:" اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود".

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، ادامه داد: اگر در جهت مدیریت و رفع فقر در جامعه تلاش جدی صورت نگیرد ایمان، مذهب، اعتقادات و همچنین فرهنگ افراد دچار خدشه شده و از این طریق تبعات ناگواری متوجه جامعه خواهد شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با بیان اینکه دستگاه های ذی ربط تلاش هایی در زمینه کاهش فقر در جامعه داشته اما این تلاش ها موثر نبوده است، گفت: بنا به دلایلی مانند ضعف مدیریت یا عدم سرمایه گذاری درست شاهد مدیریت درست فقر از سوی دستگاه‌های ذی ربط نبودیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمیته امداد و سازمان بهزیستی باید در جهت کاهش فقر در جامعه گام بردارند، تصریح کرد: علاوه بر این شهرداری‌ها می توانند برای کاهش فقر در جامعه همکاری لازم را با کمیته امداد و سازمان بهزیستی داشته و نهایت اهتمام خود را برای حمایت از افراد بی بضاعت و تهیدست به کار برد.

 
بابایی: انتقاد از روند افزایشی فقر در کشور/ توجه لایحه برنامه ششم توسعه به اقشار آسیب پذیر

روح الله بابایی صالح، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی هم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی دولت فقرزدایی است، افزود: دولت باید با برنامه ریزی منسجم و تامین زیرساخت ها توجهی ویژه به کاهش فقر و نابرابری درکشور داشته باشد.
 

کمیسیون اجتماعی به تصویب لوایح مربوط به قشر آسیب پذیر توجهی ویژه دارد

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس به لوایحی که مربوط به قشر آسیب پذیر جامعه است توجه خاصی داشته و در جهت تصویب آنها در کمترین زمان ممکن اقدام می‌کند، تصریح کرد: کمیسیون به دنبال آن است با انجام اقداماتی موثر در جهت فقرزدایی از جامعه و بهبود وضعیت قشر آسیب‌پذیر گام‌های اساسی برداشته و بر همین اساس پیشنهادهای زیادی را در لایحه برنامه ششم ارائه کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم،  با یادآوری اینکه افزایش معضل بیکاری، رکود اقتصادی و تعدیل نیرو در بخش خصوصی از نشانه های روند افزایشی فقر در جامعه است، ادامه داد: البته دولتمردان باور و اعتقادی به روند افزایشی فقر در جامعه نداشته و به هیچ وجه آن را قبول ندارند این در حالی است که قریب به اتفاق کارخانه ها تعطیل شده یا در معرض تعطیلی قرار دارند که بیشترین آسیب این موضوع متوجه قشر کارگری می شود.
 

توجه لایحه برنامه ششم توسعه به قشرآسیب پذیر جامعه

 بابایی صالح با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم توسعه به قشر آسیب پذیر جامعه مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ارگان‌های حمایتی توجه خاصی شده است، گفت: اگر به دنبال ریشه کن کردن فقر در جامعه هستیم باید در جهت بهبود اشتغال در کشور گام های جدی برداشته و در همین راستا نسبت به توسعه کارآفرینی و آموزش های مهارتی فنی وحرفه ای به قشر آسیب پذیر جامعه اقدام کنیم.

وی توجه ویژه مجلس و دولت به انجام فرامین و دستورات رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تولید داخل را در کاهش فقر و نابرابری در جامعه موثر دانست وگفت: کشور ما از پتانسیل و ظرفیت های مناسبی در تمامی حوزه ها برخوردار است که اگر دولت و مجلس به این موضوع توجه داشته باشند فقر و نابرابری در کشور ریشه کن خواهد شد.
 

فقر و نابرابری باید به صورت ریشه ای و اساسی رفع شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه فقر و نابرابری باید به صورت ریشه ای و اساسی رفع شود، تصریح کرد: کشوری ما کشوری چهار فصل است که در زمینه توریسم، کشاورزی و صنعتی حرف های زیادی برای گفتن داشته و با کمترین هزینه می توان بیشترین درآمد را کسب کرد اما متاسفانه این ظرفیت ها مورد غفلت واقع شده و به آنها هیچ توجهی نمی شود.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس دهم، با بیان اینکه فقر مادر و دلیل بروز تمامی آسیب های اجتماعی در کشور است، یادآور شد: حاشیه نشینی، کودکان خیابانی و کار، طلاق، زنان آسیب دیده و هزاران آسیب دیگر در کشور از فقر نشات می گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،  با یادآوری اینکه بیشترین آسیب ناشی از فقر متوجه زنان کشور می شود، گفت: در زمینه کاهش فقر در کشور به گونه ای باید برنامه ریزی کرد که هیچ گونه آسیبی متوجه زنان کشور نشود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha