وقتی کبد در بدن وجود نداشته باشد اندام های دیگر بدن از قبیل قلب و ... بدون کبد نمی توانند فعالیت کنند و برای فرد ادامه حیات ممکن است مقدور نباشد.

الكل، مرگ تدریجی را به دنبال دارد

سلامت نیوز: وقتی کبد در بدن وجود نداشته باشد اندام های دیگر بدن از قبیل قلب و ... بدون کبد نمی توانند فعالیت کنند و برای فرد ادامه حیات ممکن است مقدور نباشد.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر محسن نصیری، فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد در گفتگو با برنامه «مجله پزشكی» شبكه رادیویی سلامت كبد را یك پالایشگاه بزرگ در بدن دانست و گفت: این پالایشگاه بزرگ در بدن مواد غذایی اصلی خورده شده مانند قند، چربی و پوتئین ها را مدیریت می كند و برای این كه این پالایشگاه مدیریت خودش را به خوبی انجام دهد این كبد عضوی است كه در قسمت بالای راست شكم و بر سر راه خونی كه از دستگاه گوارش عبور می كند قرار گرفته است. در نتیجه تمام مواد غذایی كه انسان مصرف می كند بعد از این كه جذب دستگاه گوارش شد از طریق خون، نخستین عضوی كه آن ها را جذب می كند، كبد است.


وی در ادامه افزود: بنابراین مواد غذایی خورده شده، داروها یا مواد شیمیایی اول از همه از كبد رد می شوند و در كبد بر روی آنها فعل و انفعالات شیمیایی انجام می شود؛ كه مواد قندی، چربی و پروتیئن یا ذخیره می شوند و یا به مواد دیگری تبدیل خواهند شد تا دیگر اندام های بدن از آن ها استفاده كنند.


این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد كار دیگر پالایشگاه كبد را دفع مواد غیر ضروری، زائد و شیمیایی عنوان و بیان كرد: یكی از ارگان های اصلی بدن كه وظیفه دفع مواد زائد را بر هر چه بهتر زندگی كردن بدن دارد، كبد است كه این مواد را از طریق صفرا دفع می كند و در داخل روده برای خارج شدن آماده می كند.
وی افزود: كار دیگر كبد در بدن تولید صفرا است كه این صفرا برای هضم چربی، جذب چربی و ویتامین های محلول در چربی لازم و ضروری است. بنابراین اسنان در بدن خود یك كبد دارد كه باید تمام سعی و تلاش خودمان را برای سلامتی كبد به عمل آوریم.


*** الکل، ماده ای شیمیایی و پر خطر برای بدن است
نصیری الکل را یک ماده شیمیایی دانست که دارای اثرات سوء بسیار زیاد در بدن است و گفت:با مصرف الکل که به صورت خوراکی انجام می شود دستگاه گوارش بدن بلافاصله تحت تاثیر الکل دچار عوارض می شود بخصوص در معده؛ بسیاری از عوارضی که در معده مشاهده می شود یکی از دلایل ان ممکن است مصرف مواد شیمیایی، سمی و مضر  برای بدن باشد که یکی از این مواد الکل است.


این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد با بیان اینکه الکل یک سم رسمی برای بدن است، افزود:سمی بودن الکل برای تمام جوامع و منابع علمی مورد تایید است. این سم بعد از اینکه ممکن است معده را تحت تاثیر قرار دهد دارای جذب بسیار بالایی است و زمانی که جذب شد با جریان خون به کبد می رود.


*** کبد چرب، اولین تغییر ایجاد شده توسط الکل در بدن
وی ادامه داد: کبد در مواجه با الکل دچار تغییراتی می شود که سلول های کبدی را ازرده می کند. سلولهای کبدی که باید سلامتشان را حفظ کنیم تا بتواند کار خود را به درستی در موردهای مختلف انجام دهد این سلولها عملا از فعالیت زندگی خود می افتند.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد تجمع چربی یا کبد چرب را اولین تغییر ایجاد شده توسط الکل در سلولهای کبدی عنوان و بیان کرد: با مقادیر حتی کم الکل این صدمات شروع می شود و نخستین صدمه در فاصله کوتاه پنج روز یا چند هفته خودش را نشان می دهد، کبد چرب است.
وی در ادامه تاکید کرد: کبد چرب خوشبختانه علامت و عارضه بالینی ندارد ولی افرادی که در معرض الکل زیاد هستند این تغییر یعنی کبد چرب را حتما دارند. البته خپشبختانه امروزه ما مصرف الکل زیادی نداریم.


نصیری تصریح کرد:کبد چرب ناشی از افزایش مواد قندی، چربی زیاد و عدم تحرک است که ممکن است انسانها داشته باشند و در نتیجه ان کبد چرب غیر الکلی مورد شایعی است اما الکلی جزو مواردی است که کبد چرب با ان زیاد شناخته شده است.


*** با ترك به موقع الكل، سلولهای كبدی قابل ترمیم هستند
این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد با بیان اینکه خوشبختانه عارضه کبد چرب به راحتی با قطع مصرف الکل به صورت ۱۰۰ در صد برگشت پذیر است، تاکید کرد: بنابراین حسن ان در تماس با بیماریهای ناشی از سموم الکل داریم این است که به شرط اینکه مصرف الکل کنار گذاشته شود ان عارضه جلوتر نمی رود و حتی برگشت پذیر است.


وی در ادامه گفت: اما اگر مصرف الکل ادامه یابد به اینجا بسنده نمی شود و سلولهای کبدی به خاطر چربی شدن تخریب می شوند اینجاست که با التهاب کبدی مواجه خواهیم شد که التهاب کبدی ناشی از یک سم به نام الکل بی سر و صدا شکل می گیرد.

نصیری در ادامه اظهارداشت:درد، بی اشتهایی، استفراغ، زردی و ... نشان دهنده این است که سلولهای کبدی نمی توانند کار خودشان را انجام دهند و مواد سمی را دفع کنند. اگر در این مرحله نیز مصرف الکل کنار گذاشته شود باز بدن می تواند ترمیم انجام دهد و با درمان طبی بیماری و کبد را درمان کرد تا کبد به وظیفه و فعالیت خود بپردازد.


*** عدم ترك الكل، نارسایی كبد را به همراه دارد
این فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد در پایان گفت:کبد یک پالایشگاه بزرگ در بدن است که رسالت دفع مواد زاید، سمی و غیرضروری را دارد، خاطرنشان کرد: اما اگر افراد باز هم مصرف الکل را ادامه دهد هپاتیت الکلی به نارسایی کبد منجر می شود که دیگر برگشت پذیر نخواهد بود و عملا فرد کبد خودض را از دست داده است و وقتی کبد نباشد و آن پالایشگاه بزرگ در بدن وجود نداشته باشد اندام های دیگر بدن از قبیل قلب و ... بدون کبد نمی توانند فعالیت کنند و برای فرد ادامه حیات ممکن است مقدور نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha