سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 202646

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به ویژگی‌های طبیعی از جمله شیب زیاد و کوهستانی بودن و بارندگی‌های متمرکز و شدید از نظر تخریب خاک بسیار آسیب‌پذیر است.

فرسایش شدید خاک در چهارمحال و بختیاری

سلامت نیوز:معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به ویژگی‌های طبیعی از جمله شیب زیاد و کوهستانی بودن و بارندگی‌های متمرکز و شدید از نظر تخریب خاک بسیار آسیب‌پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین بهرامی  اظهار کرد: متأسفانه بهره‌برداری غیراصولی از اراضی کشاورزی، مراتع و جنگل‌های استان باعث  فرسایش شدید خاک شده است. تخریب و فرسایش خاک در یک اکوسیستم، امکان برگشت اکوسیستم به حالت اولیه را غیرممکن می‌کند.

وی، میزان فرسایش خاک در استان را 20 تن درهکتار در سال دانست و گفت: این میزان فرسایش در استان پنج برابر میزان طبیعی فرسایش است و با این وجود امکان جبران خاک از دست‌رفته توسط فرایندهای طبیعی خاکسازی نیست. فرایند خاکسازی، فرایند پیچیده و وابسته به زمان است و برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک بسته به نوع اقلیم 300 تا 1000 سال زمان لازم است.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در حوزه آبخیز زاینده‌رود و کارون واقع شده است، تصریح کرد: فرسایش خاک علاوه بر خسارت‌های موجود مانند کاهش تولید در بخش کشاورزی و حاصلخیزی باعث افزایش هزینه‌های جبران حاصلخیزی خاک می‌شود و آثار سوء بر  تغذیه آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی می‌گذارد.

بهرامی اظهار کرد: به دلیل بالادست بودن استان، خسارت ناشی از فرسایش خاک به مراتب به استان‌های پایین دست نیز منتقل خواهد شد و حجم عظیمی از رسوب وارد شده به سدهای زاینده‌رود، کارون 3 و کارون 4 که با صرف هزینه گزاف احداث شدند، می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان در ادامه افزود: سالانه 25 میلیون تن رسوب وارد سدهای حوزه کارون می‌شود که خسارت ریالی آن حداقل سالانه معادل 640 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: خاک به عنوان اصلی‌ترین منابع حیاتی است که لازم است از آن در برابر عوامل فرسایش از آن محافظت کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha