کارگران تجمع کننده در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی درحالی به تجمع چند ساعته صبح امروز خود خاتمه دادند که یادآور شدند: نمایندگان مجلس در صورت تصویب ادغام درمان تامین اجتماعی باید منتظر واکنش‌های منفی گروه‌های مختلف کارگری باشند.

تجمع کارگران مقابل مجلس/ادغام درمان تامین اجتماعی بازی باآتش است

سلامت نیوز: کارگران تجمع کننده در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی درحالی به تجمع چند ساعته صبح امروز خود خاتمه دادند که یادآور شدند: نمایندگان مجلس در صورت تصویب ادغام درمان تامین اجتماعی باید منتظر واکنش‌های منفی گروه‌های مختلف کارگری باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، تجمع صنفی کارگران معترض به ادغام درمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت، ساعتی پیش درحالی خاتمه یافت که قرار است بعد از ظهر امروز (سه شنبه 14 دی‌ماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مورد حفظ استقلال سازمان تامین اجتماعی یا ادغام صندوق درمانی این سازمان در طرح تحول سلامت، تصمیم گیری کنند.

تجمع کنندگان در عین حال برای آخرین بار ضمن تاکید بر حفظ استقلال تمامی ارکان سازمان تامین اجتماعی، یادآورشدند: پیشنهاد ادغام صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی تبعات ناگواری را برای عموم جامعه بیمه شدگان این سازمان به دنبال خواهد داشت و به همین دلیل نمایندگان مجلس باید درصورت تصویب این پیشنهاد غلط، منتظر واکنش‌های منفی از سوی آحاد گروه‌های صنفی کارگری باشند.

پیش‌تر به دنبال تصمیم روز گذشته فعالان صنفی کارگری شاغل و بازنشسته برای برپایی اجتماعی صنفی اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، صبح امروز این گردهمایی صنفی با حضور کارگرانی از استان‌های تهران، سمنان، قزین، قم و مازندران برپا شد.

هدف تجمع کنندگان که از کارگران شاغل و بازنشسته تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی هستند و شمار آنها به چند صد نفر می‌رسید، اعتراض به تلاش‌هایی است که در ماه‌های گذشته در جهت گنجانده‌شدن موضوع ادغام درمان سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت صورت گرفته است.

پس از آنکه در ماه‌های گذشته موضوع بررسی لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96، در مجلس مطرح شد، زمزمزه‌هایی در خصوص تلاش برای ادغام امکانات و منابع مالی صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت مطرح شد.

این پیشنهاد که بیشتر از سوی مدیران وزارت بهداشت دولت یازدهم و نمایندگان همفکر آنها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده‌ بود با مخالفت جدی کارگران شاغل و بازنشسته روبرو شده است.

کارگران در مقام مخالف اصلی این طرح می‌گویند، مدیریت انحصاری وزارت بهداشت بر تعیین بهای خدمات پزشکی و دارویی باعث شده است تا طرح تحول سلامت از مسیر اصلی خود که ارائه پوشش فراگیر بیمه‌های درمانی برای محرومان بوده است فاصله گرفته و به طرحی هزینه‌بر که تنها نتیجه آن بلعیده شدن منابع صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی درمانی است؛ تبدیل شود.

 تجمعات خود را ادامه می‌دهیم

علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی که در تجمع امروز کارگران و بازنشستگان در  مقابل مجلس حاضر شده بود،  گفت: طرح ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در شرایطی مطرح می‌شود که بودجه عمومی کشور صرف افزایش هزینه‌های پزشکی در بیمه سلامت شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی تصویب ادغام درمان تامین اجتماعی، موجب می‌شود که بسیاری از بیمه شدگان نتوانند از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند.

محجوب یادآور شد: در این شرایط طرح دوباره ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی که یک بار در کمیسیون تلفیق مجلس رد شده بود، این پرسش را در اذهان کارگران مطرح کرده است که چرا باید برای تصویب چنین موضوع خطرناک و غیر قانونی این همه اصرار وجود داشته باشد.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه بیماری و مشکلات پزشکی در سینین بالا به سراغ مردم می‌آید، تصریح کرد: صندوق درمان تامین اجتماعی چارچوب نظام‌مند شده‌ای برای حمایت از کارگران ایجاد کرده است تا آنها بتوانند در سنین بازنشستگی به خدمات درمانی مناسب و با کیفیت برخوردار شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جانبداری از طرحی که یک بار در کمیسیون تلفیق مطرح و رد شده است، مقابل جامعه کارگری کشور ایستاده اند، که این به نفع هیچ کس نیست و لذا احساس می‌کنیم که باید به صورت همه جانبه‌ای در خصوص مداخله با این ادغام نافرجام ورود کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مساله همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: در راستای اجرای عدالت در حق بازنشستگان، ضروری است تا همسان سازی حقوق بازنشستگان پیگیری و به سرانجام برسد.

وی در عین حال با اشاره به مشکلات بیمه کارگران ساختمانی تصریح کرد: هم اکنون صدها هزار کارگر ساختمانی در سراسر کشور بیمه نیستند و سازمان تامین اجتماعی موظف است که هر چه سریعتر نسبت به بیمه کردن آنان اقدام کند چرا که کارگران ساختمانی هم اکنون با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند که باید حمایت اجتماعی از آنان را تقویت کرد و بسط داد.

محجوب تاکید کرد: جامعه کارگری منتظر است که هر چه سریعتر مساله ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی به دست فراموشی سپرده شود چرا که اگر باز هم به این ماسله دامن زده شود جامعه کارگری آن را تحمل نخواهد کرد و تجمعات و اعتراضات خود را ادامه خواهد داد.

نمی‌گذاریم منابع کارگران را به جیب پورشه‌سواران بریزند

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور نیز در این مراسم گفت: ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی جامعه کارگری را مقابل دولت قرار می‌دهد لذا به دولت و وزارت بهداشت توصیه می‌کنیم که از بازی با روح و روان جامعه کارگری دست بردارند.

صادقی با اشاره به اینکه منابع صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی از عرق جبین نسل‌های کارگران طی 62 سال گذشته اندوخته شده است، افزود: جامعه کارگری کشور اجازه نخواهد داد که عده‌ای بخواهند با لابی‌کردن و فشار بر مجلس منابع درمان آنها را تصاحب و به جیب ثروتمندان و پورشه‌سواران بریزند.

وی در ادامه با اشاره به حرکت‌های عوام فریبانه وزارت بهداشت برای به تصویب رساندن ادغام درمان تامین اجتماعی در طرح بیمه سلامت گفت: اگر چه طرح تحول سلامت برای بهره‌مند کردن محرومان از بیمه همگانی ایجاد شده اما خروجی عملکرد این طرح به نفع صاحبان ثروت بوده است و لذا جامعه کارگری کشور حاضر نیست حتی یک ریال از منابع درمان خود را در اختیار کاخ‌نشین‌ها قرار دهد.

وی با اشاره اینکه دولت مکلف است 3 درصد از منابع عمومی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند، تصریح کرد: دولت موظف بودکه  بدهی 120 هزار میلیارد تومانی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند اما تاکنون یک ریال آن را هم پرداخت نکرده است که این با عدالت و انصاف سازگاری ندارد.

وی گفت: کارگران می‌پرسند که آیا این انصاف است که دولت حاضر نیست به وظیفه مالی خود در قبال سازمان تامین اجتماعی عمل کند؟

صادقی در ادامه با اشاره به وضعیت سایر صندوق‌ها چون صندوق بازنشستگی ملی ، صندوق لشکری و صندوق فولاد گفت: این صندوق‌ها وضعیت مناسبی ندارند و اعضای آنها هر روز مقابل مجلس تجمع می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: تنها صندوقی که توانسته در 62 سال گذشته روی پای خود بایستد صندوق سازمان تامین اجتماعی است اما گویا وزارت بهداشت استقلال صندوق را تحمل نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح تحول سلامت در یک سال 11 هزار میلیارد تومان از منابع کشور را بلعید و به قهقهرا برده است، تصریح کرد: هر گونه تصمیمی برای سرپا ایستادن طرح تحول سلامت منوط به تامین منابع این طرح از سایر منابع مثل طرح هدفمند کردن یارانه که اگر این منابع از آن محل تامین شود دیگر وزارت بهداشت بهانه‌ای برای دست‌اندازی به این صندوق ندارد.

صادقی با بیان اینکه طرح تحول سلامت طرحی دلسوزانه است، گفت: اجرای غلط این طرح را به مسیری کشانده است که امروز شاهد افزایش هنگفت هزینه‌های مربوط به بخش جراحی، هتلینگ و بستری هستیم و هم اکنون بسیاری از افرادی که از بیمه سلامت استفاده می‌کنند ساعت‌ها برای بستری شدن معطل می‌شوند و این در شأن مردم این کشور که دلسوزانه در پای انقلاب ایستاده‌اند و مرارت‌ها را تحمل می‌کنند نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت کارگران را مقابل دولت قرار می‌دهد ، تصریح کرد : کارگران بر سر حفظ استقلال صندوق درمانی کارگران  با احدی شوخی ندارند چرا که حق درمان رایگان از ابتدایی‌ترین حقوق آنها در ادوار مختلف اشتغال و بازنشستگی است.

وی با یادآوری اینکه کارگران پس از بازنشستگی و و رسیدن به دوران کهولت سن احتایج بیشتری به خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی پیدا می‌کنند، گفت: ادغام درمان تامین اجتماعی به معنی نابودی، فرصت دسترسی کارگران بازنشسته از خدمات درمانی رایگان است.

وی مدعی شد که چنین اقدامی را می‌توان با خیانت به یکی از اصول ارزشی اسلام ، انقلاب و نظام برابر دانست.

صادقی در ادامه با بیان اینکه قطعا شورای نگهبان که به لحاظ قانونی بر طرح‌ها و لوایح مجلس نظارت می‌کند با ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی مخالفت خواهد کرد، گفت : در برنامه ششم توسعه صبحتی از ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی نشده اما حالا عده‌ای از نمایندگان مجلس با هدایت وزیر بهداشت تصمیم گرفتند درمان غیرمستقیم کارگران را به طرح تحول سلامت در این برنامه الحاق کنند.

وی افزود: به نظر ما شورای نگهبان که از فقها و علمای حقوقدان تشکیل شده است ، با این ادغام که ناقض عدالت برای چهل میلیون نفر است مخالفت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دنباله‌روی از خط نفاق به منزله ایستادن مقابل مردم و نظام است، گفت: از دولت می‌خواهیم که در مقابل این خواسته‌های نامشروع صبور باشند و تحت فشار قرار نگیرند چرا که حمایت جامعه کارگری را در پشت سر خود داشته و دارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری بالاتر از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است و این بارها مورد اعتراض قرار گرفته است چرا که دریافتی‌های بازنشستگان از یک قشر خاص نباید بیشتر از دریافتی‌های سایر بازنشستگان باشد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات بیمه‌ کارگران ساختمانی تصریح کرد: مساله بیمه کارگران ساختمانی مهم است و باید پیگیری شود و همان اندازه که مساله مقابله با ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی مهم است مساله بیمه ساختمان کارگری که از ضعیف‌ترین اقشار کشور هستند مهم است و سازمان تامین اجتماعی باید هر چه سریعتر تکلیف کارگران ساختمانی بیمه نشده را مشخص کند.

صادقی در پایان با تاکید بر اینکه جامعه کارگری اعتراضات خود به ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با برگزاری تظاهرات و تجمع‌ها ادامه خواهد داد، گفت: منتظر نتیجه می‌مانیم تا مجلس ادغام‌ها در خصوص ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی را پایان دهد در غیر این صورت آماده‌ایم تا تجمعات بزرگتری را مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم. 

ادغام درمان تامین اجتماعی بازی باآتش است

همچنین سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز پس از حضور در در تجمع امروز گفت: حتی اگر ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی خیانت نباشد باید آنرا نزدیک شدن به آتش دانشت و برای همین کارگران از حامیان آن می‌خواهند که دیگر با آتش بازی نکنند.

جلودارزاده که در تجمع کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مقابل مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کرد، گفت: ما امروز با یک طرح غیرکارشناسی شده مواجه هستیم، از این جهت این طرح غیرکارشناسی شده است که با نیت خوب رئیس جمهور نیز آغاز شد اما با اجرای غلط دچار کمبود شد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته فوق العاده پزشکان پرداخت نشده و وضع بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران مناسب نیست، تصریح کرد: طرح تحول سلامت با اتلاف منابع بودجه عمومی کشور موجب شد که خدمات درمانی مناسب به بیماران معطل شود و بسیاری از آنها از هم اکنون به خاطر بستری شدن در بیمارستان‌ها و یافتن دارو بعدها معطل می‌شوند.

جلودارزاده در ادامه با بیان اینکه کارگران مرغی هستند که در عزا و عروسی سر آنها بریده می‌شود، تصریح کرد: منابع درمان کارگران تنها متعلق به خود آنهاست و از طرفی دولت برای ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی موظف است که بدهی خود را بازگرداند اما تاکنون علاوه بر اینکه این بدهی پرداخت نشده است با طرح مساله ادغام به کارگران و خانواده‌های آنها فشار روانی وارد شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیرانی دردولت گذشته با شرایط خاص وارد این سازمان شده‌اند و اموال آن را به غارت برده‌اند ، گفت: اینکه مدیران تامین اجتماعی نتوانستند صندوق را به خوبی اداره کنند دلیل موجهی برای واگذاری بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت نیست. از این رو ما با الحاق دارایی‌های کارگران به بیمه سلامت مخالفیم و خواهان آن هستیم که کارگران خود اموالشان را مدیریت کنند نه اینکه مدیریت آن را به اشخاصی که ممکن است نیت‌های سوء داشته باشند واگذار کنند.

وی با بیان اینکه ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی بازی کردن با آتش است، گفت: عده‌ای متوجه نیستند که طرح این مساله بازی کردن با آتش است از این رو به آ‌نها هشدار می‌دهیم که به آتش نزدیک نشوند و با آن بازی نکنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اشاره به مساله همسان سازی حقوق بازنشستگان تصریح کرد: همسان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر صندوق‌ها حق آنها ست و آنها نمی‌پذیرند که بازنشستگان یک صندوق با حمایت دولت و یا یک ارگان از آنها حقوق و مستمری بیشتری دریافت کند و لذا رعایت انصاف در این زمینه ضروری است.

جلودارزاده در پایان ضمن تاکید بر حساسیت جامعه کارگری در قبال اموال خود تصریح کرد: حساسیت جامعه کارگری در این زمینه موجب شده است که ما نمایندگان نیز در قبل حقوق آنها حساسیت مضاعفی داشته باشیم و اگر باز پس از تجمع امروز مساله ادغام مطرح شود در مقابل مجلس تجمع خواهیم کرد.

سرانه درمان کارگران باید به آنها پرداخت شود

علی اصغر بیات،  رئیس کانون عالی بازنشستگان کشوری به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این گردهمایی صنفی گفت: ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی ظلم بزرگی در حق سه میلیون بازنشسته و 40 میلیون جمعیت تحت پوشش این سازمان است.

این مقام صنفی افزود: کارگران و بازنشستگان کشور اندوخته‌ای در صندوق درمان تامین اجتماعی دارند که به عناوین مختلف به یغما برده شده و حالا به نظر می‌رسد که با طرح دوباره ادغام قصد دست اندازی به این اموال دارند.

وی با بیان اینکه این اموال صاحب دارد ، تصریح کرد: اموال کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی با هیچ منطقی قابل تصاحب نیست و قانون نیز چنین اجازه‌ای به کسانی که خواسته‌های نامشروع دارند نمی‌دهد.

بیات با اشاره به در طرح ادغام در کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: کمیسیون تلفیق به خوبی تشخیص داده است که ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی مساله بیش از 40 میلیون نفر است از سویی سرانه درمان کارگران باید به آنها پرداخت شود که این نیز در سال‌های گذشته صورت نگرفته است.

ادغام پیامدهای اجتماعی وخیمی برای کارگران به همراه دارد

ناصر برهانی از اعضای هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار نیز با اشاره به رد طرح ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: در آن زمان با وجود فشارهایی که برای ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی وارد می‌شد این طرح رأی نیاورد چرا که کمیسیون تلفیق به خوبی پرده بود که ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی پیامدهای اجتماعی وخیمی برای کارگران خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت بهداشت تصمیم نادرستی در خصوص ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی گرفته است، تصریح کرد: الحاق درمان تامین اجتماعی به برنامه ششم توسعه با فشارهایی صورت گرفته که منطقی نیست و امیدواریم که این طرح در مجلس رأی نیاورد.

وی افزود: ضروری می‌بینیم که برای مقابله با چنین خواسته‌هایی تجمع کنیم چرا که این خواسته‌ها ممکن است در آینده در اشکال مختلف مطرح شود و باید از همین حالا جلوی مطرح شدن آنها را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha