نماینده وزیر بهداشت در کمیته واگذاری خدمات دیالیز به بخش خصوصی به انتقاداتی که در این باره واکنش نشان داد و گفت: این شرکت‌ها در حوزه دیالیز کار کرده‌اند و حتی در حال حاضر هم مراکز دیالیز را اداره می‌کنند.

پاسخ وزارت بهداشت به انتقادات درباره واگذاری بخش‌های دیالیز به خصوصی

سلامت نیوز:نماینده وزیر بهداشت در کمیته واگذاری خدمات دیالیز به بخش خصوصی به انتقاداتی که در این باره واکنش نشان داد و گفت: این شرکت‌ها در حوزه دیالیز کار کرده‌اند و حتی در حال حاضر هم مراکز دیالیز را اداره می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حمید درفشی، درباره برخی انتقادات که در خصوص واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی مطرح شده، گفت: این کار از یک سال قبل آغاز شده و در طی یک سال گذشته ما فراخوانی را در این باره دادیم و همه کسانی که در امر دیالیز توان اجرایی داشتند را دعوت کردیم.

وی با بیان اینکه از بین شرکت‌هایی که در فراخوان شرکت کرده بودند، ارزیابی‌های لازم صورت گرفت، افزود: تعدادی از شرکت‌ها حذف شدند و از بین آنها چند شرکت که در کار دیالیز و تولید تجهیزات آن دخالت داشتند، انتخاب شدند و مناقصه‌ای بین آنها برگزار شد. بنابراین تمام مراحل قانونی انجام شد و بعد بین شرکت‌ها مناقصه برگزار کردیم. در عین حال باید توجه کرد که کارهای این شرکت‌ها در حوزه دیالیز اثبات شده است؛ به طوریکه برخی از آنها هم‌اکنون هم مراکز دیالیز را اداره می‌کنند و در حوزه دیالیز سابقه دارند.

درفشی با بیان اینکه دو شرکت تولیدکننده صافی دیالیز علیرغم اینکه در فراخوان اولیه شرکت کرده بودند، در انتهای مناقصه انصراف دادند،‌ ادامه داد: الان هم همان شرکت‌ها معترضند. به نظر ما این شرکت‌ها صافی‌های تولیدی‌شان را به قیمت گرانی توزیع می‌کنند. به طوریکه در حال حاضر قیمت بهترین برند جهانی صافی دیالیز زیر 10 دلار است و آنها می‌خواهند صافی تولید شده خود را 17 تا 18 دلار بفروشند که این موضوع هزینه‌های بسیاری را به بیمه‌ها و سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کند.

نماینده وزیر بهداشت در حوزه دیالیز گفت: در عین حال این شرکت‌ها می‌خواستند که فقط صافی دیالیز را تولید کرده و به فروش رسانند و در ارائه خدمت نقشی نداشته باشند، اما وزارت بهداشت اعلام کرده بود که کسانی که می‌خواهند در حوزه دیالیز تصدی‌گری کنند، باید خودشان به میدان آمده و خدمات را هم ارائه کنند. این کاری است که در همه جای دنیا انجام می‌شود. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته، مراکز دیالیز به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و ارائه خدمات از سوی این بخش انجام می‌شود. بنابراین بخش دولتی خودش را درگیر ارائه خدمات نمی‌کند؛ چرا که ارائه خدمات از سوی بخش خصوصی کیفیت آنها را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه صحبت‌هایش، اظهار کرد: در عین حال ما در راستای اصل 44 قانون اساسی باید تصدی‌گری دولت را هم کاهش دهیم و بنابراین این موضوع جزء وظایف وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و باید خدمات‌مان را به بخش خصوصی منتقل کنیم و بر کار آنها نظارت کنیم. بنابراین شرکت‌هایی که برای موضوع دیالیز انتخاب شدند، کاملا ارزیابی شده‌اند و در عین حال ما از آنها تضامین مالی لازم را هم گرفته‌ایم و اگر در مرحله کار قصوری از آنها سر بزند ما تضمین‌هایشان را به اجرا می‌گذاریم.

درفشی درباره چگونگی نظارت بر این مراکز نیز گفت: اقدامی که ما انجام می‌دهیم مانند اجازه فعالیت دادن به یک بیمارستان خصوصی است. بر این اساس این مراکز توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شوند و همه نظارت‌هایی که ما در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌های خصوصی داریم، در این مراکز نیز انجام می‌گیرد. بنابراین برای مراکز دیالیزی که به بخش خصوصی واگذار شدند همه نظارت‌ها طبق قانون انجام می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha