چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 202712

نوشیدن چای با خطر کمتر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی، کاهش وزن بهبود یافته، و سیستم امینی قوی‌تر پیوند خورده است. در همین حال، مطالعات مختلف نوشیدن قهوه را به عنوان یک روش بالقوه نه تنها برای مقابله با بیماری پارکینسون، بلکه دیابت نوع 2، بیماری کبدی، و مشکلات قلبی معرفی کرده اند.

قهوه یا چای؛ کدام برای سلامت شما بهتر است؟

سلامت نیوز: نوشیدن چای با خطر کمتر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی، کاهش وزن بهبود یافته، و سیستم امینی قوی‌تر پیوند خورده است. در همین حال، مطالعات مختلف نوشیدن قهوه را به عنوان یک روش بالقوه نه تنها برای مقابله با بیماری پارکینسون، بلکه دیابت نوع 2، بیماری کبدی، و مشکلات قلبی معرفی کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،یک فنجان قهوه گرم می تواند صبح دل انگیزی را برای شما شکل دهد. یک فنجان چای می تواند پس از یک روز پر استرس به کسب آرامش کمک کند. و نتایج جدیدترین پژوهش ها درباره فواید سلامت هر یک از این نوشیدنی ها ممکن است حس بهتری در شما ایجاد کند.

به گزارش "وب ام‌دی"، چای و قهوه دو نوشیدنی محبوب در جهان هستند. آژانس بین المللی پژوهش درباره سرطان از مجموعه های وابسته به سازمان جهانی بهداشت اخیرا قهوه را از فهرست مواد مشکوک به سرطان‌زا بودن خارج کرده و برخی پژوهش ها نشان داده اند این نوشیدنی می تواند به پیشگیری از عود سرطان روده بزرگ پس از درمان کمک کند. همچنین، مطالعات دیگر نشان داده اند نوشیدن قهوه ممکن است در پیشگیری از بیماری های آلزایمر و پارکینسون موثر باشد.

از سوی دیگر، مطالعات مختلف به این نکته اشاره داشته اند، افرادی که چای می نوشند، احتمال کمتری دارد به سرطان های پوست، پستان، و پروستات مبتلا شوند. پژوهشگران همچنان در تلاش هستند تا به ارتباط دقیق این شرایط پی ببرند، اما چای، به ویژه چای سبز، سرشار از ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها است که می توانند آسیب سلولی را محدود کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. همچنین، چای حاوی پلی فنول ها است که به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کنند. چای می تواند در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر نیز موثر باشد زیرا یک پلی فنول به نام EGCG، از تشکیل پلاک هایی که با بیماری آسیب مغزی پیوند خورده اند، پیشگیری می کند.

آیا یکی از این دو نوشیدنی برای شما بهتر و مفیدتر است؟

به گفته پژوهشگران پاسخ به این پرسش دشوار است زیرا جداسازی مواد تشکیل دهنده متفاوت چای و قهوه، نقش آنها در رژیم غذایی شما، و آثار آنها بر سیستم های مختلف بدن دشوار است.

الیوت میلر، متخصص مراقبت های پزشکی در موسسه ملی سلامت و تیم وی به تازگی نشانه های بیماری قلبی در بیش از 6,800 نفر با پس زمینه های مختلف را در آمریکا مورد بررسی قرار داده اند. حدود 75 درصد این افراد قهوه مصرف می کردند، در شرایطی که حدود 40 درصد مصرف چای را گزارش کردند. در همین راستا، مشخص شد نوشیدن بیش از یک فنجان چای به طور مرتب با تجمع کمتر کلسیم در شریان هایی که خون را به قلب می رسانند، مرتبط بود. تجمع کلسیم می تواند به بیماری قلبی منجر شود. نوشیدن قهوه نیز اثری بر بیماری قلبی نداشت.

به گفته پژوهشگران اشاره به این که قهوه و چای چگونه بر سلامت انسان تاثیرگذار هستند، دشوار است. هر دو نوشیدنی حاوی انواع مختلفی از مواد تشکیل دهنده هستند. آنها حاوی کافئین، پلی فنول ها، و آنتی اکسیدان ها - ترکیباتی که ویژگی های ضد سرطان آنها مورد مطالعه قرار گرفته است - هستند.

نوشیدن چای با خطر کمتر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی، کاهش وزن بهبود یافته، و سیستم امینی قوی‌تر پیوند خورده است. در همین حال، مطالعات مختلف نوشیدن قهوه را به عنوان یک روش بالقوه نه تنها برای مقابله با بیماری پارکینسون، بلکه دیابت نوع 2، بیماری کبدی، و مشکلات قلبی معرفی کرده اند.

مطالعه ای جدید که به رهبری چارلز فوکس، مدیر مرکز سرطان دستگاه گوارش در موسسه سرطان دانا فاربر بوستون، انجام شد، نشان داد که نوشیدن منظم قهوه ممکن است به پیشگیری از بازگشت سرطان روده پس از طی شدن روند درمان کمک کند.

در این مطالعه، تقریبا یک هزار بیمار مورد بررسی قرار گرفتند و ارتباطی قابل توجه بین نوشیدن قهوه و خطر کمتر عود سرطان روده بزرگ پس از درمان در افرادی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می کردند، مشاهده شد. هر چه آنها قهوه بیشتری مصرف می کردند خطر عود سرطان کمتر می شد. اما پژوهشگران به این نکته اشاره نداشته اند که چه عنصری در این نوشیدنی موجب شکل گیری این نتایج شده است.

پژوهش هایی دیگر نقش ژنتیک و سبک زندگی در آثاری که نوشیدن چای و قهوه به همراه دارند را بررسی کرده اند. به عنوان مثال، زمانی گفته می شد قهوه و سیگار می توانند آثاری مشابه به همراه داشته که زمینه ساز ابتلا به سرطان و بیماری قلبی می شوند.

به گفته مارتا گولاتی، رئیس بخش قلب و عروق در دانشگاه آریزونا بدن برخی افراد قهوه را به روشی متفاوت از دیگران پردازش می کند. در همین حال، ترجیح چای به قهوه ممکن است بازتاب دهنده رفتارهای سالم دیگر باشد. آیا افرادی که چای می نوشند بیشتر به انجام یوگا و مدیتیشن می پردازد؟ آیا آنها بیشتر ورزش می کنند؟ آیا آنها نوشیدنی هایی مانند چای سبز مصرف می کنند تا هرچه بهتر وزن سالم را حفظ کنند؟

و به گفته رابرت اکل، متخصص غدد در دانشگاه دنور، یک رژیم غذایی دوستدار قلب احتمالا مهم‌ترین جنبه پیشگیری از بیماری قلبی است. ما درباره میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت مرغ بدون چربی، ماهی، حبوبات، مغزهای خوراکی، و پرهیز از چربی های اشباع صحبت می کنیم. این پیام تغذیه ای تغییر ناپذیر است.

متغیرهای دیگری نیز وجود دارند. سازمان جهانی بهداشت نسبت به این مساله هشدار می دهد که مصرف هر گونه نوشیدنی داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد، در شرایطی که افزودن خامه و قند زیاد به نوشیدنی نیز می تواند فواید آن را خنثی سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha