سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 20272

قریباً 4 تا 6 درصد كودكان (یعنی یك نفر از هر 20 تا 25 كودك) دچار حساسیت غذایی هستند.

حساسیت غذایی در بین 4 تا 6 درصد كودكان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  وب‌دا دكتر علیرضا مرندی، رییس انجمن ترویج تغذیه با شیرمادر با بیان این مطلب گفت: حدود 90 درصد از حساسیت‌های كودكان مربوط به مصرف 6 ماده غذایی شامل شیرگاو، تخم‌مرغ، بادام زمینی، مغزها (مانند گردو و فندق)، سویا و گندم است.
وی همچنین ماهی، میگو، مركبات، گوجه‌فرنگی، ذرت، شكلات و افزودنی‌های مواد غذایی را از دیگر مواد غذایی آلرژی زا عنوان كرد و تاكید كرد: پختن غذا معمولاً نمی‌تواند از واكنش‌های حساسیتی پیشگیری كند. ولی ممكن است شدت حساسیت‌زایی آن را كاهش دهد.
دكتر مرندی به وجود واكنش‌های موقتی و غیرآلرژی به بعضی از مواد غذایی خصوصاً میوه‌ها كه در شیرخواران شایع است، اشاره كرد و گفت: این واكنش‌ها می‌تواند به صورت بثورات و خشكی اطراف دهان، اسهال، قرمزی اطراف دهان و یا بروز كهیر در سطح بدن ظاهر شود.
این فوق تخصص نوزادان، علائم شایع حساسیت را تظاهرات تنفسی، گوارشی و یا پوستی عنوان كرد و در تشریح گفت: سرفه‌های خشك و پشت سرهم، گرفتگی بینی، عطسه‌های مكرر، آبریزش بینی، سرفه‌های مقاوم، خس خس سینه، وجود خون در مدفوع، اگزما و كهیر و همچنین گریه و جمع كردن پاها به روی شكم، نفخ شكم، استفراغ و اسهال می‌توانند نشانه‌‌هایی از تظاهرات آلرژی به غذا باشند.
دكتر مرندی درخصوص نحوه شروع غذای كمكی در كودكانی كه دچار حساسیت غذایی هستند، گفت: در این شیرخواران در ابتدا باید از غذاهایی استفاده كرد كه امكان حساسیت‌زایی كمتری دارند و هر غذا نیز به صورت تك تك و با فواصل یك هفته داده شود.
وی افزود: در صورتی كه علائم حساسیت در كودك بروز نكند و غذا را تحمل نماید، باید به تدریج بر مقدار آن اضافه شود.
وی توصیه كرد: غذاهای مصرفی این كودكان باید در ابتدا از مواد خالص تهیه شده و ضمن پختن با آب تنها، با هیچ نوع ماده دیگری به جز شیرمادر مخلوط نشود.
دكتر مرندی در ادامه تاكید كرد: با شروع غذاهای جدید، برای حفاظت بیشتر كودك، حتماً باید تغذیه با شیرمادر ادامه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha