بیماران دیالیزی علاوه بر تحمل دردهای ناشی از بیماری، گرفتار رنج هایی نظیر هزینه های بالا و کمبود تجهیزات و امکانات هستند که مشکلات آنان را مضاعف می کند و دستان یاریگر خیران بخش سلامت به طور قطع تسکینی بر بخشی از دردهای آنان خواهد بود.

دستان یاریگر، مرهم رنج های بی شمار بیماران دیالیزی

سلامت نیوز:  بیماران دیالیزی علاوه بر تحمل دردهای ناشی از بیماری، گرفتار رنج هایی نظیر هزینه های بالا و کمبود تجهیزات و امکانات هستند که مشکلات آنان را مضاعف می کند و دستان یاریگر خیران بخش سلامت به طور قطع تسکینی بر بخشی از دردهای آنان خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، کلیه یکی از حیاتی ترین اعضای بدن است که بیماری های مرتبط با آن امروزه صدها نفر در کشور و البرز را گرفتار درد و مشکلاتی فراوان کرده که اگر دست های حمایتگر و نوعدوست با ترسیم برنامه های مدبرانه همنوا شوند می توان علاجی نهایی و قطعی برای درمان یا تسکین این بیماران یافت.


برخی کارشناسان عرصه بهداشت و درمان از نارسایی کلیه به عنوان بیماری خاموش نام می برند که به ظاهر علائم اولیه برای بیماران مشخص نیست لیکن به مرور زمان علائم آن با درد کلیه و مجاری شروع که اگر درهمان روزهای نخست درمان نشود، بطور قطع مسیر طولانی از درد و رنج روی مبتلایان به نارسایی کلیه گشوده خواهد شد، مسیری که امروز نه تنها بیماران بلکه معیشت و زندگی خانواده ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.


مشکلات بیمارانی که از مرحله درد به نارسایی کلیه و دیالیز می رسند، حکایتی غم انگیز دارد، از درد و رنج ناشی از بیماری گرفته تا آثار روحی و مالی آن همه و همه درد است تا جائیکه هر سال شاهد برگزاری جشن گلریزان در ایام مختلف برای یاری رساندن به این بیماران هستیم.
آنطور که برخی بیماران دیالیزی می گویند: تغییر چهره و رنگ وروی آنان به سبب بیماری موضوعی است که برخی خیرین در کمک به این بیماران را دچار شائبه و تردید می کند.


تشابه چهره برخی بیماران دیالیزی با معتادان نیز از مواردی است که بردرد جسمی و روحی آنان می افزاید به طوریکه انجمن های حمایتی ناچار هستند تا برای جمع آوری کمک ها، واقعیت های زندگی این افراد را به مدکاران و خیرین بگویند.


البرز که به واسطه مهاجرپذیری زیاد با انواع و اقسام مشکلات اجتماعی مواجه است، درد کلیوی ها را هم می توان بر پیشانی مشکلات آن دید، مشکلاتی که هریک سر درازی دارند و می طلبد تا تشکل های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی با همکاری یکدیگربرای کنترل ومهار آنها یک دست شوند.
آنچه بیش ازهرچیز برای بیماران کلیوی دردآور و دشوار به نظرمی رسد، رفت وآمد برخی بیماران بین البرز و تهران برای دیالیز است،اقدامی که هم هزینه بر و هم زمانبر بوده و درمیان شلوغی 2 کلانشهر کرج و تهران فریاد کلیوی ها باید شنیده شود.
با اینکه درسال های اخیرتعداد قابل توجهی تخت دیالیز در استان البرز نصب و راه اندازی شده اما به گفته برخی کارشناسان ، تعداد بیماران به حدی است که نمی توان تمام آنان را با امکانات موجود خدمات درمانی رسانی مناسب کرد.
با این حال اگرچه به همت خیرین و انسان های نوعدوست تعدادی از بیماران دیالیزی استان البرز پیوند کلیه شده اند اما طولانی بودن زمان درمان و گرانی هزینه های آن مشکل دیگری است که باید به همت گماشت.
ازسوی دیگر برخی بیماران دیالیزی به سبب بیماری های دیگر مانند دیابت با مشکل پیوندکلیه مواجه می شوند که این امر خود نیازبه تدبیری طولانی مدت از سوی مردم نوعدوست ومسئولان وظیفه شناس دارد.


دکترکوروش سلیمی مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی البرزمی گوید: در این استان 9 بیمارستان وجود دارد که به بیماران کلیوی خدمات ارائه می دهند.
وی افزود: بیمارستان های تامین اجتماعی البرز، امام خمینی (ره)، شهید باهنر، شهید رجایی و کلینیک دکتر زاهدی در کلانشهر کرج بیماران دیالیزی را پذیرش می کنند.


سلیمی بیان داشت: همچنین در مراکز بیمارستانی شهرستان های نظرآباد ، اشتهارد و ساوجبلاغ به این بیماران خدمات داده می شود.
وی با بیان اینکه 873 بیمار دیالیزی در استان البرز ساکن هستند، اظهار داشت: 156تخت دیالیز نیز برای این افراد وجود دارد و قرار است طی ماه جاری حدود 5 تخت دیالیز اضافه شود.
سلیمی گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی و قرار گرفتن محل سکونت بیماران دیالیزی البرز، مراکز درمانی برای این بیماران اختصاص یافته است و اکنون بیش از 90 درصد بیماران دیالیزی ساکن دراین استان از این مراکز خدمات می گیرند.
وی با اشاره به اینکه خدماتی که به بیماران دیالیزی ارائه می شود رایگان است ، افزود:اکنون در برخی از بیمارستان های البرز به صورت 4 شیفت به بیماران دیالیزی خدمات ارائه می شود.
سلیمی بیان داشت: در بیمارستان های شهید رجایی، باهنر و امام خمینی کرج در چهار شیفت به بیماران خدمات ارائه می شود و هر یک از این بیمارستان ها دارای 20 تخت دیالیز هستند.
مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی البرزخاطر نشان کرد: در بیمارستان امام جعفر صادق (ع)، ساوجبلاغ 3شیفت و فاطمه الزهرا (س) اشتهارد 2 شیفت فعال هستند.
وی با بیان اینکه هیچ یک از بیماران به تهران مراجعه نمی کنند مگر اینکه به خواست خودشان باشد ،گفت: ماهانه 60 میهمان در مراکز بیمارستانی البرز خدمات می گیرند.


این مسئول گفت:اکنون در البرز مشکل خاصی نداریم اما کمبود تخت داریم و به دنبال این هستیم که تخت ها را افزایش دهیم و تجهیزات را نوسازی کنیم.
سلیمی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط 2بیمار جدید به بیماران دیالیزی اضافه می شود، گفت:با توجه به کمک خیرین، دانشگاه علوم پزشکی البرزباز هم دراین زمینه نیاز به مردم و خیرین دارد.
این مسئول یاد آور شد:ماهانه برای هرفرد دیالیزی بیش از 200 هزارتومان هزینه درمان و تجهیزات اختصاص یافته است و این هزینه بدون در نظر گرفته داروها و سایر خدمات دیگر است .


مجید کرمی رئیس انجمن بیماران کلیوی استان البرزمی گوید:عدم حمایت شرکت های بیمه از درمان کلیوی ها از مشکلات است که برخلاف بسیاری از کشورها، هنوز هیچ شرکت بیمه ای، حمایت لازم از بیماران کلیوی در کشور و البرز ندارد.
وی ادامه داد: بدون اغراق تنها این انجمن کلیوی است که با تمرکز بر جمع آوری کمک های مردمی و فراهم کردن امکانات توانسته بخش اندکی از هزینه های درمانی بیماران دیالیزی را تامین کند و بستر پیوند کلیه، درمان و مراقبت همیشگی را برای برخی فراهم آورد.


کرمی با تاکید بر این نکته که باید پیشگیری را بر درمان مقدم بداریم و در این زمینه انجمن اقدامات فراگیر و گسترده ای در برنامه کاری خود قرار داده است، گفت: اکنون سه هزارو 420 بیمار کلیوی تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران کلیوی البرز قرار دارند که در خلال درمان این بیماران، برنامه های آموزشی برای مردم اجرا می کنیم.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز،تعداد بیماران دیالیزی را دوهزارو548 نفر اعلام کردو گفت: برای دیالیز این افراد تنها 256 تخت دیالیز در البرز وجودارد که کافی نیست.


کرمی ادامه داد: حدود 450 تن از بیماران کلیوی برای دیالیز به تهران و شهرهای اطراف کرج مراجعه می کنند که این خود مشکلاتی مضاعف و هزینه های هنگفت برای آنان به همراه دارد.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی به 200 تخت دیالیز جدید دراستان البرز نیاز داریم که البته با حمایت خیرین قرار است امسال یک مرکز جدید دیالیز در باغستان کرج راه اندازی شود.


رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز گفت: به علت حجم بالای کاری مراکز دیالیز استان ، برخی از این مراکز در طول شبانه روز چهار نوبتی فعالیت دارند و برخی بیماران بنا به نیاز باید نیمه های شب راهی این مراکز شوند.
به گفته وی، بطور تقریبی یک تخت باید به شش بیمار در طول شبانه روز خدمات دهی کند که گاهی مواقع فراتر از این وضعیت است.
وی با بیان این موضوع که بیماری کلیه از بیماری های خاموش محسوب می شود و فرد بیمار تا آشکار شدن علائم ممکن است از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد، به مردم توصیه کرد که در طول سال برای آگاهی از سلامت کلیه های خود به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا دچار شدن به این بیماری با درد و مشکلات فراوانی همراه است.


رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز ، دیابت ، فشار خون و عفونت اداری را از علل بیماری کلیه برشمرد و گفت : افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند مراقب سلامت کلیه های خود باشند.
کرمی در ادامه به فعالیت های انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته با حمایت افراد خیر توانستیم برای 60 بیمار کلیوی عمل جراحی پیوندکلیه در استان انجام دهیم.


وی در عین حال تاکید کرد که پیوند کلیه هرچند پایانی بریک درد خاص و دشوار است اما به مراقبت دائمی همراه با درمان نیاز دارد.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز با بیان اینکه هزینه پیوند کلیه برای هر فرد بیش از 160 میلیون ریال هزینه در بردارد،گفت: هزینه های پیوند برخی از این بیماران از محل حمایت های خیرین تامین و پرداخت می شود.


کرمی اظهار داشت: علاوه بر هزینه پیوند، درمان پیوندی ها هم هزینه بر است و دراین زمینه حمایت بیشتر خیرین نیاز داریم .
وی افزود: در برخی خانواده ها بیش از سه نفر دیالیزی هستند و از مردم نوعدوست انتظار می رود به کمک این خانواده ها بشتابند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز تاکید کرد که تمام کمک های مردم به صورت قانونمند در مسیر درمان کلیوی ها هزینه می شود.
کرمی با بیان اینکه فرهنگ پیوند عضو به ویژه اهدای اعضای بدن مرگ مغزی ها هنوز در بین مردم فراگیر و نهادینه نشده است، اظهار داشت: به رغم اینکه پارسال تعداد زیادی براثر حوادث مختلف در البرز دچار مرگ مغزی شدند اما تنها خانواده های 12 نفر آنان اعضای بدن عزیزان خود را به بیماران اهدا کردند.
کرمی نکته پایانی این مصاحبه را به موضوع همکاری شهرداری کرج با خیرین در امر ساخت مراکز درمانی به ویژه برای بیماران کلیوی اختصاص داد و از مدیریت شهری خواست در تغییر کاربری برخی اراضی شهر برای طرح های درمانی به انجمن های خیریه کمک بیشتری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha