چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 202745

صرف 100 گرم كدو حلوایی ممکن است به مبارزه با انواع سرطان كمك كند و احتمالا از چشم نیز در برابر بروز آب مروارید محافظت می‌كند و می‌تواند باعث افزایش دید در شب شود.

فواید بی نظیر کدو برای سلامتی

سلامت نیوز-*دکتر لادن گیاهی: صرف 100 گرم كدو حلوایی ممکن است به مبارزه با انواع سرطان كمك كند و احتمالا از چشم نیز در برابر بروز آب مروارید محافظت می‌كند و می‌تواند باعث افزایش دید در شب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، لیکوپن نام رنگدانه موجود در کدو تنبل است. تخم این کدو منبع غنی آهن و روی است، ضمنا حاوی سلنیوم و عناصر کمیابی است که برای باروری مردان ضروریاند.

کومارین‌ها ترکیبات موجود در کدو حلوایی و سایر انواع کدو هستند، که می‌توانند آنزیم‌های ایجادکننده سرطان را از بدن دفع کنند.

در طب سنتی چین، معتقدند كه كدو حلوایی دارای خاصیت خنک‌کنندگی است و از آن برای درمان اسهال، اگزما و احتباس آب در بدن استفاده می‌شود.

همچنین به نظر می‌آید كه كدو به تنظیم سطح  قند خون كمك می‌كند و عمل پانكراس را نیز تحریك می‌نماید.

به همین دلیل مصرف منظم كدو حلوایی در رژیم غذایی افراد دیابتی كه دارای مشكلات هیپوگلیسمیك (افت سطح قند خون) هستند، توصیه می‌شود.

كدو حلوایی و دانه‌های كدو می‌توانند كرم‌های روده را از بین ببرند و ضمنا خلط اضافی را از ریه‌ها و قسمت فوقانی مجرای تنفسی (گلو) خارج كنند.

گفته می‌شود كه كدوهای آبدار تابستانی دارای خاصیت خنك‌كنندگی هستند و ضمنا مانند دیورتیك‌ها (مواد ادرار آور) عمل می‌كنند و از این‌رو به درمان احتباس آب در بدن كمك می‌كنند.


اثربخشی این كدوها هنگامی كه با پوست خورده می‌شوند بیشتر است.

همچنین در طب چینی، از آب كدو مستقیما بر روی پوستی که دچار سوختگی شده استفاده می‌کنند و ضمنا معتقدند که كدو تنبل خاصیت ملینی دارد و مکمل موثری در فرایند سم‌زدایی طبیعی بدن است.

مصرف 100 گرم از  كدوسبز هنگامی که به آرامی پخته شده باشد می‌تواند نیمی از ویتامین C  مورد نیاز بالغین را تامین نماید.


فواید خاص کدو
کدو و سرطان پروستات

مصرف منظم سبزیجات زرد و سبز می‌تواند خطر بروز سرطان پروستات را در مردان بالای 60 سال كاهش دهد.

آلفا و بتا كاروتن موجود در كدو حلوایی می‌توانند عوامل ایجاد كننده سرطان پروستات را  كه به طور طبیعی در بدن وجود دارند و یا در اثر آلودگی‌های محیطی وارد بدن می‌شوند از سلول‌های بدن خارج نمایند.

کدو و آب مروارید

خطر بروز مشكلات بینائی نظیر آب مروارید و تخریب لكه زرد شبكیه در سالمندانی که سطح  آنتی‌اكسیدان بتا كاروتن خونشان پایین است در مقایسه با افرادی که دارای سطح بالاتری از این آنتی اکسیدان هستند، بیشتر است.

با افزودن كدو حلوایی به سوپ و خورشت می‌توان به افزایش دریافت بتا كاروتن در سالمندان كمك نمود.


کدو و سرماخوردگی و آنفلوانزا

به هنگام سرماخوردگی و آنفلوانزا، سطح آنتی‌اكسیدان‌هایی چون ویتامین C ،E، بتا كاروتن و آلفا كاروتن در بدن كاهش می‌یابد.

كدو حلوایی و كدو مسمایی از منابع این آنتی‌اكسیدان‌ها هستند و می‌توانند افراد را در مقابل سرماخوردگی‌های شایع و آنفلوانزا محافظت نمایند.


کدو و بیماری قلبی

تصور می‌شود که رنگدانه لیكوپن، ویتامین C، ویتامین A و بتاكاروتن موجود در کدو حلوایی و کدو تنبل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

این مواد به جلوگیری از تخریب و انسداد دیواره رگ‌ها توسط كلسترول LDL کمک می‌کنند.

* متخصص تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha