چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 202749

آکنه یکی از مشکلات رایجی است که پوست را درگیر می کند. لازم نیست شما در سکوت از وجود این لکه ها و جوش ها رنج ببرید. اکنون زمان آن فرا رسیده که سرعت رشد آکنه ها را کاهش دهید و به آن ها توجه کنید.

12 توصیه رژیمی ضد آکنه

سلامت نیوز: آکنه یکی از مشکلات رایجی است که پوست را درگیر می کند. لازم نیست شما در سکوت از وجود این لکه ها و جوش ها رنج ببرید. اکنون زمان آن فرا رسیده که سرعت رشد آکنه ها را کاهش دهید و به آن ها توجه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، اگر تا کنون دچار آکنه شده باشید، می دانید تا چه اندازه می تواند باعث انزوا و گوشه گیری شما شود.اگر پوست شما آکنه دارد و می خواهید شفاف تر باشد، چه باید کرد؟ چطور این لکه ها را باید از بین برد؟ یک قرص خونسردی بخورید و یاد بگیرید چطور با کنترل رژیم غذایی می توانید خود را از شر آکنه خلاص کنید.


با مطالعه این مطلب، شما می توانید اطلاعات بیشتری درباره روش خلاص شدن از آکنه تنها به کمک یک فهرست غذایی ساده به دست آورید.


1. چربی های رژیمی

هضم نامناسب چربی های خوراکی می تواند به بروز آکنه، بسته شدن روزنه های پوست و دیگر بیماری های پوستی منجر شود. بنابراین مصرف آنزیم های هضم کننده، سرکه سیب و دانه های کامل برای مقابله با رشد آکنه توصیه می شود. دانه های کامل حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فیبر می باشند و مقدار قند آن ها ناچیز است. دانه های کامل غلات مقدار زیادی سلنیوم معدنی دارند که برای حفظ سلامتی سلول های پوست مفیدند.


2. میوه ها و سبزیجات
میوه ها و سبزیجات شامل ترکیبات اساسی مانند آنتی اکسیدان ها می شوند که می توانند باعث لطافت و شفافیت پوست شوند. در برنامه غذایی روزانه خود، میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین های آ، ث و ای را بگنجانید. این مواد غذایی موجب حفظ درخشش و روشنی رنگ و روی شما می شوند.
* تمشک منبع سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبرها و ویتامین هاست. تمشک همچنین دارای ترکیبات فوتوشیمیایی است که لایه ای محافظ برای پوست شما ایجاد می کنند.
* سیب دارای پکتین می باشد که یکی از دشمنان شناخته شده آکنه است.
* سبزیجات سبز رنگ مملو از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و فیبر هستند. این مواد می توانند بعد از صرف غذا، میزان قند خون را کاهش دهند و مانع از بروز آکنه شوند.
* مواد غذایی ارغوانی رنگ تیره شامل آنتی سیانین و آنتی اکسیدان هایی می شوند که موجب سلامت جریان خون در پوست شما می شوند. این مواد همچنین نقشی اساسی در حفظ روزنه های پوستی دارند. از میان مواد غذایی که در این طبقه جای می گیرند، می توان به انار، هویج ارغوانی، انگور سیاه و لبو اشاره کرد.
* هویج، طالبی، سیب زمینی شیرین و فلفل ها منابع غنی بتاکاروتن هستند که به جذب بیشتر و عملکرد بهتر سلنیوم در پوست شما کمک می کنند.
* میوه هایی مانند سیب، آلبالو، انگور، موز، کرن بری و تمشک حاوی ویتامین و ترکیبات فوتوشیمیایی هستند که از سلول های پوست در برابر آکنه محافظت می کنند.
* ویتامین ب موجود در سبزیجات برای پوست، ناخن ها و سلول های پرزدار ضروری است.
* سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند بروکلی، کلم سبز، شاهی، کلم پیچ، اسفناج، لوبیا و نخود سبز را انتخاب کنید.

3. سلنیوم

سلنیوم یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که از سلول ها در برابر آسیب ها مراقبت می کند و خاصیت کشسانی پوست را برای درمان آکنه حفظ می کند. برای عملکرد بهتر، سلنیوم به ویتامین های آ و ای نیاز دارد که در گردو، بادام هندی، بادام و فلفل قرمز به وفور یافت می شوند. از دیگر منابع سرشار از سلنیوم می توان ماهی، گوشت پرندگان اهلی، پیاز، سیر، گوشت قرمز و دانه های کامل را نام برد. سلنیوم خوراکی می تواند از طریق گردو و غلات جذب شود که در نرمی و لطافت پوست نقش دارند.


4. اسید چرب امگا 3

لوبیا، گوشت پرندگان اهلی، ماهی آزاد، دانه های کتان، ماهی ساردین و ماکرو منابع غنی اسید روی و اسید چرب امگا 3 هستند. این مواد به بهبود جوش ها و جذب ویتامین آ که برای داشتن پوست سالم ضروری اند، کمک می کند. امگا 3 برای کنترل آکنه و جلوگیری از التهاب پوستی مفید است. این ماده به شما پوستی بی نقص هدیه می کند.


5. چای سبز

چای سبز دارای خواص بی شماری برای سلامتی است و برای پیشگیری از آکنه نیز مفید می باشد. چای سبز دارای نوعی آنتی اکسیدان می باشد که یک ماده بسیار موثر ضدالتهاب محسوب می شود.


6. آنتی اکسیدان ها
پرتقال، خربزه و گوجه فرنگی منابع سرشار ویتامین ث هستند که در تقویت غشای سلول های پوست، موثر است و از پوست شما در برابر نواقص و بیماری ها مراقبت می کند. بیوفلاوونوئید همچنین به عنوان یک ماده ضدالتهاب عمل می کند و موجب تقویت خاصیت درمانی ویتامین ث می شود. خوراکی هایی مانند بادام، تخم مرغ، توت فرنگی، سبزیجات سبز رنگ و برگ دار منابع ویتامین ای هستند. این آنتی اکسیدان ها برای بهبود آسیب های پوستی و جای آکنه ها موثرند.


7. روغن زیتون

لوسیون روغن زیتون به سادگی توسط پوست جذب می شود. این روغن روزنه های پوست را مسدود نمی کند و به پوست اجازه تنفس می دهد. این ماده همچنین برای پیشگیری از بروز آکنه مفید است.


8. آب لیمو

آب لیمو نقشی اساسی در حذف ضایعات اسیدی و پاکسازی کبد دارد. این ماده حاوی اسید سیتریک می باشد که آنزیم ها را برای حذف مواد سمی از خون انباشته می کند. این ماده همچنین روزنه ها را تمیز می کند و پوست شما را درخشان می کند.


9. محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر کم چرب برای تشکیل بافت ها مفیدند و همچنین شامل ویتامین آ می باشند. اگر می خواهید دچار اضافه وزن نشوید، مواد لبنی مانند پنیر محلی و شیر کم چرب را انتخاب کنید. به این بهانه که پیتزا دارای پنیر فراوان است، در مصرف آن زیاده روی نکنید چرا که با این حال پیتزا یک فست فود است.


10. غلات و فیبرها

غلات دارای اهمیت بسیار بالایی می باشند، به ویژه نان قهوه ای که حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر به همراه سلنیوم موجب محافظت پوست از آسیب های ناشی از لک ها، جوش ها و زگیل ها می شوند. این مواد همچنین از پوست در برابر اشعه آفتاب محافظت می کنند.

11. تغذیه ی متعادل

سلامت و تناسب تغذیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تغذیه ی ما باید شامل برنج، گوشت کبابی، نان (فیبر)، پروتئین های گیاهی مانند لوبیا یا دانه ها، سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، و همچنین سبزی هایی مانند گشنیز، نعنا و حتی برگ های پونه باشد. فلفل دلمه ای، ماهی، گوشت قرمز، مرغ و فیبر از اجزای یک رژیم غذایی سالم هستند.
از مصرف زیاد مواد قندی خودداری کنید چرا که در غیر این صورت آکنه های شما به سادگی خشک نخواهند شد و درمان آن مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.


12. آب

آب راه حل اصلی برای بیرون راندن مواد سمی از بدن است. روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید و از نوشیدن نوشابه خودداری کنید. آب به تغذیه و اکسیژن رسانی به اعضای داخلی بدن کمک می کند و به این ترتیب اعضای داخلی که به خوبی تغذیه شده اند و در وضعیت مناسبی قرار دارند، برای مبارزه بهتر با آکنه آماده می شوند. کمبود آب موجب می شود پوست شما مسن تر به نظر برسد و آکنه ایجاد می کند.
اگر شما با دقت به این رژیم غذایی پایبند باشید، مطمئناً می توانید پوستی سالم تر و بدون آکنه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha