فرماندار قصرشیرین گفت: انفجار یک قبضه مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در محل پاسگاه مرزی تنگاب نو از توابع بخش مرکزی این شهرستان، منجر به موج گرفتگی یک تن از نیروهای پاکسازی مرکز مین زدایی شد.

موج گرفتگی یک نفر در اثر انفجار مین در قصرشیرین

سلامت نیوز: فرماندار قصرشیرین گفت: انفجار یک قبضه مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در محل پاسگاه مرزی تنگاب نو از توابع بخش مرکزی این شهرستان، منجر به موج گرفتگی یک تن از نیروهای پاکسازی مرکز مین زدایی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، فرامرز اکبری افزود: در جریان این حادثه، یکی از نیروهای پاکسازی مین در حین عملیات بازنگری زمین های آلوده به مین و مواد منفجره، با استفاده از یک دستگاه بولدوزر با مین به جای مانده از جنگ تحمیلی برخورد کرد.

وی اظهار کرد: در جراین این انفجار، یک دستگاه بولدوزر متعلق به مرکز مین زدایی فعال در منطقه از ناحیه شنی دچار خسارت مادی و راننده آن نیز دچار موج گرفتگی شد که راننده آن توسط عوامل امدادی برای مداوا به بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) قصرشیرین منتقل شد.

از ابتدای امسال تاکنون 16 مورد انفجار مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان به وقوع پیوست که در اثر این انفجارها یک تن کشته ، 10 تن مجروح و یا دچار موج گرفتگی شدند.

در سه مورد از این انفجارها 11 راس گوسفند تلف شد و در 12 انفجار دیگر نیز به چهار دستگاه بولدوزر متعلق به مرکز مین زدایی، یک دستگاه گریدر ، 2 دستگاه کمباین و سه دستگاه تراکتور خسارت مادی وارد شد.

نیروهای نظامی، کشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده به مین از حادثه دیدگان انفجار مین در شهرستان قصرشیرین هستند.
با گذشت 28 سال از پایان جنگ تحمیلی، مرزنشینان مناطق غربی استان کرمانشاه همانند ساکنان سایر مناطق مرزی همچنان قربانی مین های خاموش و انفجار مهمات عمل نکرده هستند.

پارسال در مجموع بر اثر 35 مورد انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین 6 تن کشته و 31 تن نیز مجروح شدند.

همچنین سال گذشته به علت انفجارهای مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی به ماشین آلات کشاورزی و دستگاه های مین روب که در قصرشیرین مشغول فعالیت بودند، خسارت هایی وارد شد و چندین راس احشام عشایر منطقه نیز تلف شدند.

جشن پاکسازی 700 هزار هکتار از زمین های آلوده به مین استان کرمانشاه بهمن ماه سال 91 با حضور مسوولان برگزار شد اما با این وجود از آن زمان تاکنون چند مورد برخورد خودرو یا انسان با مین های باقی مانده از زمان جنگ تحمیلی در نواحی مرزی این استان مشاهده شده است.
اکنون 2 شرکت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب 9 تیم به استعداد 30 تن تخریب چی و ناظر و 20 تن عوامل پشتیبانی در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری و پاکسازی اراضی آلوده به مین هستند.

بازنگری 500 هکتار از زمین ها به صورت دستی و 2 هزار هکتار به صورت مکانیزه و 260 هکتار در نقطه صفر مرزی مشترک از برنامه های در دست اقدام گروه های پاکسازی تا پایان امسال در قصرشیرین است.

با وجود تلاش بی وقفه نیروهای پاکسازی میدان های مین، تاکنون تعدادی از مردم مناطق مرزی استان کرمانشاه به ویژه مرزداران، عشایر و نیروهای پاکسازی زمین های آلوده به مین در شهرستان قصرشیرین در اثر برخورد و یا انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی شهید، جانباز، مجروح و معلول شده اند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش 27 هزار تن جمعیت دارای 186 کیلومتر مرز با عراق است که در زمان جنگ تحمیلی 2 سال کامل در اشغال نیروهای بعثی عراق بود و جنگ هشت ساله تحمیلی از این منطقه غربی کشورمان آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز این منطقه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha