چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 202767

بیش از یک دهه است که پارازیت‌ها موضوع مباحث زیادی شده اند و همچنان به طور قطعی مشخص نشده است که این امواج سرطانزا هستند یا خیر. در این میان همه مسئولان منتظرند تا تحقیقی در این زمینه انجام و ارائه شود. فارغ از سرطانزا بودن یا نبودن این امواج، چیزی که به طور قطعی می‌توان در مورد آن سخن گفت، ایجاد نوعی ناامنی روانی در بین مردم است که مشخص نیست چه زمانی خاتمه می‌یابد.

نمی‌توان گفت پارازیت خطر ندارد

سلامت نیوز: بیش از یک دهه است که پارازیت‌ها موضوع مباحث زیادی شده اند و همچنان به طور قطعی مشخص نشده است که این امواج سرطانزا هستند یا خیر. در این میان همه مسئولان منتظرند تا تحقیقی در این زمینه انجام و ارائه شود. فارغ از سرطانزا بودن یا نبودن این امواج، چیزی که به طور قطعی می‌توان در مورد آن سخن گفت، ایجاد نوعی ناامنی روانی در بین مردم است که مشخص نیست چه زمانی خاتمه می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می‌گوید: «در کشور ما تحقیق در مورد پارازیت‌ها شدنی نیست، چون کسانی باید در معرض این پارازیت‌ها باشند و با افرادی که با شرایط مشابه در معرض این امواج نیستند، مقایسه شوند که بتوان در این زمینه اظهار نظری قاطع داشت، اما بهتر است تا حد امکان از تابش پارازیت‌ها پرهیز شود.»

در علم پزشکی گفته می‌شود هر چیز اضافه ای در محیط بی‌تاثیر بر بدن انسان نیست. آیا امواج جزو موارد اضافه موجود در محیط نیستند؟

در مورد امواج در مجلس هشتم و نهم از مسئولان خواستیم به کمیسیون بهداشت و درمان مدارکی ارائه دهند که هیچ مدرکی چه از حوزه بهداشت و درمان و چه حوزه‌های دیگر ارائه نشد که از نظر علمی ثابت شود این پارازیت‌ها اثرات سوء دارند. با توجه به اینکه در رابطه با عوارض این پارازیت‌ها باید یک تحقیق علمی انجام شود که یک گروه شاهد وجود داشته باشد و گروهی دیگر باشند که در معرض تابش پارازیت‌ها قرار گیرند، به نظر می‌رسد چنین چیزی در عمل ممکن نباشد، چون نمی‌توان کسانی را مجبور کرد که در معرض پارازیت قرار گیرند و برخی باشند که در معرض این امواج نباشند، بعد در این زمینه مقایسه ای پس از یک یا دو سال انجام شود تا ببینیم کسانی که در معرض پارازیت‌ قرار دارند، دچار چه عوارضی شدند. این کار از نظر علمی بسیار سخت است و در خارج از کشور نیز چنین آزمایشی انجام نشده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد نتوان به راحتی گفت این پارازیت‌ها هیچ عوارضی ندارند چون هیچ کس نمی‌تواند مدعی چنین امری باشد، و از سوی دیگر چون مدارک علمی در این زمینه وجود ندارد، نمی‌توان گفت این امواج صد در صد عوارضی به همراه دارند. محققان در هندوستان، کارهایی روی امواج برق که شدیده بوده است انجام داده‌اند و مقاله ای در رابطه با عوارض کابل‌های فشار قوی برای کسانی که در معرض آن قرار دارند، نوشته شده است. نتیجه این تحقیق هم به این صورت بوده که افراد حاضر در فاصله ۶۰ متری این کابل‌ها دچار عوارضی شده‌اند. راجع به پارازیت‌ها نیز با اینکه گفته می‌شود حضور در کنار این امواج، عوارضی در پی دارد، اما از نظر علمی چون تحقیق مشکلی است، نتوانسته اند کاری از پیش ببرند. در کشور ما چنین تحقیقی در مورد پارازیت‌ها شدنی نیست چون کسانی باید در معرض این پارازیت‌ها باشند و با افرادی که با شرایط مشابه در معرض این امواج نیستند، مقایسه شوند که بتوان در این زمینه اظهار نظری قاطع داشت اما بهتر است تا حد امکان از تابش پارازیت‌ها پرهیز شود. مسئولانی از جاهای مختلف به کمیسیون بهداشت و درمان آمدند و گزارشاتی مبنی بر نداشتن عوارض از سوی این پارازیت‌ها ارائه کردند. از سوی دیگر تا به این لحظه کسی هم گزارش یا مقاله ای مبنی بر داشتن عوارض از سوی این امواج ارائه نداده است. بنابراین توصیه ما این است که تا حد امکان از ساطع کردن این امواج در مناطق مختلف پرهیز شود.

مساله ای وجود دارد که همه مسئولان می‌گویند اگر مدرکی مبنی بر داشتن عوارض از سوی این پارازیت‌ها دارید، ارائه کنید، قانونی هم در این زمینه نداریم، به نظر شما چه کسی مسئول تحقیق در مورد عوارض داشتن یا نداشتن این پارازیت‌ها است؟

متولی امر سلامت در کشور، وزارت بهداشت و درمان است. وزارت بهداشت است که باید به صورت مستند بگوید این پارازیت‌ها دارای عوارض هستند یا خیر. اگر مشخص شود این امواج دارای عوارض هستند، وزارت بهداشت مسئول است جلوی این مساله را بگیرد. براساس ابلاغ مقام معظم رهبری و همچنین برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، متولی امر سلامت در جامعه، وزارت بهداشت و درمان است و هر چیزی که احساس شود با سلامت جامعه ارتباط پیدا می‌کند، وزارت بهداشت و درمان باید جوابگوی آن باشد.

وزیر بهداشت به عنوان مسئول وزارت بهداشت هم همین موضع را دارند که اگر مدرکی دارید ارائه کنید.

براساس صحبتی که من کرده ام، هیچ مدرک علمی در این زمینه وجود ندارد که ثابت کند پارازیت‌ها دارای عوارض هستند.

اگر مضر بودن این امواج ثابت شود مجلس چه رویه‌ای در پیش می‌گیرد؟

این امواج به صورت طبیعی تابانده نمی‌شود بنابراین در صورتی که ثابت شود مضر هستند، مجلس باید وزارت بهداشت و تشکیلاتی که مسئول تاباندن این امواج هستند را موظف به قطع آنها کند.

در مورد امواج دیگر مثل امواج ناشی از مودم‌های خانگی یا گوشی‌های موبایل هم صحبت کنیم، اگر مشخص شود امواج به طور کلی سرطانزا هستند، به نظرتان زندگی افراد جامعه با چه مشکلاتی مواجه می‌شود؟

آن زمان که ما از مسئولان در این زمینه سوال کردیم، آنتن‌های ماهواره‌ای هم مورد پرسش قرار گرفت و اعلام شد که آنتن‌های ماهواره‌ای استاندارد هیچ‌گونه عوارضی ندارند. در مورد امواجی که از گوشی‌های موبایل ساطع می‌شود نیز چون هیچ‌گونه کار مستندی انجام نشده، تنها می‌توان براساس احتمال حرف زد، اما اگر توجه کرده باشید، زمانی که شما به مدت طولانی با گوشی موبایل صحبت می‌کنید، گرمایی در گوشتان احساس می‌شود، هرچند هنوز مدرک مستندی در این زمینه ارائه نشده است. با توجه به گسترش شبکه‌های مجازی و اجتماعی در دنیا، به نظر می‌رسد اگر سرطانزا بودن این امواج ثابت شود، جنجالی در جهان شکل بگیرد.

مساله امواج و عوارض احتمالی آن بیش از یک دهه است در افکار وجود دارد و باعث ایجاد نوعی ناامنی روانی در بین مردم شده است. به نظر شما چه زمانی این مساله پایان می‌یابد؟

به نظر من هیچ‌وقت. تا زمانی که امواج وجود داشته باشد، این بحث‌ها هم وجود دارند اما صد درصد آن نهادی که باید این اطمینان خاطر را به مردم بدهد، وزارت بهداشت است. اثرات روانی این مساله هم به موضوع سلامت برمی گردد؛ سلامت چهار بعد دارد که یکی از جنبه‌های آن سلامت روانی است. یادآور می‌شوم که متولی امر سلامت در جامعه وزارت بهداشت است و در قبال این نگرانی باید جوابگو باشد.

به تازگی در مجلس مباحثی حول این مساله داشته اید؟

ما در مجلس هشتم و نهم، گروه‌هایی را که فکر می‌کردیم با این مساله ارتباط دارند یا تخصصی در مورد امواج دارند و همچنین مسئولان را خواستیم و مباحثی داشتیم که این مباحث خروجی مورد قبولی نداشت.

چند سالی است که سقط جنین، مرده زایی و سرطان‌ها افزایش یافته است. به نظر شما این موارد با پارازیت‌ها نسبت دارد یا آلودگی‌های دیگری مطرح است؟

به نظر من ارتباطی بین این مسائل وجود ندارد؛ چون مواردی که فرمودید به کل کشور مربوط می‌شود و پارازیت‌ها در تهران و چند کلانشهر خاص وجود دارد. ما در همه نقاط کشور این امواج را نداریم، اما ‌مولفه‌های زیادی مثل آلودگی هوا، چاقی، مواد غذایی غیر استاندارد، فست‌فودها و... را می‌توان نام برد که در بروز این مشکلات تاثیرگذار هستند، هرچند اینکه صد در صد بگوییم عامل این موارد پارازیت‌ها هستند، قابل اثبات نیست.

اینکه به زنان باردار گفته می‌شود از ماکروویو استفاده نکنند را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اگر ماکروویو می‌تواند خطرآفرین باشد، امواج پارازیت‌ها قوی‌تر از چنین دستگاه‌هایی است!

در مورد زنان باردار، مسائل بسیاری وجود دارد که به آنها توصیه می‌شود بدون اینکه به طور قطعی مشخص شده باشد خطر دارند یا خیر. اما به طور کلی احتیاط کردن برای زنان باردار در مورد سزارین و... اهمیت دارد و در مورد امواج هم وضع به همین صورت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha