چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 202793

کلسترول گرچه چربی مضری است که ما مصرف می‌کنیم و می‌تواند عواقب ناگواری برای سلامت ایجاد کند اما با این حال لازم نیست به‌طور کلی مصرف آن صفر شود.

رسوب کلسترول در رگ‌ها را جدی بگیرید

سلامت نیوز-*دکتر محمد هاشمی: کلسترول گرچه چربی مضری است که ما مصرف می‌کنیم و می‌تواند عواقب ناگواری برای سلامت ایجاد کند اما با این حال لازم نیست به‌طور کلی مصرف آن صفر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، کلسترول در دیواره سلولی و در فرآیندهای بیوشیمیایی بدن نقش دارد و از این‌رو باید مقادیری از آن مصرف شود. مشکل این است ما بیش از نیاز کلسترول مصرف می‌کنیم و اضافه مصرف آن در رگ‌های ما رسوب می‌کند.

رسوب کلسترول در رگ‌ها منجربه بروز بیماری تصلب شرائین یا آترواسکلروزیس می‌شود. این بیماری وقتی در شریان‌های ریز اتفاق می‌افتد زمینه ساز بروز اختلالات و سکته قلبی و مغزی می‌شود. همچنین رسوب کلسترول در رگ‌ها باعث افزایش فشار خون در رگ‌ها شده که همین عامل زمینه ساز انواع سکته‌ها و بیماری‌های قلبی و ریوی است.

در 10 سال اخیر با توجه به تبلیغات انجام شده مبنی بر کاهش مصرف چربی روند صعودی افزایش کلسترول در سطح جامعه کنترل شده و وضعیت ما قدری بهتر شده است. با این حال غذاهای حاوی کلسترول و اسید چرب هنوز در جامعه مصرف می‌شود که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد. برای اینکه بتوانیم افزایش مصرف اسید چرب و کلسترول را در بین مردم کنترل کنیم در نخستین قدم باید بتوانیم غذاهای حاوی کلسترول را شناسایی کنیم و مصرف آن را در وعده‌های غذایی به حداقل برسانیم. دوم آنکه افراد در معرض خطر باید شناسایی شوند و چکاپ دوره‌ای لازم انجام دهند تا بتوانند از عوارض افزایش چربی‌های مضر در بدن پیشگیری کنند.

*رئیس انجمن پیشگیری از چاقی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha