زباله را در دنیا به نام طلای كثیف می‌شناسند اما در ایران زباله همان دورریختنی بی فایده است. درحال حاضر پسماند به یك معضل بحرانی تبدیل شده كه از یك سوی خزانه شهرداری‌های درمانده از حل آن را خالی می‌كند و از سوی دیگر تیشه به ریشه محیط زیست كشور می‌زند. شهرهای شمالی در عدم مدیریت پسماند، گوی سبقت را از دیگر شهرهای كشور ربوده‌اند. اخباری كه هر روز از رها كردن زباله در جنگل و دریا و رودخانه‌ها می‌شنویم خود گواه روشنی بر این مساله است.

شیرابه ۱۰ شهر در یك شهر

سلامت نیوز: زباله را در دنیا به نام طلای كثیف می‌شناسند اما در ایران زباله همان دورریختنی بی فایده است. درحال حاضر پسماند به یك معضل بحرانی تبدیل شده كه از یك سوی خزانه شهرداری‌های درمانده از حل آن را خالی می‌كند و از سوی دیگر تیشه به ریشه محیط زیست كشور می‌زند. شهرهای شمالی در عدم مدیریت پسماند، گوی سبقت را از دیگر شهرهای كشور ربوده‌اند. اخباری كه هر روز از رها كردن زباله در جنگل و دریا و رودخانه‌ها می‌شنویم خود گواه روشنی بر این مساله است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ، براساس آمار و اطلاعات سازمان محیط زیست، دریای مازندران به فاضلابی بزرگ و جنگل‌ها نیز به سطل زباله‌ای برای شهرداری‌ها تبدیل شده است.استان تهران نیز در بحران زباله سعی كرده از شهرهای شمالی كشور عقب نماند و در این معضل سهیم باشد.

12 هزار تن زباله در شهرهای تهران

روزانه بیش از 12 هزار تن زباله و پسماند شهرستان‌های استان تهران به 10 مرکز دفن زباله منتقل می‌شود. شیوه‌های دفن و بازیافت زباله در این مراكز دفن، غیراصولی و بهداشتی است. این امر باعث شده یک بحران محیط زیستی و بهداشتی در استان به‌وجود بیاید.  مدیریت پسماند که شامل جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها به بیرون شهر است، از پرهزینه‌ترین خدمات شهرداری‌هاست. طی چند سال اخیر از زباله به‌عنوان طلای کثیف نام‌ برده می‌شود، زیرا با پیشرفت فناوری، دیگر تنها راه مدیریت زباله‌ها دفن آن‌ها نیست. بلکه می‌توان با بازیافت آن‌ها و با تبدیل زباله‌های تر به ورنی کمپوست، یا تولید انرژی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های جمع‌آوری زباله را تامین کرد. اما در کشور ما، نه‌تنها اراده و بودجه‌ای برای تحقق این امر نبوده است بلکه دربسیاری از موارد، بخش خصوصی مانع از آن شده‌ است که سود این کار به جیب مردم و شهرداری‌ها برود. در بسیاری از مراکز دفن زباله شاهد استقرار پیمانکاران بخش خصوصی و تفکیک زباله، آن هم به‌صورت غیراصولی هستیم. به‌دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و محیط زیستی با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

چرای دام در دپوی زباله ورامین

در میان این 10 مركز دفن زباله، مراكزی هستند كه وضعیت اسفبارتری نسبت به دیگر مراكز دارند. مركز دفن زباله اخترآباد و ورامین جزو این مراكز هستند. چرای دام‌ها دراین دو مرکز یكی از شوكه‌ كننده‌ترین خبرهای اخیر بود.براساس این خبر مدت‌هاست که محل دپوی زباله‌های شهری، بیمارستانی و عفونی در شهرستان پیشوا در استان تهران، به چراگاه دائمی دام‌های اهلی تبدیل شده است. هر روز صدها راس گوسفند در این محل مشغول به چرا و تغذیه از زباله‌ها هستند و در نهایت گوشت و فرآورده‌های دامی این گوسفندان به خوراک شهروندان تهرانی تبدیل می‌شود.

نفوذ شیرابه زباله به سفره‌های زیرزمینی

اخترآباد نیز حال و روز بهتری از دپوی زباله ورامین ندارد. روزانه بیش از 1400 تن زباله در شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد تولید می‌شود که برای دفن و بازیافت به دشت اخترآباد منتقل می‌شوند. به گفته کارشناسان بهداشتی و محیط زیستی این کار با حداقل‌ها انجام می‌شود. از مشکلات آلودگی و انتشار میلیون‌ها میکروب و بیماری که بگذریم، مشکلات محیط زیستی نیز جای خود را دارد. باتوجه به فراوانی سفره‌های زیرزمینی در این دشت و تامین بیش از نصف آب شرب و کشاورزی مردم این شهرستان‌ها از طریق این آب‌‌؛ در برخی موارد شیرابه ناشی از انباشت زباله‌ها، آب سفره‌های زیرزمینی را آلوده کرده است. همچنین به‌دلیل وجود حجم بالای زباله و انباشته‌شدن گاز متان، تاکنون آتش‌سوزی‌های فراوانی نیزدر این منطقه رخ داده است.

تغییر مدیریت، مشكل را حل نكرد

بازیافت زباله در اخترآباد سال‌ها زیرنظر شركتی بازیافتی بود كه توسط شهرداران سابق شهرستان شهریار اداره می‌شد. پس از سال‌ها كشمكش فراوان، مدیریت این مركز دفن زباله به سازمان پسماند شهرستان ملارد واگذار شد اما این تغییر مدیریت دردی از مشكلات این منطقه دوا  نكرده و همچنان دشت اخترآباد در بحران زیست محیطی به‌سر می‌رود. طبق قانون مدیریت پسماند، در مرکز دفن زباله اخترآباد باید ابتدا زیر‌سازی‌های لازم انجام شود و بعد دفن را انجام دهند اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. شنیده‌ها حاكی از آن است كه آن ها حتی لایه‌گذاری‌های روزانه را نیز انجام نمی‌دهند و این سهل انگاری منجر به بروز مشکلات فراوانی مانند انباشت زباله، جاری‌شدن شیرابه، آتش‌سوزی و انتشار بیماری شده است. تفكیك زباله در مقصد نیز به شیوه كاملا سنتی و دستی در این مرکز انجام می‌شود. این تفكیك غیر اصولی باعث پراكندگی زباله‌ها در دشت اخترآباد و بروز مشكلات بهداشتی برای ساكنان روستاهای اخترآباد می‌شود.

جولان شیرابه زباله در صفادشت

یكی از مشكلاتی كه تاكنون از چشم‌ها درخصوص مركز دپوی زباله اخترآباد دور مانده، عبور روزانه هزار و 400 تن زباله از وسط بافت شهری شهرصفادشت است. غلامحسین خدایار عضو شورای شهر صفادشت دراین‌باره به «قانون» می گوید:« ساعت تردد خودروهای حمل زباله طبق قانون از ساعت 22 الی 5 صبح است. متاسفانه برخی از شهرداری‌ها به این قانون هیچ توجهی ندارند و در طول شبانه روز خودروهای حمل زباله در سطح شهر صفادشت درحال تردد هستند. این مساله باعث بروز مشكلات بسیاری برای شهر و شهروندان صفادشتی شده است. هر چند تاکنون بارها شاهد شکایات و اعتراضات شهروندان به شوراها، شهرداری، دادستانی و مقامات بالاتر نسبت به انتشار بوی تعفن و نشت شیرابه زباله‌ها در سطح خیابان های شهر بوده ایم اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است».

خدایار ادامه می‌دهد:« خودروهای حمل زباله از استاندارد این كار برخودار نیستند چراكه هنگام عبور از این شهر، زباله و شیرابه زباله در خیابان‌ها می‌ریزدو حتی در بسیاری از موارد خودروی حمل زباله در داخل شهر خراب شده و برای تعمیر چندین ساعت در شهر توقف كرده است. بوی تعفن زباله به‌اندازه‌ای منزجر كننده است كه هیچ شهروندی تحمل آن را ندارد. این مساله در فصول گرم به یك بحران برای صفادشت تبدیل می‌شود».

به‌گفته مدیران شهر صفادشت، این مشكل تنها با مشارکت شهرداری‌های همجوار و صرف هزینه برای خرید ماشین‌آلات مخصوص حمل زباله که دارای مخزن جمع آوری شیرابه هستند ، سهیم شدن در ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و احداث مسیر جدید و خارج از بافت جهت تردد خودروهای حمل زباله حل خواهد شد. مركز دفن زباله اخترآباد به معضلی تبدیل شده كه تنها یك نگاه‌ فراشهرستانی به آن می‌تواند معضل را حل كند؛ نگاهی كه مشكل شهروندان صفادشت، شهریار، قدس و شهرهای دیگر برای آن یكی باشد و اعتقاد داشته باشد زندگی در چنین شرایط تعفن‌آوری حق هیچ ایرانی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha