پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

عكس رها شدن نوزاد ٥ ماهه‌ای در یكی از خیابان‌های شهر مباركه استان اصفهان به همراه نامه‌ای از مادرش كه نوشته مجبور به سرراه گذاشتن فرزند خود شده‌ است، كاربران فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد. نامه‌ای كه مادر این نوزاد به همراه فرزندش برای كسانی كه او را تحویل می‌گرفتند، ‌شاید بیش از تصویر دختر ٥ ماهه‌ای رها‌شده غم‌انگیز بود. مادر نوزاد در نامه‌اش نوشته‌بود: «با سلام. اگه می‌تونید از این بچه مراقبت كنید یا اینكه بدین به یكی كه بچه نداره. فقط تورو خدا مراقبش باشید. امروز دو روزشه - ١٢/١٠/٩٥ - واكسنش زده شده جون بچتون از بچم مراقبت كنید. از طرف مامان بدبخت.»

نوزاد سرراهی و مادر بدبخت

سلامت نیوز: عكس رها شدن نوزاد ٥ ماهه‌ای در یكی از خیابان‌های شهر مباركه استان اصفهان به همراه نامه‌ای از مادرش كه نوشته مجبور به سرراه گذاشتن فرزند خود شده‌ است، كاربران فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد. نامه‌ای كه مادر این نوزاد به همراه فرزندش برای كسانی كه او را تحویل می‌گرفتند، ‌شاید بیش از تصویر دختر ٥ ماهه‌ای رها‌شده غم‌انگیز بود. مادر نوزاد در نامه‌اش نوشته‌بود: «با سلام. اگه می‌تونید از این بچه مراقبت كنید یا اینكه بدین به یكی كه بچه نداره. فقط تورو خدا مراقبش باشید. امروز دو روزشه - ١٢/١٠/٩٥ - واكسنش زده شده جون بچتون از بچم مراقبت كنید. از طرف مامان بدبخت.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، نوزاد سرراهی، راهی بهزیستی شد، مانند همه نوزادان سرراهی كه به دلایل متفاوت بی‌خانه می‌شوند. محمودی، رییس اداره بهزیستی مباركه در خصوص نوزاد رها شده به «اعتماد» گفت: تمام تلاش‌مان را می‌كنیم تا نوزاد به آغوش خانواده برگردد ودراین مسیر از هیچ حمایتی دریغ نمی‌كنیم. تا این لحظه خانواده نوزاد شناسایی نشده و طبق نظر دادستان شهرستان مباركه نیروهای انتظامی ماموریت یافتن خانواده نوزاد دختر را شروع كرده‌اند. او این اطمینان خاطر را داده است كه نوزاد به مركز شبانه‌روزی شیرخوارگاه نرجس كه تحت نظارت بهزیستی استان اصفهان است منتقل شده و در صورت پیدا نشدن خانواده‌اش او را به خانواده‌ای كه شرایط نگهداری و فرزندخواندگی را دارد تحویل می‌دهد.


مدیركل بهزیستی استان اصفهان هم در این خصوص به ایسنا گفته است: افرادی كه این نوزاد را پیدا كرده بودند كودك را به نیروی انتظامی تحویل داده‌اند و پس از آن این نوزاد با دستور مقامات قضایی به اداره بهزیستی این شهرستان تحویل داده شد. سعید صادقی گفت: از كسانی كه احساس می‌كنند توانایی نگهداری فرزند خود را ندارند یا مشكلات خاص در فرزند خود می‌بینند از رها كردن آنها در كنار خیابان خودداری كنند و آنها را خودشان مستقیم به بهزیستی تحویل دهند. هم‌اكنون ٤٢ نوزاد در شیرخوارگاه نرجس وجود دارد كه ١٥ نوزاد دارای معلولیت جسمی و ذهنی شدید هستند و چیزی حدود ٥٠ درصد نوزادان این شیرخوارگاه در كنار خیابان رها شده بودند.


صادقی با اشاره به اینكه در هر ٩ ماه از سال ٦ كودك رها شده در استان پیدا شده‌اند، افزود: این میزان شاید چشمگیر نباشد اما همین رها شدن نوزادان در كنار خیابان نیز دارای پیك‌های مختلف در سال است مثلا اواخر بهار و اواخر تابستان نوزادان بیشتری در كنار خیابان رها می‌شوند كه این عامل با اعتیاد زنان و ازهم‌گسیختگی خانواده‌ها شدیدا مرتبط است.


اغلب نوزادان رهاشده در كنار خیابان، ‌دارای مشكلات جسمی‌اند، مشكلاتی كه خانواده‌شان را به علت فقر مالی مجبور می‌كند آنها را رها كنند تا نصیب بهزیستی شوند. به گفته یكی از كاركنان بهزیستی، ‌نوزادان سالم معمولا سر راه نمی‌مانند و با قیمت‌های مختلف بین ٢ تا ٢٠ میلیون تومان می‌فروشند و احتمال اینكه نوزاد رهاشده در مباركه هم دارای نقص عضو باشد، ‌زیاد است. به گفته او، خانواده اكثر نوزادانی كه با نامه سر راه گذاشته می‌شوند بعد از مدتی دچار عذاب وجدان شده وبه محل رهاشده نوزاد برمی‌گردند و به طور نامحسوس به دنبال نشانی از او می‌گردند كه اگر موفق به پیدا كردن فرزندشان شوند، طبق دستور دادگاه به شلاق، زندان یا پرداخت جریمه‌های سنگین محكوم می‌شوند و بعد از تحمل مجازات، آن هم تحت شرایطی نوزادشان بازگردانده می‌شود. خیلی‌ها هم به خاطر ناقص و عقب‌مانده بودن نوزاد اورا سر راه می‌گذارند تا به خیال خودشان از شرش راحت شوند اما امان از عذاب‌وجدان‌هایی كه به هرحال به سراغ‌شان می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha