با رسیدن نوبت بررسی مواد مربوط به بیمه و مسائل موجود در مرز میان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت در لایحه برنامه ششم توسعه، بحث‌ها در موافقت و مخالفت بالاگرفت، هم در داخل مجلس و در بیرون از آن. موضوع اصلی این جاروجنجال‌ها بر سر ماده ٨٦ لایحه برنامه ششم توسعه بود كه قرار بود در یكی از بندهای آن بحث ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در طرح تحول نظام سلامت مورد بررسی قرار بگیرد.

هیاهو بر سر ادغام بخش درمان تامین اجتماعی

سلامت نیوز: با رسیدن نوبت بررسی مواد مربوط به بیمه و مسائل موجود در مرز میان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت در لایحه برنامه ششم توسعه، بحث‌ها در موافقت و مخالفت بالاگرفت، هم در داخل مجلس و در بیرون از آن. موضوع اصلی این جاروجنجال‌ها بر سر ماده ٨٦ لایحه برنامه ششم توسعه بود كه قرار بود در یكی از بندهای آن بحث ادغام بخش درمان تامین اجتماعی در طرح تحول نظام سلامت مورد بررسی قرار بگیرد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: سه‌شنبه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند تا در نشست شامگاهی خود در خصوص بیمه‌های درمانی اجتماعی (همان ماده ٨٦ لایحه برنامه ششم توسعه) تصمیم‌گیری كنند. این جلسه با اتفاقاتی جنجالی‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد همراه بود. در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه ششم در بخش سلامت، نماینده مردم ارومیه با حضور در مقابل جایگاه هیات رییسه، لایحه برنامه ششم را پاره كرد.

گفته می‌شود پس از اینكه نادر قاضی‌پور پیشنهاد حذف یك بند را مطرح كرد و رییس مجلس به پیشنهاد او توجهی نكرد و اخطار یكی دیگر از نمایندگان را در این رابطه به رای گذاشت، این نماینده متن لایحه را پاره و به سمت جایگاه هیات‌رییسه پرتاب كرد. صبح همان روز هم جمع قابل توجهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در برابر مجلس تجمع كرده بودند. علیرضا محجوب، رییس فراكسیون كارگری مجلس در جمع‌شان حاضر شده بود و نسبت به احتمال ادغام بخش درمان تامین اجتماعی هشدار داده بود.

كمی بعدتر محجوب، پشت تریبون مجلس به اجتماع مقابل مجلس اشاره كرد: «كارگران و بازنشستگان از طرح دوباره ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی نگران هستند كه بنده این نگرانی را به گوش وزیر بهداشت می‌رسانم.» سهیلا جلودارزاده، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس هم در تجمع كارگران مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: «حتی اگر ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی خیانت نباشد باید آن را نزدیك شدن به آتش دانست و برای همین كارگران از حامیان آن می‌خواهند كه دیگر با آتش بازی نكنند.» پیش از این اتفاقات، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم با اشاره به برنامه ششم توسعه و ظرفیت آن برای ساماندهی نظام سلامت گفت: «چندی پیش عدم تغییرات ساختاری در كمیسیون تلفیق تصویب شد و به صحن علنی نرفت و اطمینان دارم نمایندگان مجلس در خصوص عدم ادغام، عنایت كرده و به نظر كارشناسی دولت و كمیسیون تلفیق اعتماد خواهند كرد.»

در حالی كه به نظر می‌رسید با هیاهوی به‌پاشده در خصوص احتمال ادغام بخش سلامت تامین اجتماعی در طرح تحول سلامت، روز گذشته قرار است بحث بسیار بر سر این موضوع به‌پا شود اما این موضوع علنا ناگفته رها شد. برخی خبرنگاران پارلمانی می‌گویند كه به دلیل ضعف برخی بندهای ماده ٨٦، این بحث به كمیسیون تلفیق ارجاع داه شده تا بعدا بررسی شود. این اتفاق می‌تواند نشان از این باشد كه تلاش تامین اجتماعی و تشكل‌های كارگری برای جلوگیری از این ادغام به ثمر نشسته است و این موضوع در حال حاضر به بحث گذاشته نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha