کاهش وزن‌ ناگهانی، استفاده از داروهایی که حرکت کیسه صفرا را کُند می‌کند و تغذیه وریدی از دیگر علل زمینه‌ساز در بروز سنگ‌های صفرا است.

زنان بیش ازمردان در معرض ابتلا به سنگ های کیسه صفرا قرار دارند
سلامت نیوز: یک متخصص گوارش، استفاده از مواد غذایی پر‌چرب را تهدیدی جدی برای سلامتی افراد عنوان کرد و گفت: استفاده از غذاهای پرچرب، یکی از علل ابتلا به سنگ‌های کیسه صفرا است.

دکتر بابک رضایی در گفت وگو با (ایسنا) منطقه زنجان افزود: کاهش وزن‌ ناگهانی، استفاده از داروهایی که حرکت کیسه صفرا را کُند می‌کند و تغذیه وریدی از دیگر علل زمینه‌ساز در بروز سنگ‌های صفرا است.

این پزشک متخصص عدم تعادل سه عنصر کلسترول، نمک‌های صفراوی و لیستین موجود در صفرا را علت تشکیل سنگ کیسه صفرا عنوان کرد و ادامه داد: 85 درصد سنگ‌های کیسه صفرا را سنگ‌های کلسیمی تشکیل می‌دهند.

رضایی، زنان را بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری دانست و تصریح کرد: زنان چاقی که در دهه چهارم زندگی خود یعنی 30 تا 45 سالگی به سر می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

این متخصص گوارش و داخلی دردهای شکمی را شایع‌ترین علامت ابتلا به این بیماری دانست و افزود: در این نوع دردها، ناحیه فوقانی و راست شکم دچار درد شده و این درد به سمت شانه و پشت انتشار می‌یابد.

رضایی به استفاده از داروی ارسودیول در درمان این بیماری در صورت تجویز پزشک معالج اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع با مصرف یک تا دو ساله این دارو می‌توان سنگ‌های صفراوی را از بین برد که البته احتمال موفقیت در این مورد، فقط 50 درصد است.

وی انجام عمل جراحی را از دیگر راه‌های درمان این بیماری برشمرد و خاطر‌نشان كرد: انجام عمل جراحی زمانی صورت می‌گیرد که کیسه صفرای فرد دارای سنگ دچار التهاب شود ولی در برخی موارد، ناگزیر به انجام عمل پیشگیرانه در این بیماران هستیم.

رضایی، ناهنجاری‌های کیسه صفرا یا مسیر صفرا، سابقه دردهای شدید در این زمینه و مختل شدن زندگی روزمره فرد به علت شدت علائم این بیماری را از مهم‌ترین عواملی نام برد که انجام عمل جراحی پیشگیرانه برای خارج کردن سنگ صفرا را ضروری می‌سازد.

این پزشک متخصص با اشاره به یکی از روش‌های جراحی در این زمینه افزود: در عمل جراحی به روش لاپاراسکوپی حفره‌ای به قطر یک سانتی‌متر در بدن بیمار ایجاد می‌شود که می‌توان از طریق آن، کیسه صفرا را خارج کرد.

وی انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی که منجر به عرق کردن شود، دویدن و شنا را در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha