دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت که تعداد داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی، سنتی و دامی در کشور با افزایش قابل توجه به 2 هزار و 292 قلم رسیده است.

تولید بیش از 2 هزار قلم داروی گیاهی و فرآورده طبیعی و سنتی در کشور

سلامت نیوز: دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت که تعداد داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی، سنتی و دامی در کشور با افزایش قابل توجه به 2 هزار و 292 قلم رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدحسن عصاره  افزود: این تعداد در سال 1392 هزار و 398 قلم بود که در مقایسه، رقم موجود نشان دهنده رشد چشمگیر در این زمینه است.


وی اظهارکرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، تعداد اقلام داروهای گیاهی و فرآوردهای های طبیعی، سنتی و دامی تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی به 3 هزار 465 قلم افزایش خواهد یافت.


عصاره بیان کرد: کمتر از یک چهارم اقلام دارویی و فرآورده های های طبیعی و سنتی موجود، دارو گیاهی هستند که برخی از آنها هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. هر قدر پوشش بیمه آنها افزایش یابد، تقاضا برای این محصولات بیشتر شده و در نهایت زمینه نهادینه شدن مصرف آنها در جامعه فراهم می شود.
وی به افزایش سطح زیر کشت دیم و آبی گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 1387، 104 هزار و 818 هکتار بود که در سال 1392 به 152 هزار و 898 هکتار و همچنین در سال 1394 به 171 هزار و 463 رسید.


به گفته دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال 1400 به 359 هزار و 563 هکتار و در نهایت در سال 1404 به 530 هزار 560 هکتار افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد که این سطح زیرکشت، مربوط به تولید انبوه گیاهان دارویی اعم از دیم و آبی در کشور است و گیاهانی مانند گل گاوزبان، گل محمدی، زیره، آلوئه ورا را در بر می گیرد.


عصاره با اشاره به اینکه کشور از لحاظ تنوع گیاهی وضعیت خوبی دارد و می تواند در صنایع این حوزه نقش ‌آفرین باشد، گفت: باتوجه به این شرایط، برنامه ریزان در چند سال گذشته موضوع صنعت گیاهی و فرآوده های طبیعی و طب سنتی را به رسمیت شناخته و این موضوع را جزو راهبردهای نظام قرار دادند.
وی تصویب سند راهبرد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را به عنوان سند بالادستی بسیار با اهمیت دانست و گفت: این سند سبب یک حرکت و تحولی شگرف در دستگاه های ذیربط و بخش های خصوصی شده که اثرات آن در سال های آینده روشن تر خواهد شد.
وی به تصویب و رونمایی نقشه راه سندملی گیاهان دارویی و طب سنتی اشاره کرد و گفت: با این اقدام، مسیر اجرایی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تسریع شده است.


از 13 اقلیم شناخته شده دنیا 11 اقلیم متعلق به ایران بوده و کشور ما دارای 8 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد هزار و 730 گونه انحصاری می باشد.
همچنین 2 هزار 300 گونه گیاهی در کشور شناسایی شده اند که دارای ترکیبات با ارزش واجد شرایط برای ورود به فرآوردهای صنعتی هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha