رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی ایران با تشریح علت ترس مردم از انواع جراحی‌ها گفت: خطر جراحی نسبت به عبور کردن از خیابان‌های شلوغ تهران کمتر است، بطوریکه آمار تعداد مرگ در تصادفات خیابان‌ها قابل مقایسه با مرگ در جراحی‌ها نیست.

آمار مرگ و میر در تصادفات خیابان‌ها قابل مقایسه با مرگ در جراحی‌ها نیست

سلامت نیوز:رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی ایران با تشریح علت ترس مردم از انواع جراحی‌ها گفت: خطر جراحی نسبت به عبور کردن از خیابان‌های شلوغ تهران کمتر است، بطوریکه آمار تعداد مرگ در تصادفات خیابان‌ها قابل مقایسه با مرگ در جراحی‌ها نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ،غلامعلی عکاشه درباره میزان خطرات جراحی‌ها و توصیه‌های در این‌باره برای افزایش سطح آگاهی مردم اظهار داشت: در این‌باره  مسئله این است که خطرات نشات گرفته از حوادث ممکن است هر زمانی اتفاق بیفتد و حادثه خبر نمی‌کند. این حادثه می‌تواند در طول یک عمل جراحی رخ دهد یا در طول یک سقوط یا در برخورد با یک ماشین.

رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی ایران ادامه داد: همیشه مردم از عمل جراحی و یا از تعویض مفصل یا جراحی قلب و در مجموع از همه جراحی‌ها می‌ترسند، در حالی‌که ریسک این‌ جراحی‌ها را وقتی برآورد می‌کنیم می‌بینیم گاهی اوقات 2 تا 3 در هزار و در بیشترین ریسک‌ها هم 3 تا 7 در هزار - آن هم نه ریسک مرگ و میر؛ بلکه ریسک کلی عفونت و پس زدن و جوش نخوردن است و همه این مسائل قابل حل است و حداکثر 2 درصد این ریسک‌ها وجود دارد.

عکاشه تصریح کرد: همچنین ریسک مرگ و میر در جراحی‌ها یک در هزار یا در 10 هزار هم نیست، ولی شما از یکی از همین خیابان‌های معروف تهران می‌خواهید عبور کنید، مطمئن باشید دچار حادثه می‌شوید، بطوریکه اگر میانیگین 100 نفر بخواهند از یکی از خیابان‌های شلوغ تهران عبور کنند 5 نفر تصادف می‌کنند که از این 5 درصد ممکن است تعدادی مرگ و میر هم داشته باشیم، یعنی اگر برای عبور از یک خیابان مشهور تهران اصول قوانین رعایت نشود که نمی شود - چه برای پیاده و چه سواره  - خطر آن بیشتر از عمل جراحی است.

رئیس سابق انجمن جراحان ارتوپدی ایران خاطرنشان کرد: بنابراین بنده تاکیدم در حوزه خطرات جراحی‌ها علی الخصوص در رشته ارتوپدی روی این مسئله است که باید سیستم حمل و نقل و سیستم ترافیک اصلاح شود که اگر این کار صورت پذیرد پیشگیری و درمان بیشتری خواهد داشت تا اینکه برویم دنبال اینکه خطرات مرگ و میر جراحی در تصادفات به چه صورت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha