چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2029

بهداشت محیط مهمترین شاخص پزشکی در یک قرن و نیم گذشته شمرده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز بهبود دفع فاضلاب‌ها و سیستم‌های فراهم‌آوری آب پاک که بیماری‌هایی مانند وبا را کاهش داد، بیشترین موردی بود که 11341 نفری که  از سراسر دنیا که در بررسی "نشریه پزشکی بریتانیا" (BMJ) رای داده بودند، آن را ذکر کردند.

این گزینه تعداد آرای بیشتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها،کشف DNA، و بیحسی که در میان پنج گزینه اول بودند، کسب کرد.

از  شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواسته شده بود بگویند به نظر آنها بزرگترین پیشرفت پزشکی از زمان بنیانگذاری نشریه پزشکی بریتانیا در سال 1840 چه بوده است.

پروفسور جان مکنباخ از مرکز پزشکی اراسموس در روتردام هلند که از گزینه بهداشت عمومی طرفداری می‌کرد، گفت: "بسیار خوشحالم که بسیاری از افراد بهداشت عمومی را به عنوان چنین شاخص مهمی به رسمیت شناخته‌اند."

او افزود: "درس کلی که هنوز می‌توان گرفت این است که اغلب محافظت غیرفعال در برابر خطرات بهداشتی بهترین شیوه برای بهبود سلامت جمعیت‌هاست."

او گفت: "واضح است که بهداشت عمومی هنوز نقش مهمی در بهبودبخشیدن بهداشت عمومی در حال و آینده دارد."

سایر شاخص‌هایی که برای مقام اول در نظر گرفته شده بودند، شامل بوجودآمدن تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی، قرص‌های ضدبارداری، ایمنی‌شناسی و کامپیوتر  می‌شدند.

پس از کشف یک دکتر انگلیسی جان اسنو در سال 1854 در مورد اینکه برخلاف تصور قبلی در مورد انتقال وبا از راه هوا، این بیماری از راه آب منتقل می‌شود، لندن یکی از اولین شهرهای مدرن بود که با جدیت به حل مشکل دفع غیربهداشتی فاضلاب پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha