با همکاری نهادهای خودجوش مردمی، NGO ها و سمن های محیط زیستی و طی یک عملیات جهادی، بخش زیادی از گیاه مهاجم سنبل آبی از سطح تالاب انزلی جمع آوری شد.

تالاب انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی مهار شد

سلامت نیوز:با همکاری نهادهای خودجوش مردمی، NGO ها و سمن های محیط زیستی و طی یک عملیات جهادی، بخش زیادی از گیاه مهاجم سنبل آبی از سطح تالاب انزلی جمع آوری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مانا،معاون حفاظت تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست  اظهار داشت: مشکلاتی که اخیراً برای تالاب های استان از جمله تالاب انزلی به وجود آمده است، تکثیر گیاه آبی سنبل آبی است.


مسعود باقرزاده کریمی اذعان داشت: خوشبختانه با همکاری نهادهای خودجوش مردمی و NGO ها و سمن های محیط زیستی طی یک عملیات جهادی موفق شده ایم بخش زیادی از این گیاه مهاجم را از سطح تالاب های استان جمع آوری کنیم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز وجود این گیاه در تالاب های گیلان ریشه کن نشده است، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با همکاری جوامع محلی نسبت به ریشه کن کردن گیاه سنبل آبی و احیای تالاب های درگیر آن اقدامات لازم را انجام دهیم.


این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: به نظر می رسد هم اکنون وجود سنبل آبی در تالاب بین المللی انزلی به طور کامل مهار شده است که امید می رود در آینده ای نزدیک این امر در سایر تالاب های گیلان نیز رخ دهد.
همکاری جایکا در احیا و حفاظت تالاب انزلی
باقرزاده کریمی بر ضرروت حفاظت و احیای تالاب های کشور تاکید کرد و گفت: یکی از تالاب هایی بین المللی کشور که به شدت در معرض نابودی است، تالاب انزلی است.


معاون حفاظت تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: طی سالهای اخیر احیا و حفاظت از تالاب بین المللی انزلی به عنوان یکی از پروژه های مهم محیط زیستی کشور تعریف شده است.
وی از همکاری تنگاتنگ مقامات استان گیلان به ویژه استاندار در راستای همکاری جهت انجام اقدامات لازم به منظور احیا و حفاظت از این تالاب بین المللی خبر داد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه پروژه احیای تالاب بین المللی انزلی با همکاری گروه جائیکا انجام می شود، گفت: بخشی از اعتبارات احیای تالاب بین المللی انزلی توسط این گروه ژاپنی تامین می شود.


وی با اشاره به اهمیت همکاری گروه جایکا با ایران در مینه احیای تالاب ها، در خصوص فعالیت های جایکا به منظور احیای تالاب انزلی گفت: گروه جایکا در عمل اقدامی برای احیای تالاب انجام نمی دهند بلکه فقط در زمینه آموزش به ما کمک می کنند.


وی اظهار داشت: گروه همکاری های مشترک ژاپن( جایکا) با انجام همکاری مشترک در زمینه احیای تالاب از طریق انتخاب روش های پایلوت در بخش هایی از تالاب، اطلاعات علمی خود را در خصوص چگونگی احیا به کارشناسان ما آموزش می دهند.


این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به این ترتیب همکاری گروه جایکا با سازمان حفاظت محیط زیست ، باعث افزایش توانمند سازی و ظرفیت سازی آموزشی و علمی در زمینه احیا و حفاظت تالاب بین المللی انزلی خواهد شد.


به گفته باقرزاده کریمی، هزینه های لازم جهت آموزش و اجرایی شدن پروژه های پایلوت از سوی گروه جایکا تامین می شود.
معاون حفاظت تالاب های دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: از سوی دیگر سالانه 10 الی 15 نفر از کارشناسان ایرانی با صرف هزینه از سوی جایکا، جهت گذراندن دوره های آموزشی در زمینه های احیای تالاب ها به کشور ژاپن اعزام می شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha