معاون میراث فرهنگی گفت: تلاش می کنیم جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شوند.

عزم ایران برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی جدی است

سلامت نیوز:معاون میراث فرهنگی گفت: تلاش می کنیم جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، نشست تخصصی تدوین راهبردهای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، معاون سازمان محیط‌زیست، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع و مسئولان و کارشناسان گروه ملی یونسکو، بنیاد سو کو (آلمان) و متخصصان میراث طبیعی و صندوق ملی محیط‌زیست صبح امروز در سازمان محیط‌زیست برگزار شد.

محمدحسن طالبیان در آغاز این نشست به عزم جدی ایران در ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی تأکید کرد و گفت: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی یکی از اتفاقات مهمی است که پرونده آن توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست در حال تدوین است.

وی افزود: در بیست و یک تیرماه ۱۳۸۵ جمهوری آذربایجان درخواست ثبت جهانی جنگل كاسپینی - هیركانی را به نام خود به یونسكو ارائه كرد. این اقدام با اعتراض ایران مواجه و اعلام شد كه سهم جمهوری آذربایجان تنها ۲۰ هزار هكتار از این جنگل‌هاست درحالی‌كه سهم ایران از جنگل‌های هیركانی 2 میلیون هكتار است. با این اعتراض قرار شد پرونده مشترك ثبت جهانی جنگل‌های هیركانی توسط ایران و آذربایجان به یونسكو ارائه شود.

به گفته وی، درحال حاضر برای تدوین پرونده مشترک با آذربایجان اختلافات جزئی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: ایران عزم جدی برای ثبت این پرونده در فهرست میراث جهانی دارد که در این میان می‌توان بیابان لوت را مفتاح این مسیر ارزشمند قلمداد کرد.

جنگل‌های هیركانی از دوره سوم زمین‌شناسی تاكنون به حیات خود ادامه داده است. همچنین رویشگاه‌های وسیع از گونه‌های هیركانی در كشورهای اروپایی از بین‌رفته و تنها فسیل گیاهان هیركانی در آن كشورها باقی‌مانده است.

۶ نقطه از جنگل‌های هیركانی در پارك ملی گلستان، گلاته، حوزه ۴۶ كجور نوشهر، 2 هزار و 3 هزار تنكابن، حوزه ۱۴ قلعه رودخان، حوزه ۱۵ ماسوله و حوزه یك آستارا چای پیش‌تر ثبت ملی شده بودند. قدمت جنگل‌های هیركانی 40 میلیون سال برآورد شده است.

در این نشست پروفسور هانس کناب از بنیاد سوخو، نصیری قیداری رئیس کمیسیون ملی یونسکو، مقدسی قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع درباره اهمیت ثبت جنگل‌های هیرکانی سخن گفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha