با توجه به اظهارات عضوی از گروه مقررات کود اروپا، مقررات کود همچنان به‌عنوان یک بار سنگینی برای خرده‌فروشان و کشاورزان در اروپا به‌شمار می‌رود؛ چراکه به کود به‌عنوان پدیده‌ای نامطلوب نگاه می‌کنند. بنابراین برخی از کشاورزان اروپایی به سمت تولید محصول ارگانیک روی آورده‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف کود فرانسوی‌ها در یک دهه/ غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی در اروپا مردود شده

سلامت نیوز: با توجه به اظهارات عضوی از گروه مقررات کود اروپا، مقررات کود همچنان به‌عنوان یک بار سنگینی برای خرده‌فروشان و کشاورزان در اروپا به‌شمار می‌رود؛ چراکه به کود به‌عنوان پدیده‌ای نامطلوب نگاه می‌کنند. بنابراین برخی از کشاورزان اروپایی به سمت تولید محصول ارگانیک روی آورده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایانا از سایت کشاورزی پیشرو dtnpf پیر فرانسوا دوما "Pierre-Francois Dumas"، مشاور مستقل و دبیر کل سابق توزیع کنندگان کود اروپا "European Independent Fertilizer Blenders and Distributors"، گفت: "کود یک صنعت است که با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است." وی ماه نوامبر ۲۰۱۶، در کنفرانس چشم انداز و فناوری کود که در فورت لادردیل، فلوریدا برگزار شد، سخن گفت.

اروپا در حال حاضر حدود ۱۶,۷ میلیون تن کود در سال استفاده می کند. از این مقدار، ۶۸ درصد به صورت نیتروژن، ۱۷درصد پتاس و ۱۵ درصد فسفر است. واردات کود اروپا شامل حدود ۲۹ درصد به صورت نیتروژن، ۶۰ درصد فسفر و ۶۲ درصد به صورت پتاس است.


مقررات گوناگون

وی گفت، اضافه کردن مقررات در هر کشور اروپایی در مورد کود، متفاوت است. این شامل مقررات مربوط به محیط زیست (هوا، آب و خاک) و امنیت و کسب و کار می‌شود.

دوما که اهل فرانسه است، گفت: "مقررات کشورش اجازه نمی دهد تا (کود نیتروژن) ازت از پایان تابستان تا پاییز استفاده شود. کشاورزان فرانسوی در حال حاضر، ۵۰ درصد کود کمتر نسبت به ۱۰ سال گذشته استفاده می کنند."

مقررات امنیتی به طور عمده در باره ذخیره سازی کود برای کشاورزان و خرده فروشان کود وجود دارد. در بسیاری از کشورها، نیترات آمونیوم (AN) و نیترات آمونیوم کلسیم (CAN ) در دسترس عموم مردم قرار نمی گیرد. همچنین در برخی از کشورها، بیش از ۲۵۰ تن کود را نمی توان در یک محل ذخیره کرد.

دوما یادآور شد: "استفاده و ذخیره سازی آمونیوم بدون آب (anhydrous ammonia ) در اروپا از مقررات حذف شده است. فرانسه آخرین کشوری است که اجازه استفاده از آمونیوم بدون آب را داده است، همچنین مقررات بسیاری وجود دارد که کشاورزان نمی توانند کود نیتروژن در نزدیکی جاده های عمومی و در هر نقطه استفاده کنند."

وی باور دارد، به زودی آن زمان خواهد رسید که پایان استفاده از آمونیاک در فرانسه خواهد بود.

دوما گفت: "مقررات مربوط به شیوه های کسب و کار، مجموعه ای از قوانین است که به منظور بهبود سلامت انسان تنظیم می شوند."

وی افزود: "شرکت هایی که کود به کشورهای مختلف می فروشند باید اثبات کنند که دارای محصولات مطمئن و امنی هستند. از سوی دیگر، این نوع از قوانین و مقررات باعث جلوگیری از ورود محصولات جدید در اروپا شده است."

دوما گفت: "بسیاری از کشاورزان فرانسه تصمیم به تغییر روند گرفته اند و به سمت تولید محصولات ارگانیک روی آورده اند، چراکه مقررات کود به قدری سفت و سخت هستند که به آن ها فرصت را برای کسب درآمد نمی دهد. تقریبا ۶ درصد تولیدات محصول فرانسه در حال حاضر آلی هستند، که تقریبا این میزان در سال های اخیر وجود نداشته است."

به گفته وی، این تغییر روند کمک کرده است تا برخی از کشاورزان بتوانند فعال بمانند، به ویژه کسانی که نزدیک به مناطق پر جمعیت هستند. با این حال، حرکت به سمت محصولات ارگانیک، و با توجه به قیمت بالاتر این محصولات ، باعث شده تا توانایی خرید این محصولات برای هر کسی وجود نداشته باشد.


فناوری‌های نوین

دوما خوشبین است که فناوری های جدید این امکان را می دهد تا در اروپا به بالا بردن محصولات کارآمدتر و کمک به کشاورزان بینجامد.

دوما در میان این فناوری‌ها به اوره پوشش داده (coated urea) اشاره می‌کند، که مخلوط N، P و K (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و کود پوشش داده شده با مخمر یا باکتری است. وی گفت: "اوره پوشش داده شده در بسیاری از مقررات ذخیره سازی نیامده و بسیاری صنایع کود اروپا در حال روی آوردن به این محصول هستند. کودپوششی با مخمر برای کود نیتروژن و باکتری ها به طور عمده برای فسفری که برای خاک استفاده شود، کاربرد دارد."

دوما خاطرنشان کرد: "مخلوط N، P و K (نیتروژن، فسفر و پتاسیم ) در حال حاضر، از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد در بازار اروپا افزایش و این افزایش را هر سال نگه داشته است. این در حالی است که کشاورزان می خواهند به شیوه‌های کارآمدتر روی آورده و کشاورزان در مقیاس بزرگ‌تر به‌گونه‌ای ملموس تر به این وضعیت چشم دارند."


آموزش کلید راه است

در حالی که تامین کننده تغذیه جمعیت رو به رشد جهان کشاورزان هستند، و استفاده از کود برای افزایش بازده بسیار حیاتی است. دوما گفت: "صنعت کود اروپا به آموزش عمومی پرداخته است که کود بد نیست."

وی خاطرنشان کرد: "بسیاری از مردم می خواهند محصولات سالم استفاده کنند. اما در عین حال نمی توانند برای این محصولات هزینه زیادی را بپردازند. غذاهای اصلاح شده ژنتیکی در اروپا مردود شناخته شده است. از آن سو، اروپایی ها می خواهند محصولات ارزان مواد غذایی و گاز و فرآورده‌های نفتی داشته باشند."


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha