یک متخصص جراحی و مجاری ادراری اطفال با بیان اینکه اختلالات دستگاه ادراری از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادان است، گفت: در این میان تشکیل نشدن کلیه از جمله ناهنجاری‌های دستگاه ادراری است که ممکن است این اختلال یک‌طرفه یا دوطرفه باشد.

چرا «کلیه» برخی نوزادان در دوره جنینی تشکیل نمی‌شود؟

سلامت نیوز:یک متخصص جراحی و مجاری ادراری اطفال با بیان اینکه اختلالات دستگاه ادراری از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادان است، گفت: در این میان تشکیل نشدن کلیه از جمله ناهنجاری‌های دستگاه ادراری است که ممکن است این اختلال یک‌طرفه یا دوطرفه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر حمید ارشدی متخصص جراحی و مجاری ادراری، درباره علت تشکیل نشدن کلیه در برخی نوزادان، گفت: علت تشکیل نشدن کلیه در جنین هنوز به درستی مشخص نیست، اما نتایج مطالعات نشان داده است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و امواج اینترنت موجب بروز این اختلال مادرزادی می‌شود.
وی افزود: تشکیل نشدن کلیه می‌تواند یک‌طرفه یا دو طرفه باشد یعنی یک یا هر دو کلیه جنین تشکیل نشود، که حالت اول با حیات مغایرت ندارد، اما حالت دوم مغایر با زندگی است و جنین باید سقط شود و یا به هنگام تولد فوت می‌کند.

ارشدی درباره تشکیل نشدن یک کلیه، گفت: تشکیل نشدن یک کلیه اختلالی در زندگی فرد ایجاد نمی‌کند و نوازادی که با یک کلیه متولد می‌شود نیاز به دیالیز و دارو و درمانی ندارد و می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

به گفته وی، تشکیل نشدن کلیه، ناهنجاری بسیار شایعی نیست.
ارشدی افزود: اما اگر دو کلیه تشکیل نشود مدفوع جنین وارد مایع درون کیسه رحمی و در نتیجه کاهش حجم آن می‌شود که این امر ادامه حیات جنین را با خطر مواجه می‌سازد که اغلب در این موارد جنین در دوران بارداری سقط می‌شود و یا به محض تولد به دلیل تشکیل نشدن کلیه و باز نشدن ریه نمی‌تواند نفس بکشد و فوت می‌کند.

این متخصص جراحی و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: ناهنجاری دستگاه ادراری از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی است که در این میان کیستیک کلیه از شایع‌ترین اختلالات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha