شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 202973

زمستان فصلی است که پوست نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد چرا که با شروع فصل سرما بیشتر افراد با مشکلاتی مثل خشکی پوست، ترک پاشنه پا، ترک خوردن لب‌ها، قرمزی پوست ناشی از سوز سرما و ... مواجه می‌شوند و به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و درمانشان هستند.

مقابله با تَرَ ک‌های زمستانی!

سلامت نیوز: زمستان فصلی است که پوست نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد چرا که با شروع فصل سرما بیشتر افراد با مشکلاتی مثل خشکی پوست، ترک پاشنه پا، ترک خوردن لب‌ها، قرمزی پوست ناشی از سوز سرما و ... مواجه می‌شوند و به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و درمانشان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، به‌طور کلی وقتی پوست نتواند به هر دلیلی رطوبت خود را حفظ کند، خشک خواهد شد. یکی از عوامل خارجی دخیل در خشکی پوست، سرما و البته خشکی هواست.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: بهترین راه پیشگیری و درمان خشکی پوست، مرطوب نگه داشتن مرتب پوست با مرطوب‌کننده‌های مناسب است. حتی برخلاف تصور خیلی‌ها افرادی که پوست‌های چرب و مختلط دارند هم باید از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی استفاده کنند. این مرطوب‌کننده‌ها نه تنها باعث چرب شدن پوست و ایجاد و تشدید آکنه نمی‌شوند، بلکه جلوی خشکی پوست در زمستان را می‌گیرند.

بخورنخورهای زمستانی

دکتر نیلفروش‌زاده ادامه می‌دهد: مصرف مواد دارای کافئین بالا مثل نوشابه و قهوه در زمستان باید به کمترین حد ممکن برسد، چون کافئین باعث کاهش آب بدن و پوست و در نتیجه خشکی آن می‌شود. در مقابل می‌توانید مواد غذایی حاوی امگا 3 را بیشتر مصرف کنید. این چربی مفید در ماهی، انواع آجیل و تخم‌کتان به وفور یافت می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که معمولا به آن توجه نمی‌شود، مصرف آب کافی در زمستان است. از آنجا که به دلیل سرمای هوا افراد احساس تشنگی نمی‌کنند، در مقایسه با فصول گرم سال آب بسیار کمی می‌نوشند. باید بدانید اگر آب بدن شما کاهش یابد، پوست در معرض تشدید خشکی پوست قرار می‌گیرد. پس منتظر حس تشنگی نباشید و روزانه حداقل 2 لیتر مایعات مصرف کنید. البته کم نیستند افرادی که با وجود مراقبت‌های پوستی باز هم در فصل زمستان خشکی پوست سراغشان می‌آید؛ بویژه خانم‌های میانسال و سالمند و افرادی که ذاتا پوستشان خشک است. این افراد باید بیشتر از بقیه پوستشان را مرطوب نگه دارند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود روزانه پنج دقیقه دوش آب گرم بگیرید و پس از استحمام پوست صورت و بدن را با روغن زیتون چرب کنید. همچنین می‌توانید چند قطره روغن زیتون به آب وان اضافه کنید و داخل آن بنشینید. روغن زیتون باعث حفظ رطوبت پوست خواهد شد.

اصول استحمام در زمستان

به گفته دکتر نیلفروش‌زاده، حمام طولانی با آب خیلی داغ باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود‌. بنابراین اگر عادت به استحمام با آب داغ دارید، باید به مرور این عادت را کنار بگذارید؛ بویژه در زمستان که پوست مستعد خشکی بیشتری است. در عین حال از صابون‌های خیلی قوی استفاده نکنید و سراغ صابون‌های ملایم یا روغنی، پاک‌کننده‌های حاوی روغن‌های گیاهی یا حتی صابون بچه بروید. بعد از حمام هم حتما از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید (وقتی پوستتان کاملا خشک نشده و کمی رطوبت دارد). اگر نمی‌دانید چه محصولی مناسب شماست حتما از یک متخصص پوست مشورت بگیرید. فراموش نکنید ‌به افراد دارای پوست خشک توصیه می‌شود در فصل سرما، فواصل استحمام را بیشتر کنند چون حمام روزانه و استفاده بیش از حد از مواد شوینده مانند صابون، موجب تشدید خشکی پوست می‌شود.

سرما و خشکی دست‌ها

خشکی دست‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد در سرماست؛ ضمن این که در زمستان ناخن‌ها دیرتر از فصل گرما رشد کرده و شکننده‌تر می‌شوند. برای پبشگیری و البته درمان این مشکل سعی کنید دست‌هایتان را با شوینده‌های مناسب که حاوی نرم کننده هستند بشویید و برای خشک کردن از حوله‌های نخی استفاده کنید. البته خشک کردن دست فقط در حدی باشد که آب آن گرفته شود و مقداری رطوبت روی آن باقی بماند. بعد از خشک کردن دست‌ها هم از کرم‌های دست و صورت ترجیحا چرب یا وازلین (بویژه افرادی که از خشکی و ترک پوست و زبری دست‌هایشان رنج می‌برند) استفاده کنید. از طرفی در روزهای سرد هنگام خروج از خانه دست هایتان را کرم بزنید و دستکش مناسب بپوشید.

مشکل خشکی لب‌ها در سرما

معمولا بخوردادن پوست یکی از روشهایی است که بیشتر خانمها در این فصل برای مرطوب نگه‌داشتن پوست به‌کارمیبرند. این در حالی است که دکتر ابراهیم محمودی، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: استفاده از دستگاه بخور یا بخور دادن پوست با روش‌های سنتی (قابلمه و حوله) هیچ تاثیری در پیشگیری و درمان خشکی پوست ندارد و فقط برای مدت کوتاهی میتواند باعث نرمی و لطافت پوست شود. از سوی دیگر برای افرادی که پوست صورتشان آکنه و جوش دارد، ممکن است استفاده از بخور باعث تشدید آکنهها شود. تنها فایده بخور پوست درمان مشکل خشکی لب‌ها و حتی ترک‌های ناشی از سرمای هواست. البته راهکار بهتری هم وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از مرطوب‌کننده‌های لب بخصوص محصولات حاوی ویتامین E و استفاده نکردن از رژ لب‌هایی با ماندگاری 24 ساعت یکی از بهترین گزینه‌هاست.

ترک پاشنه پا مشکل شایع خانم‌ها

یکی از شکایات شایع خانم‌ها خشکی‌های کوچک تا ترک‌های شدید کف پاست که به واسطه آن شکافی در سطح پوست ایجاد می‌شود و گاهی بسیار دردناک است. در مناطقی که آب و هوای سرد و خشک دارند به دلیل کمی رطوبت هوا و تابش نور خورشید و باد، بتدریج آب میان بافتی پوست کاهش یافته و بیشتر خشک می‌شود. البته افراد در زمستان (به دلیل کم آبی بدن و خشکی هوا) بیشتر با این مشکل پوستی مواجهند. دکتر محمودی با تاکید بر این که ترک پاشنه پا مشکل شایع خانم‌هاست، می‌افزاید: خشکی پا بویژه پاشنه پا بیشتر در خانم‌های خانه‌دار دیده می‌شود که روزها در منزل بدون جوراب و با پای برهنه، راه می‌روند. از طرفی خانم‌هایی که عادت به شستشوی مداوم پاها دارند و به‌طور کامل و با دقت پاها را خشک نمی‌کنند و از کرم‌های مرطوب‌کننده و چرب‌کننده هم بعد از هر شستشو استفاده نمی‌کنند، پاهایشان دچارخشکی شدیدتری می‌شود. با این حساب نباید فراموش کرد حفظ بهداشت پاها بسیار مهم است و در صورت آلودگی و نفوذ میکروب به داخل ترک‌ها پاشنه‌ها عفونی و بسیار دردناک می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha