12 میلیون نفر، آمار رسمی‌ای است که دولت درباره تعداد حاشیه‌نشین‌‌های سراسر کشور ارائه می‌کند؛ افرادی که نبود شغل، زیر‌ساخت‌های عمرانی و امکانات مناسب شهری و روستایی در محل زندگی‌شان، آنها را به حاشیه شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها کشانده است.

تجمع حاشیه‌نشین‌های کرمان در اعتراض به تخریب منازل‌شان

سلامت نیوز: 12 میلیون نفر، آمار رسمی‌ای است که دولت درباره تعداد حاشیه‌نشین‌‌های سراسر کشور ارائه می‌کند؛ افرادی که  نبود شغل، زیر‌ساخت‌های عمرانی و امکانات مناسب شهری و روستایی در محل زندگی‌شان، آنها را به حاشیه شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها کشانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، این مهاجرت‌ها از طرفی باعث تخلیه روستاها و شهرهای کوچک و کاهش ظرفیت‌ بهره‌وری اقتصادی این مناطق شده و از طرف دیگر مشکلات بزرگی را برای کلانشهرها و مراکز بزرگ ایجاد کرده است. در حال حاضر تهران و مشهد به‌عنوان کلانشهرهای بزرگ کشور، سال‌هاست که درگیر محلات حاشیه‌نشینی هستند که حالا خود اسم و رسمی دارند و جزء نقشه شهر به حساب می‌آیند. بنا بر آمار رسمی شهرداری تهران، پنج میلیون و 500 هزار نفر حاشیه‌نشین در استان تهران زندگی می‌کنند. این رقم در مشهد نزدیک به یک میلیون نفر می‌رسد.


تصاحب زمین‌های دولتی، ساخت غیر‌قانونی و بدون مجوز  منازل مسکونی؛ آن هم با ابتدایی‌ترین مصالح ساخت‌و‌ساز‌، همواره مردم این حاشیه‌نشین‌ها را در برابر دولت و شهرداری‌‌ها قرار داده است. این مناطق با وجود غیر‌قانونی بودنشان از دولت و شهرداری انتظار ارائه خدمات شهری دارند؛ در حالی که بنا بر قانون باید تخریب شوند. اما تخریب همه آنها، برابر است با بی‌خانمانی چند میلیون نفر.


حالا خبر می‌رسد، تخریب منازل مسکونی در  شهرک سعیدی واقع در حاشیه شهر کرمان باعث شده است که حاشیه‌نشین‌های این منطقه دست به تجمع بزنند. کمال جوانمرد، رئیس شورای شهر کرمان ، می‌گوید که این تخریب‌ها بر اساس رای کمیسیون ماده 100 و زیر‌نظر شورای تامین استان انجام شده و کاملا قانونی است و تجمع مردم کار درستی نبوده است. در این میان دادخدا سالاری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان از برخورد قاطع و خارج از نوبت‌ دستگاه قضایی کرمان با زمین‌خواری و حاشیه‌نشینی خبر داده و گفته است:‌ «در این راستا صبح پنجشنبه  از ۳۰ هزار مترمربع اراضی کشاورزی در شهرک سعیدی کرمان رفع تصرف شد.» این اراضی زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده بودند.

 ماجرا چه بود؟
محمدعلی توحیدی، فرماندار کرمان با اشاره به اینکه تخریب این ساخت‌و‌سازها در راستای اجرای قانون مبارزه با زمین‌خواری و تصرف زمین‌های دولتی است به «فرهیختگان» می‌گوید: «‌تا‌کنون هزار هکتار از زمین‌های دولتی و کشاورزی که تغییر کاربری داده‌اند از دست متصرفان خارج شده است.»


او شهرک سعیدی را با نام روستای سعیدی که در حاشیه شهر کرمان قرار دارد، خطاب می‌کند. به گفته او در فاصله بین این روستا و شهر کرمان منازلی ساخته شده‌اند که فاقد کاربری مسکونی و استحکام بنای مناسب هستند. این در حالی است که بیشتر این زمین‌ها دولتی یا دارای کاربری کشاورزی هستند.


به گفته او در این منطقه 6 واحد آلونک‌سازی انجام شده بود که آرای قضایی لازم برای تخریب ‌آنها صادر شده بود، چرا که این ساخت‌و‌سازها مصداق بارز زمین‌خواری بود.‌ پنجشنبه شهرداری کرمان و نیروی انتظامی ساعت 6  صبح آرای قضایی را اجرا می‌کنند.‌ توحیدی می‌افزاید: ‌«‌کسانی که در این محور تجمع کرده‌اند افرادی هستند که وضعیت مشابهی داشته‌اند و از ترس اینکه در نوبت بعد منازل آنها تخریب شود اقدام به تجمع و آتش زدن لاستیک کرده‌اند.البته این افراد توسط نیروی انتظامی و فرمانداری متفرق شده‌اند.»

توحیدی در پاسخ به اینکه آیا تخریب‌های بعدی در دستور کار  شهرداری است یا نه، می‌گوید: ‌«این ساخت‌و‌سازها خلاف قانون است، اما ما تا آنجا که برای ما مقدور باشد، سعی می‌کنیم از تخریب جلوگیری کنیم. البته پروسه صدور رای تخریب زمان‌بر است. با این حال تخریب جدید در دستور کار نیست و سعی می‌کنیم در چارچوب قانون به مردم کمک کنیم.» البته فرماندار کرمان با اشاره به اینکه این افراد از روستاها به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند، می‌گوید: ‌«ما برنامه‌ای داریم که معیشت، کار‌ روستاییان و توسعه روستاها را در نظر بگیریم و به آنها کمک کنیم.» البته به گفته او مهاجرت معکوس هم وجود دارد و در حال حاضر تعدادی از حاشیه‌نشین‌ها به روستاهایشان برگشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha