مدیر خدمات شهری منطقه ١٠ شهرداری تبریز: دستفروشانی كه درگیری ایجاد كردند، تمكن مالی دارند عضو شورای شهر تبریز: كسی كه تمكن مالی داشته باشد، دستفروشی نمی‌كند به‌كار بردن واژه اراذل و اوباش در شأن مدیران شهری نیست.

دردسرهای دستفروشی

سلامت نیوز: مدیر خدمات شهری منطقه ١٠ شهرداری تبریز: دستفروشانی كه درگیری ایجاد كردند، تمكن مالی دارند عضو شورای شهر تبریز: كسی كه تمكن مالی داشته باشد، دستفروشی نمی‌كند به‌كار بردن واژه اراذل و اوباش در شأن مدیران شهری نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: ظهر پنجشنبه ماموران سد معبر شهرداری منطقه  ١٠ شهرداری تبریز به میدان صاحب‌الامر این شهر رفتند تا دستفروشانی را كه بساط میوه در آن‌جا پهن كرده بودند از محل دور كنند، اما باز هم یك درگیری دیگر ایجاد شد كه حالا فیلم آن هم در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. فیلم، خودرو اورژانس را نشان می‌دهد كه احتمالا برای انتقال مامور مصدوم شهرداری آنجاست و در فیلم دیگری هم یكی از دستفروشان با چماق به مامور شهرداری ضربه می‌زند.
پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی، روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز توضیحاتی را در اطلاعیه‌ای درباره ویدیوی منتشرشده از «ضرب‌وشتم میوه‌فروشان میدان صاحب‌الامر» منتشر کرد که در آن آمده است: «پیرو ویدیوی منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر «ضرب‌وشتم میوه‌فروشان میدان صاحب‌الامر» به اطلاع می‌رساند، عوامل شهرداری منطقه ۱۰ تبریز از ماه‌ها پیش، با ارایه تذکرات شفاهی و کتبی، خواستار رفع سد معبر عمومی از این مسیر شده‌ بودند. شهرداری منطقه ۱۰ تبریز بارها درخصوص واگذاری فرصت کسب‌وکار به این افراد در میدان کاه، اعلام آمادگی کرده بود اما این افراد هر بار به فحاشی و رفتارهای ناشایست روی آوردند. در آخرین مورد از این رفتارهای خشونت‌آمیز، هفته گذشته این افراد به دفتر خدمات شهری منطقه حمله‌ور شدند و شیشه‌های این محل را شکستند.»

شهرداری منطقه ١٠ شهرداری تبریز در این اطلاعیه برخورد فیزیکی با این دستفروشان را تکذیب کرده است: «عوامل شهرداری منطقه ۱۰، پس از ٦ ماه، ظهر دیروز (پنجشنبه ۱۶ دی)،  براساس مراجعات و شکایت‌های مستمر مردمی و برابر حکم قضائی، نسبت به جمع‌آوری سد معبر خیابان دارایی دوم اقدام کردند. شهرداری منطقه ۱۰ با پیش‌بینی احتمال جنجال‌آفرینی میوه‌فروشان، اجرای حکم قانونی را در معیت عوامل محترم انتظامی در دستور کار قرار داد. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، میوه‌فروشان در مقابل حکم قانون، مقاومت و در ادامه با لوله و داربست به عوامل شهرداری حمله کردند. در جریان این اتفاق، ضمن ضرب‌وشتم عوامل شهرداری، خودرو شهرداری و پلیس نیز تخریب شد. همچنین یکی از همکاران شهرداری به‌شدت مجروح شده و هم‌اکنون در یکی از بیمارستان‌های شهر بستری است. این رفتار به قدری دور از انتظار بود که واکنش عوامل انتظامی را نیز در پی داشت.»

روح‌الله سهرابی، مدیر خدمات شهری منطقه ١٠ شهرداری تبریز  هم در این‌باره به «شهروند» می‌گوید كه این افراد تمكن مالی دارند و حتی چند قدم آن طرف از محل حادثه مغازه دارند: «١٠ روز قبل برای آخرین‌بار به این افراد اخطار دادیم اما اخطارها هیچ اثری نداشت. بنابراین به دنبال شكایت شهروندان و طومار هیأت امنای مسجد صاحب‌الامر روز پنجشنبه ماموران شهرداری با همراهی ٩ نفر از ماموران نیروی انتظامی  به محل رفتند اما آنها جو را به هم ریختند و درگیری ایجاد شد.» سهرابی خود را كسی معرفی می‌كند كه ١٥‌سال قبل در این شهر دستفروش بوده است، بنابراین با مشكلات این قشر از مردم آشناست و اعلام آمادگی می‌كند كه از هیچ‌گونه كمكی به آنها دریغ نكند: «به آنها پیشنهاد كردیم كه بدون اخذ وجه در نزدیكی میدان كاه مكانی را به آنها اختصاص بدهیم تا چادر بزنند و در آن‌جا بساط كنند اما قبول نكردند و روز پنجشنبه هم در مقابل ماموران مقاومت كردند.» از این ماجرا چندین ویدیو در فضای مجازی منتشر شده است اما او می‌گوید كه بعضی از آنها جعلی است: «ویدیویی كه نشان می‌دهد دستفروش نقش بر زمین شده، صحنه‌سازی است و جالب اینكه همان شخص صبح روز جمعه در محل سابق بساط كرده بود. بسیاری از این افراد كه در محل بساط كرده و ورودی بازار را بسته‌اند، دارای سابقه زندان و سوءپیشینه هستند. شاید مردم تصور كنند این دستفروشان نیازمند هستند اما آنها به دنبال كسب روزی نیستند. بررسی‌ها و تحقیقات ما نشان داد كه بعضی  از آنها ٣ باب مغازه و خودروهای شاسی‌بلند دارند؛ بعضی از آنها به‌طور فامیلی كار می‌كنند، هر كدام هم چند نفر از اراذل و اوباش را برای درگیری با ماموران شهرداری اجیر كرده‌اند.»

به گفته سهرابی، شهرداری منطقه  ١٠ تبریز  از ٦ ماه قبل تاكنون بارها به این افراد تذكر داده‌اند، اما درنهایت هم جلوگیری از سد معبر به درگیری منتهی شد: «٢٠ روز قبل هم اخطار دادیم و آنها ١٥ نفر چماق‌دار را جمع كردند و شیشه‌های دفتر خدمات شهری منطقه را شكستند و حالا هم به دلیل شرارت و بر هم زدن نظم عمومی در شعبه ١٣ و ٢١ كلانتری از آنها شكایت كرده‌ایم.» آن‌طور كه او گفته است، یكی از ماموران شهرداری نیز در این درگیری از ناحیه دست مجروح شده است و بعد از انتقال به بیمارستان سینای تبریز حالا در خانه به‌سر می‌برد.  صبح روز جمعه، روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز هم اطلاعیه‌ای با این مضمون منتشر كرد و شهرداری را از هرگونه اتهام مبرا دانست: «میوه‌فروشان در پی فرصتی بودند تا با سوء‌استفاده از فضای عاطفی‌ که عموما در مورد این قشر حاکم است، به تمارض و متعاقب آن، تصویربرداری و جنجال‌آفرینی از ماجرا بپردازند.»


كسی كه تمكن مالی دارد، دستفروشی نمی‌كند
فریدون بابایی اقدم، یكی از اعضای شورای شهر تبریز  نظر دیگری در این‌باره دارد. او  تمكن مالی دستفروشان را رد می‌كند: «بعید است كسی كه تمكن مالی دارد در این برودت هوا بیاید و در كنار خیابان دستفروشی كند. تعداد این‌گونه افراد انگشت‌شمار است.» او می‌گوید: «منطقه ١ شهرداری تبریز یكی از شریان‌های حیاتی و شلوغ این شهر است و شاید از این لحاظ دستفروشی محل را شلوغ‌تر كرده باشد. بر همین اساس اعضای هیأت امنای مسجد و اهالی محل شكایت‌هایی را در این‌باره مطرح كرده‌اند تا طبق قانون شهرداری‌ها با این‌گونه مزاحمت‌های شغلی برخورد شود. شهرداری هم ابتدا چندین‌بار تذكر می‌دهد اما روز پنجشنبه وقتی وارد عمل می‌شود درگیری اتفاق می‌افتد. بار اول هم نیست و بارها در شهرهای مختلف شاهد این‌گونه موارد بوده‌ایم.» این عضو  شورای شهر تبریز  اگر چه جلوگیری از سد معبر را قانونی می‌داند اما در عین حال معتقد است: «شهرداری در برخورد با این افراد باید شرایط اقتصادی را در نظر بگیرد كه در كل كشور وجود دارد و در شهرها بیشتر خود را نشان می‌دهد. درحال حاضر بین  ٥٠ تا ٦٠‌درصد مراجعات ما در شورا شغلی است آن هم در شرایطی كه ركود ساخت‌وساز هم به این وضعیت دامن ‌زده است و كارگرانی كه تا پیش از این در حوزه ساخت‌وساز مشغول بودند حالا به اقتصاد غیر رسمی روی آورده‌اند.

معتقدم باید به قانون عمل شود اما با توجه به وضعیت معیشتی مردم.» او درباره نحوه برخورد ماموران شهرداری، از تخلفات ساختمانی و سد معبر نام می‌برد كه برخورد با آن وظیفه شهرداری است: «متاسفانه عرف شده است كه برخورد فیزیكی صورت گیرد در صورتی كه كرامت انسانی باید در همه حال رعایت شود. البته گفته شده كه مامور شهرداری در این درگیری مصدوم شده است اما آسیب خیلی هم جدی نیست.»مسئولان شهرداری تبریز سعی كردند در اطلاعیه‌ای این افراد را دارای سوءسابقه و مورددار جلوه دهند. حتی مسئول خدمات شهری هم اعلام كرد كه این میوه‌فروش‌ها هر كدام چند اراذل و اوباش اجیر كرده‌اند اما فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز می‌گوید: «به كار بردن این واژه‌ها در شأن مدیران شهری نیست. به كار بردن این الفاظ برای كسانی كه زحمت می‌كشند و كار می‌كنند، زیبنده نیست. افرادی كه در این وضعیت اقتصادی دستفروش هستند احتمالا مجبور به این كارند. حالا مسئولان شهرداری مدعی هستند این اقدام را به دنبال شكایت اهالی محل انجام داده‌اند اما دستفروشان هم بحث‌های اقتصادی و بیكاری را مطرح كرده‌اند. آنها منكر هر گونه تمكن مالی هستند چون كسی كه مجبور نباشد، در سرمای زمستان  ١٥ ساعت تمام دستفروشی نمی‌كند.» مدیریت شهری در تمامی شهرهای كشور در حل مشكل سد معبر عاجز مانده‌اند و هر از چندگاهی شاهد این‌گونه برخوردها بین عوامل شهرداری و دستفروشان هستیم. در یكی، دو ماه اخیر هم این اتفاق در شهرهای اهواز و فومن باعث بركناری و تعلیق ماموران خاطی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha