رئیس سازمان نظام پزشکی کشور از افزایش ارائه خدمات و کالاهای پزشکی غیرمجاز در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: 85 درصد تخلفات پزشکی توسط افرادی صورت می گیرد که یا پزشک نیستند و یا صلاحیت لازم را برای ارائه این خدمات و محصولات ندارند.

ارتکاب 85 درصد تخلفات پزشکی توسط غیرپزشکان/ داروهای ترک اعتیاد در صدر

سلامت نیوز:  رئیس سازمان نظام پزشکی کشور از افزایش ارائه خدمات و کالاهای پزشکی غیرمجاز در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: 85 درصد تخلفات پزشکی توسط افرادی صورت می گیرد که یا پزشک نیستند و یا صلاحیت لازم را برای ارائه این خدمات و محصولات ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر علیرضا زالی  اظهار داشت: آنچه امروز مورد نگرانی ما و در جامعه رو به تزاید است، فعالیت افرادی خارج از جامعه پزشکی است که به طور گسترده ای خدماتی را در سطح کشور ارائه می دهند.


وی با بیان این که آمار دقیقی از تخلفات حوزه پزشکی در کشور در دست نیست، گفت: براساس گمانه زنی های ما، بیش از 85 درصد تخلفات پزشکی توسط افرادی صورت می گیرد که پزشک و یا ذیصلاح نیستند.


زالی درباره فراوانی تخلف های پزشکی در کشور نیز توضیح داد: بیشترین تخلف ها در زمینه ارائه محصولات پزشکی اعم از مکمل ها، داروهای ترک اعتیاد، محصولات آرایشی و بهداشتی و روش های ترک اعتیاد گزارش می شود.


وی خاطرنشان کرد: الان ما هم پزشک تقلبی و هم دندانپزشک تقلبی در کشور داریم ولی خوشبختانه تعداد آنها کم شده است؛ با این حال به صورت جسته و گریخته، هر روز از اقصی نقاط کشور گزارش هایی ارائه می شود که افراد غیرپزشک به مردم خدمات پزشکی ارائه داده اند.


رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین به برخی سوء استفاده های صورت گرفته از طب سنتی و گیاهان دارویی به بیماران توسط افرادی که دانش کافی در این زمینه نداشته اند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه این خدمات، منجر به آسیب های جدی به بیماران شده است.


وی تاثیر تبلیغات شبکه های ماهواره ای در شکل گیری و ترویج فرهنگ غلط استفاده از محصولات پزشکی غیرمجاز را نیز یادآور شد و گفت: بسیاری از تبلیغات کالاها، محصولات و خدمات پزشکی در شبکه های ماهواره ای از طریق افرادی ارائه می شوند که اصلا پزشک نیست یا صلاحیت لازم را در این زمینه ندارند و این مشکل فعلی کشور ما است.


وی از مردم درخواست کرد برای دریافت خدمات یا استفاده از کالا و محصولات پزشکی حتما از اصالت آن مطمئن شوند.
این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد بودیم بسیاری از محصولاتی که با عنوان محصولات ماهواره ای به مردم عرضه شده، یا مخدوش بوده و یا مواد شیمیایی مضر در آنها وجود داشته است.


وی افزود: به عنوان مثال، آنالیز موادی که به عنوان داروی ترک اعتیاد در شبکه های ماهواره ای تبلیغ و به سفارش مشتری به درب منازل افراد فرستاده شده، نشان داده است که در خود آنها، مواد شبه مخدر یا مواد سمی وجود داشته است و حتی برخی آلاینده ها مثل فلزات سنگین در این نمونه ها یافت شده است که می تواند به شدت خطرناک باشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی همچنین از رسانه ها خواست در تبلیغ کالا و خدمات پزشکی و هرآنچه با سلامت و جان مردم سر و کار دارد، حساسیت بیشتری به خرج دهند.


وی خاطرنشان کرد: ما هم در سازمان نظام پزشکی تلاش کردیم تا کسانی که قصد اطلاع رسانی و تبلیغ درباره محصول، کالا و خدمات دارند، حداقل در بخش های مرتبط با صاحبان مشاغل پزشکی، مجوزهای لازم تبلیغاتی را از سازمان نظام پزشکی بگیرند.


زالی بیان داشت: متاسفانه در برخی موارد، افراد به رسانه و مطبوعات مراجعه می کنند و چون اجباری به گرفتن مجوز تبلیغات از سوی نظام پزشکی نیست ممکن است فرد، مدت ها در فضای مجازی یا واقعی، خدمتش را ارائه بدهد و بعد از مدتی، افراد متوجه کلاهبرداری یا فریبکاری آنها شوند.


رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: مجازات های تعیین شده در کشور برای برخورد با متخلفان و متقلبان حوزه پزشکی، بازدارنده نیست و از آنجا که پزشکان تقلبی، تولیدکنندگان داروهای تقلبی و یا ارائه کنندگان داروها یا مکمل های غیراستاندارد، مجازات کافی دریافت نمی کنند سلامت مردم درمعرض خطر جدی قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha