متخصص دیابت با اشاره به اینکه «استرس»، قند خون را بالا می‌برد، گفت: اگر چه ممکن است بعد از استرس، بیمار دوباره قند خون طبیعی پیدا کند، اما در بیشتر این موارد به هر حال فرد دچار دیابت شده یا به‌زودی مبتلا خواهد شد.

استرس، قند خون را بالا می‌برد/ تأثیر انواع جراحی در بروز دیابت

سلامت نیوز:متخصص دیابت با اشاره به اینکه «استرس»، قند خون را بالا می‌برد، گفت: اگر چه ممکن است بعد از استرس، بیمار دوباره قند خون طبیعی پیدا کند، اما در بیشتر این موارد به هر حال فرد دچار دیابت شده یا به‌زودی مبتلا خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهریار خسروشاهى  در ارتباط با تأثیر استرس بر قند خون، اظهار داشت: تمام افراد در طول زندگی شرایط استرس‌زا را تجربه کرده‌اند و به نوعی با استرس دست و پنجه نرم کرده‌اند، برخی افراد در زمان هایی که دچار استرس می‌شوند قند خونشان بالا می‌رود اما بعد از استرس مجدد قند خون آن‌ها به حالت نرمال باز می‌گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افراد مبتلا به دیابت هستند؟، افزود: اگر چه ممکن است بعد از استرس بیمار دوباره قند خون طبیعی پیدا کند، اما باید دانست که در بیشتر این موارد به هر حال بیمار دچار دیابت شده است، یا به‌زودی مبتلا خواهد شد. در این موارد نیز باید دیابت درمان شود، زیرا انواع استرس‌ها در زندگی روزمره وجود دارد.

 متخصص دیابت به موضوع دیابت عصبی اشاره کرد و بیان داشت: دیابت عصبی به‌ عنوان یک واژه مصطلح، در مکالمات روزمره مردم استفاده می‌شود، ولی واقعیت این است که از نظر علم پزشکی واژه‌ای به این نام وجود ندارد، تعریف ابتلاء به دیابت این است که وقتی قند خون یک فرد، حداقل دو بار در حالت ناشتا از 126 بالاتر باشد یا بعد از خوردن غذا از 200 بالاتر رود به دیابت مبتلاست.

خسروشاهى ادامه داد: اما هم افراد دیابتی و هم افراد سالم (غیر دیابتی) وقتی تحت فشارهای عصبی قرار گیرند، قند خونشان بالاتر می‌رود و وقتی آرام شوند اندکی بهبود پیدا می‌کند. علت این موضوع مشخص است و آن هورمون های استرس که موثرترین آنها، آدرنالین و نورآدرنالین است که هنگام تنش عصبی، وارد خون می‌شود.

وی گفت: این هورمون‌ها قند خون را از ذخایر بدن آزاد می کنند و از طرفی با ایجاد مقاومت نسبت به انسولین، جلوی مصرف قند از سوی سلول‌های عمومی بدن را می‌گیرد تا این قند به مصرف مغز که بی نیاز از انسولین می‌تواند از قند بهره‌مند شود، برسد.

متخصص دیابت افزود: البته حین استرس، هورمون‌های دیگری مثل گلوکاگون، هورمون رشد و کورتیزول نیز ترشح می‌شود که آنها هم با سازوکاری مشابه، موجب افزایش قند می‌شوند. بالا رفتن قند حین استرس در واقع مکانیسم تدافعی بدن است که مغز را با جریان بالای قند، تغذیه کند تا فرد بتواند به‌خوبی بر استرس فائق آید.

خسروشاهى ادامه داد: انواع استرس‌ها شامل ازدواج، طلاق، دوری ناگهانی از فرزند یا پدر و مادر و استرس‌های جسمی مثل بیماری های شدید، بلوغ و تصادفات بوده و از استرس‌های بسیار رایج در پزشکی نیز انواع جراحی‌های سبک و سنگین است.

وی بیان کرد: جراحی‌های کوچک دندان و لثه، انواع جراحی های کوچک که در مطب انجام می‌شود، و جراحی‌های بزرگ که با بیهوشی همراه است، همه می‌توانند استرس‌های بسیار شدیدی به فرد وارد کنند و با مکانیسم‌های گفته شده، قند خون را به بالاترین حد ممکن برسانند.

متخصص دیابت خاطر نشان کرد: بیماران دیابتی حین استرس دچار قند خون خیلی بالا می‌شوند. گاهی هم فرد دچار دیابت ملایم است یا دچار پره دیابت یا دیابت مخفی است، ولی حین استرس قند خونش بالا می رود و تازه متوجه بیماری خود می شود.

خسروشاهی گفت: اگر چه ممکن است بعد از استرس بیمار دوباره قند خون طبیعی پیدا کند، اما باید دانست که در بیشتر این موارد به هر حال بیمار دچار دیابت شده است، یا به‌زودی مبتلا خواهد شد. در این موارد نیز باید دیابت درمان شود، زیرا انواع استرس ها در زندگی روزمره وجود دارد و این افراد مکرر دچار بالا رفتن قند خون می شوند و نیازمند اتخاذ روش های درمانی هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha