دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 20302

استفاده غیر اصولی از این روش و سلول‌های بنیادی توسط افراد سودجو اگر با همین روند ادامه یابد، احتمال ناامیدی پرشكان و مردم به سلول درمانی وجود دارد كه واقعاً ناراحت كننده است

سودجویان سلول درمانی را به تباهی كشیده‌اند
سلامت نیوز: مدیر مركز سلول درمانی پژوهشكده رویان گفت: وزارت بهداشت با صادر نكردن دستورالعمل قانونی برای سلول‌درمانی، زمینه سوءاستفاده افراد سودجو را از این روش فراهم كرده و پزشكان و مردم را به سلول‌درمانی بدبین كرده است.

ناصر اقدمی در گفت و گو با فارس اظهار داشت: وجود نداشتن قانون خاصی برای سلول‌درمانی در وزارت بهداشت سبب شده پزشكان به علت ترس از توهین یا اشكال قانونی جرئت نكنند از این روش درمانی استفاده كنند و همین مسئله حضور غیرعلمی افراد سودجو را فراهم كرده است.
وی بیان داشت: از چهار سال گذشته به دنبال ایجاد بانك خون در وزارت بهداشت بودیم كه با بلاتكلیف ماندن این طرح در بوروكراسی‌های اداری، سردرگمی خاصی در مجامع پزشكی ایجاد شده است.
مدیر مركز سلول درمانی پژوهشكده رویان خاطرنشان كرد: عروسك‌های ژن‌پت منشأ حیوانی دارد و هنوز روی انسان چنین موردی عملیاتی انجام نشده هرچند در این زمینه دانشمندان كره جنوبی ادعاهایی را در این زمینه مطرح كرده‌اند اما این ادعا از سوی پژوهشگران دیگر كشورها رد شده است.
اقدمی اظهار داشت: این عروسك‌ها در بسیاری از كشورها به فروش می‌رسد اما مطمئن نیستیم كه طبیعی یا زنده باشند و به روش شبیه‌سازی در كامپیوتر انجام شده و كلونینگ نیست.
اقدمی با نگرانی از اینكه سوء استفاده‌هایی كه هم‌‌اكنون از روش همانند‌سازی می‌شود مردم و پزشكان را به این روش بدبین كرده است، بیان داشت: استفاده غیر اصولی از این روش و سلول‌های بنیادی توسط افراد سودجو اگر با همین روند ادامه یابد، احتمال ناامیدی پرشكان و مردم به سلول درمانی وجود دارد كه واقعاً ناراحت كننده است.
وی اضافه كرد: امروزه افراد سودجو از سلول‌های بنیادی گرفته شده از سقط‌‌های جنینی برای درمان بیمارانی كه از ایران به اوكراین برای معالجه مراجعه می‌كنند استفاده و به كار می‌گیرند و هزینه 20 تا 100 میلیون تومان از آنها دریافت می‌كنند.
مدیر مركز سلول‌درمانی پژوهشكده رویان افزود: در این راستا یك كودك مرگ مغزی به روسیه منتقل و با سلول‌های بنیادی جنینی مورد درمان قرار گرفت و با گذشت چهار سال از درمان وی، به سرطانی كه ناشی از این سلول‌ها بود، دچار شد و از بین رفت.
وی با اشاره به اینكه پژوهشگران ایران هنوز روی سلول‌های بنیادی جنین به خاطر حساسیت بالایی كه دارد كار تحقیقاتی انجام نداده‌اند، ادامه داد: این سلول‌ها قابلیت تبدیل به سلول عصبی را دارد اما هنوز امكانات لازم برای خالص‌سازی این دسته از سلول‌ها وجود ندارد.
اقدمی گفت: سلول‌های بنیادی تمایز نیافته امكان اینكه سبب پایین آوردن سیستم ایمنی بدن شود را دارد و زمینه ابتلا به سرطان را فراهم می‌كند.
وی اظهار داشت: ایران بر خلاف اینكه در رتبه 5 و 6 دنیا از نظر مطالعات بالینی بر سلول‌های بنیادی قرار گرفته اما هنوز جرئت نكرده از سلول‌های بنیادی جنینی استفاده كند.
اقدمی با بیان اینكه هم‌اكنون در كشور از سلول‌های بنیادی مغز و استخوان برای معالجه بیماران سرطانی‌ استفاده می‌كنند، خاطرنشان كرد: از 50 سال پیش جداسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان در دنیا مطرح شد و در ایران این مسئله از 20 سال گذشته آغاز شد و تاكنون هیچ عارضه‌ای بر جای نگذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha