یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 203029

درد در ناحیه شکم رایج ترین بیماری به ویژه در میان زنان است. علت مرتبط با این بیماری از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد اما بسیاری از این علل می توانند ماهیت بسیار جدی داشته باشند.

12 علت شناخته شده دردهای شکمی زنان

سلامت نیوز:درد در ناحیه شکم رایج ترین بیماری به ویژه در میان زنان است. علت مرتبط با این بیماری از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد اما بسیاری از این علل می توانند ماهیت بسیار جدی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،علل مربوط به دردهای شکمی به راحتی قابل تشخیص است. با این وجود امکان دارد درد در قسمت تحتانی شکم نشان دهنده ابتلا به یک بیماری جدی باشد. به همین دلیل است که دردهای شکمی نیاز به تشخیص و گرفتن درمان های به موقع دارند.

قاعدگی: شایع ترین علت درد در ناحیه تحتانی شکم در زنان است. قاعدگی باعث انقباض دیواره های رحم و بروز درد می شود. برخی زنان یک یا دو روز پیش از قاعدگی احساس درد خفیف یا شدید در ناحیه شکم می ‌کنند.

سرطان: یکی از علل ابتلا به درد تحتانی شکم در زنان، ابتلا به سرطان است. درد ناشی از رشد سرطان می تواند خفیف تا بسیار تیز باشد.

سندرم پیش از قاعدگی: این سندرم باعث گرفتگی شدید عضلات شکم، کمردرد، سردرد، حساس شدن سینه ها و بروز جوش می گردد. تغییرات هورمونی باعث این مشکل می شود. داشتن استرس، ورزش نکردن و کمبود برخی ویتامین ها باعث بدتر شدن این علائم می گردد.اگر این مشکل با فعالیت های روزانه شما تداخل داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید.

سنگ کلیه: می تواند منجر به درد خفیف تا شدید در ناحیه شکم شود. هنگامی که سنگ از کلیه به طرف مثانه حرکت می کند، درد ناگهانی و شدیدی در شکم احساس می شود.

عفونت دستگاه ادراری: عفونت مثانه و کلیه می تواند منجر به درد شدیدی در ناجیه پایین و سمت چپ شکم شود. این عفونت ها اغلب باکتریایی است و باید توسط آنتی بیوتیک درمان شود.

یبوست: هر دو نوع یبوست حاد و مزمن می توند منجر به درد شدید در قسمت تحتانی و در هر دو طرف راست و چپ شکم شود. این درد معمولا بعد از اجابت مزاج رفع می شود.

بارداری خارج رحمی: این نوع حاملگی، نیاز فوری به درمان دارد. هنگامی که جنین در جایی بیرون از رحم رشد می کند، بارداری خارج رحمی رخ می دهد. معمولا بارداری خارج رحمی در لوله های فالوپ رخ می دهد. علائم این مشکل عبارت است از: درد شدید و یا گرفتگی لگن (به خصوص در یک طرف بدن)، خونریزی واژن، تهوع و سرگیجه.

کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا): به معنی التهاب کیسه صفرا است و به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود. التهاب مکانیکی، التهاب شیمیایی و التهاب میکروبی می توانند موجب بروز واکنش التهابی کیسه صفرا و کوله سیستیت شوند. درد شدید و دایمی ربع فوقانی راست شکم (ممکن است درد در ابتدا به پهلوی راست یا کتف راست انتشار پیدا کند)، از علائم این عارضه است.

اندومتریوزیس: اندومتریوز یک وضعیت پزشکی است که در آن سلول های رحم از رحم به اندام های دیگر شکم حرکت می کنند. این سلول ها معمولا مسئول بروز قاعدگی هستند و زمانی که از دیواره رحم حرکت می کنند، منجر به تجمع خون در برخی اندام ها می شوند. این امر منجر به تشکیل لخته خون و چسبندگی می شود و در نتیجه درد شکمی را به همراه خواهد داشت.

فیبروئید: فیبروئیدهای رحمی یا همان تومورهای غیر سرطانی در رحم می توانند منجر به دردهای شدید شکمی به خصوص در دوران قاعدگی شوند. این وضعیت باید با دارو درمان شود در غیر این صورت می تواند علت کم خونی شدید باشد.

کیست تخمدان: این کیست ها که عموما خوش خیم هستند، می توانند مسئول درد در قسمت های پایین شکم باشند. کیست های تخمدانی با معاینه لگن و یا سونوگرافی مشخص می شوند.

بیماری التهابی لگن: یکی از جدی ترین عوارض بیماری های مقاربتی، بیماری التهابی لگن است. این التهاب باعث آسیب دائمی رحم، تخمدان و لوله های فالوپ می گردد. علائم این مشکل شامل: درد شکم، تب، ترشحات غیرطبیعی واژن و ... است. التهاب لگن توسط آنتی بیوتیک و در موارد جدی تر با کمک عمل جراحی درمان می شود.

منبع:fitnessauthorityonline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha