دهان باز کرده سال‌ها منتظر بلعیدن ساختمان‌های بلند و پرجمعیت اطراف است. گودالی با 9 هزار متر مربع و 9 طبقه منفی، ارتفاع در دو سه متری چند برج پر جمعیت جا خوش کرده است.

ساکنان چیتگر فاجعه را دقیقه‌شماری می‌کنند

سلامت نیوز: دهان باز کرده سال‌ها منتظر بلعیدن ساختمان‌های بلند و پرجمعیت اطراف است. گودالی با 9 هزار متر مربع و 9 طبقه منفی، ارتفاع در دو سه متری چند برج پر جمعیت جا خوش کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: در غرب دریاچه چیتگر ساکنان برج‌های اطراف این گودال که سال‌هاست رها شده، هر روز منتظر فاجعه‌ای بزرگ هستند و تلاش می‌کنند هر چه زودتر جلوی این اتفاق را بگیرند. حالا که هر روز در تهران خبری از فرونشست زمین و حوادث گودبرداری به گوش می‌رسد، کافی است یک لحظه فکر کنیم در این منطقه زمین کمی نشست کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

محمدرضا سمندلام مدیر برج ارگ تا حالا به هر دری زده تا بتواند تکلیف این حفره در سه چهار متری برج محل سکونتش را روشن کند. نگران و سرگشته است و دائم می‌گوید هیچ‌کس برای ما کار نمی‌کند. او می‌گوید: «تا حالا برای هر جا که فکر کنی نامه داده‌ام. مجلس، شورای شهر، شهرداری، مدیرکل مدیریت بحران، سازمان پیشگیری مدیریت بحران و خبرگزاری‌ها. اما دریغ از پیگیری که منجر به تعیین تکلیف این گودال شود. همین چند روز پیش کارشناسی از شهرداری آمده و از من می‌پرسد کجا ریخته؟ مگر باید حتماً جایی بریزد؟ اگر یک بار زبانم لال زمین کوچک‌ترین تکانی بخورد یا سنگینی این برج‌ها باعث نشست این خیابان بشود کار تمام است.»

برج‌های ارگ و بیمه در مجاورت این گودال هر کدام بیش از 100 واحد آپارتمانی در خود دارند. گودالی که روایت‌های مختلفی از آن وجود دارد. سمندلام می‌گوید این گودال متعلق به شرکت نفت است و همسایه دیگری می‌گوید قرار است هتل بسازند. اما ایرنا می‌نویسد: «زمین گودبرداری شده به تعاونی مسکن کارکنان شهرداری منطقه 18 تهران تعلق دارد. پس از آنکه این تعاونی در خصوص دریافت مجوز کار و گودبرداری اقدام کرده، میان اعضا اختلافاتی پیش آمده و پرونده‌ای برای همین موضوع در مراجع قضایی تشکیل شده است و تاکنون بیش از 100 اخطاریه از سوی شهرداری منطقه 22 در خصوص گود مورد اشاره برای مسئولان این تعاونی ارسال شده است.»

گودبرداری‌های اینچنینی در تهران کم نیست. گودبرداری‌هایی که هر بار با بروز فاجعه‌ای، خاتمه می‌یابد. حوادثی مانند افتادن آدم‌ها در گودال یا ریزش و تخریب ساختمان‌های اطراف. تخریب دو خانه در اتوبان محلاتی به دلیل گودبرداری، حادثه ریزش دیواره‌های یک زمین گودبرداری شده در منطقه سعادت آباد که باعث کشته شدن دو کارگر شد و کشته شدن مادری با دو دختر و نوه‌اش در آوار ساختمان دوطبقه‌ای در یافت‌آباد به دلیل گودبرداری کنار ساختمان محل سکونت‌شان و... از جمله این حوادث بوده که در این سال‌ها خبرساز شده است. کافی است یک جست‌و‌جو در اینترنت بکنید و با آواری از این اخبار مواجه شوید.

سمندلام از پاس‌کاری‌های مداوم نهادهای مسئول در مورد گودال عمیق و بزرگ روبه‌روی خانه‌اش می‌گوید: «به هر اداره‌ای می‌روم می‌فرستند یک اداره دیگر و می‌گویند ما مسئول نیستیم.»

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش در مورد فروریزش و فرونشست زمین در تهران گفت: «نباید صورت مسأله مشکلات پایتخت را پاک کرد بلکه باید هر نهاد و دستگاهی با پذیرش مسئولیت خود گام به گام برای رفع مشکلات تلاش کند.»

اما انگار در عمل این اتفاق نمی‌افتد و سازمان‌های مربوطه بیشتر در رفع و رجوع مراجعان نگران، درست عمل می‌کنند. حسام شمشیری مدیر گروه مخاطرات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: «باید در شناسایی مخاطرات، اقدامات پیشگیرانه‌ای را در دستور کار قرار دهیم هرچند که متأسفانه در حال حاظر در این زمینه کار خاصی انجام نشده. بسیاری از مشکلات ایجاد شده شهر تهران در این زمینه می‌تواند ناشی از گودبرداری‌های مکانیکی در مناطق مختلف شهر باشد.»

گودبرداری‌ غرب دریاچه چیتگر نزدیک به 10 سال است که انجام شده و با اینکه دو سال پیش با پیگیری سکنه ساختمان‌های دور و بر بخشی از گودال را با شن و ماسه پر کرده‌اند و به دیواره‌ها نیز بتن تزریق شده، اما پر کردن کامل این گودال کاری بیش از اینها می‌خواهد که از عهده اهالی محله خارج است. از سوی دیگر با پر شدن گودال که چند میلیارد برای آن هزینه شده، اعضای تعاونی مسکنی که عملاً تعاونی‌شان از هم پاشیده، می‌توانند شکایت کنند و سرمایه خود را از شهرداری بگیرند. شهرداری هم حاضر نیست بدون گرفتن مجوز قانونی از قوه قضائیه این کار را انجام دهد چون زیر بدهی سنگینی خواهد رفت. آن‌طور که ایرنا گفته ظاهراً اداره حقوقی شهرداری منطقه 22 مکاتباتی با مراجع قضایی انجام داده و منتظر صدور حکم قضایی است، اما چه وقت این حکم صادر می‌شود و آیا این گودال می‌تواند تا صدور حکم دندان روی جگر بگذارد و فرو نریزد؟a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha