بی اطلاعی وزارت بهداشت از میزان سموم آ‌فات نباتی در میوه‌ها و سبزی‌ها
سلامت نیوز: معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه فقط بر محصولات فرآوری شده و بسته‌بندی دارای مجوز نظارت دارد و بررسی و كنترل سموم آفات نباتی در میوه‌ها و سبزی ها به وزارت كشاورزی مربوط است.

احمد شیبانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: درباره باقیمانده سموم آفات نباتی در میوه‌ها و سبزی‌ها اگر موردی به وزارت بهداشت منعكس شود یا برای آزمایش به آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت ارجاع شود ما از آن مطلع می‌شویم و گر نه بررسی این موضوع و كنترل آن در حوزه مسئولیت وزارت بهداشت نیست.

وی گفت: ما اندازه سموم و میزان مجاز باقیمانده آن در میو‌ه‌ها و سبزی‌ها را نمی‌دانیم و اصلاً كاری در این زمینه انجام نمی‌دهیم. البته اگر محصولی به صورت فرآوری شده و بسته بندی باشد و مجوز وزارت بهداشت را داشته باشد بر آن نظارت داریم ولی محصولاتی كه به صورت فله در باراز عرضه می‌شود، از نظر میزان سموم آفات نباتی ربطی به وزارت بهداشت ندارند.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود: بررسی میزان باقیمانده سموم آفات نباتی در میوه‌ها و سبزی‌ها در حوزه مسئولیت وزارت كشاورزی و بخش حفظ نباتات این وزارتخانه است، آنها در این زمینه كار می‌كنند و ما مسئولیتی نداریم و كلاً محصولات فله با ما نیست.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر این كه حد مجاز این سموم چقدر است نیز گفت: ما نمی‌توانیم بگوئیم؛ چند درصد سموم آفات نباتی در محصولات مجاز است و اطلاعاتش را نداریم كه اعلام كنیم.

شیبانی افزود: سازمان بهداشت جهانی هم گزارش میزان سموم آفات نباتی را از وزارت بهداشت نمی‌خواهد.

* وزارت كشاورزی: رسیدگی به سموم آفات نباتی وظیفه وزارت بهداشت است

پیش از این رضا فتوحی، رئیس سازمان حفظ نباتات در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینكه وظیفه كنترل سموم باقیمانده كشاورزی در كشور به عهده چه نهادی است گفت: سازمان حفظ نباتات تلاش می‌كند تا با توسعه سموم كم خطر و بی خطر حداقل باقیمانده سموم در بخش كشاوزری را داشته باشیم اما به هر حال رسیدگی به موضوع سموم باقیمانده توسط وزارت بهداشت باید صورت گیرد.

وی همچنین در واكنش به سؤال دیگر از خبرنگار فارس درباره سموم باقیمانده در صادرات محصولات كشاورزی گفت: مشكلی كه اخیرا در مورد صادرات محصولات سیب به كشاورز امارات وجود داشت ناشی از عدم هماهنگی صادركنندگان و عدم انجام وظایف تعیین شده برای آنها بود، سازمان حفظ نباتات فقط محصولات را با 34 استاندارد بین‌المللی مشخص شده بر اساس نظر كشور مقصد مطابقت می‌دهد.

فتوحی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اشاره كرد: 4هزار نفر در كلینیك‌های گیاه پزشكی در موضوع حفظ نباتات فعالیت می‌كنند و در صددیم از این به بعد فارغ التحصیلان گیاه پزشكی را به تدریج جایگزین كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha