وزیر بهداشت گفت: مشکلات طرح تحول سلامت به دلیل عمل نکردن سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود است.

وزیر رفاه پذیرفت که مشکل امروز طرح تحول سلامت، محاسبات اشتباه بیمه‌ها بود

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: مشکلات طرح تحول سلامت به دلیل عمل نکردن سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح بخش های جدید بیمارستان لقمان حکیم تهران گفت:خوشحالیم که دکتر ربیعی به مجادله این دو وزارتخانه پایان داد و گفت که مشکل از طرح تحول نیست بلکه مشکل در محاسبات اشتباه کارشناسان بیمه بود، ما هم از روز اول می گفتیم که طرح تحول سلامت مشکلی ندارد اما برخی دوستان آدرس  اشتباه می دادند و  اشکال را اصلاح تعرفه در کتاب ارزش های نسبی خدمات معرفی می کردند.

برای آخرین بار می‌گویم؛

تامین اجتماعی موظف است سهم درمان بیمه‌شدگان را در همین حوزه هزینه کند

وزیر بهداشت اظهار داشت: مشکلات طرح تحول به تعداد بیمه شدگان  و عدم تعهد سازمان تامین اجتماعی به وظیفه خود مربوط می شود  و برای آخرین بار است که می گویم زیرا مردم حق بیمه را پرداخت می کنند و این سازمان موظف است سهم درمان بیمه شدگان را در همین حوزه هزینه کند، این دو عامل باعث بروز مشکلات مالی در طرح تحول سلامت شده است که امیدواریم با دستورات دکتر روحانی این مشکلات برطرف شود؛ چرا که کاسه صبر همکاران ما هم لبریز شده است.

وزیر بهداشت با بیان این که تاکنون فقط یک هزار و 250 میلیارد تومان از ۸ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه به وزارت بهداشت تحویل داده شده،  افزود: فقط دانشگاه علوم پزشکی شیراز حدود یک هزار میلیارد تومان از بیمه ها مطالبه دارد و این مشکل به مردم و سلامت آنها ضربه می‌زند، زیرا هنوز نتوانسته ایم مطالبات تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین ارائه دهندگان خدمات درمانی را تامین کنیم.

هاشمی در ادامه خاطر نشان کرد: حدود یک ماه پیش به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم و به اکثر شهرهای مهم منطقه بلوچستان رفتم و خجالت کشیدم که پزشکان و پرستاران از آذر و بهمن ماه سال گذشته نتوانسته اند حقوق و مزایای خود را دریافت کنند و تصور نمی کنم با هیچ صنف دیگری اینگونه برخورد شود.

وزیر بهداشت با اشاره به مصوبات اخیر مجلس درخصوص بندهای سلامت برنامه ششم توسعه اظهار داشت: خوشحالیم که به  بخشی از مشکلات حوزه سلامت توجه شد اما نمی توان انتظار داشت که متولی چند بخش باشد، زیرا منابع در محل دیگری و سیاستگذاری ها و اجرا در وزارت بهداشت است و این گرفتاری که از چندین سال پیش برای ما ایجاد کردند که ارائه دهنده و خریدار خدمت نباید یکی باشد، در حال حاضر برای خودشان اتفاق افتاده آیا اکنون ارائه دهنده و خریدار خدمت یکی نشده و تامین اجتماعی در حوزه درمان به اداره بیمارستان ها نمی‌پردازد؟ در حال حاضر مدیریت منابع و مصارف چند پارچه است و از سخنانی که در مجلس به صورت احساسی در مورد پزشکان مطرح شد، ناراحتیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی هیچ علاقه ای به چند شغله بودن ندارد، اما با این سبک مدیریت و تاخیر در پرداخت مطالبات، آنها احساس امنیت نمی کنند و ترجیح می دهند که نوبت بعد از ظهر را در بخش خصوصی سپری کنند و اختلاف پرداختی موجود بین بخش خصوصی و دولتی ناشی از نبود یک سیستم مالیاتی دقیق است.

تک شغله کردن پزشکان، وضعیت مناطق محروم را بدتر خواهد کرد

هاشمی تاکید کرد: نمایندگان مجلس اصرار داشتند که جامعه پزشکی یک شغله باشد و شک ندارم که با این شرایط وضعیت ما به ویژه در مناطق محروم بدتر خواهد شد و به تجدید نظر نیاز دارد اما همیشه حرف زدن زیباست و در هیچ کجای دنیا این قانون وجود ندارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: بسیاری از قانون های موجود که تعدادشان هم کم نیست، قابلیت اجرا ندارد و قانون باید به نحوی نوشته شود که اجرایی شود. به عنوان نمونه به امر مجلس ۳۰ درصد از ظرفیت رشته های پزشکی را به افراد بومی اختصاص دادیم، امیدواریم که دولت و مجلس های آینده به توسعه آموزش و تربیت نیروهای انسانی در رشته های مورد نیاز کمک کنند تا بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد شود و فاصله بخش خصوصی و دولتی به حداقل برسد.

هاشمی کاهش پرداختی از جیب مردم و عدالت در دسترسی به خدمات را دو هدف مهم طرح تحول سلامت دانست و گفت: این دو هدف از اهداف انقلاب اسلامی هم بود و آن را به مردم وعده دادیم اما کوتاهی کردیم و با تاخیر ۲۰ ساله برای رسیدن به آن کار خود را آغاز کردیم و اینکه برخی از افراد عنوان می کنند که طرح تحول سلامت ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟ باید بگوییم که این اهداف و طرح تحول سلامت وظیفه دولت و حکومت است و آرزو داریم مجلس و دولت های آینده از آن حمایت کنند و دغدغه بیماران به گونه ای که درشأن آنان است، برطرف شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بیمارستان لقمان حکیم میراث گذشتگانی است که در فکر مردم، میهن پرست و انسان دوست بودند و برخی از آنها در همین محل آرمیده اند و این بیمارستان یکی از برگ های زرین دستگیری، احترام و خدمت به مردم است.

بنابر اعلام وب‌دا، وزیر بهداشت عنوان کرد: ثمرات و برکات طرح تحول سلامت عیان و آشکار است، اما در تهران به دلیل اینکه بیمارستان مجهز و قابل توجهی به جز مرکز قلب تهران، بعد از انقلاب اسلامی ساخته نشده و جمعیت و اشغال تخت های بیمارستانی افزایش پیدا کرده، مردم هنوز نتوانسته اند مانند مناطق محروم، شهد شیرین طرح تحول سلامت را بچشند.

هاشمی در پایان با اشاره به وجود مشکلات بسیار زیاد حوزه سلامت در دوران گذشته گفت: این مشکلات به ما تحمیل شده و بخشی از آن هم  توسط هم لباس های ما  ایجاد شده است که امیدواریم با وحدت و همدلی در بین جامعه پزشکی و پرستاری شاهد تحقق مطالبات آنها و پیشرفت و عزت کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha