در برخی از واحدهای درمانی به پرستاران طرحی گوشزد می شود که تا پایان دوره دو ساله طرح باید بمانند و حق ازدواج ندارند چرا که ازدواج و متعاقب آن بارداری سبب دوری آنان به مدت 9 ماه از خدمت می شود.

50 درصد پرستاران کشور به بیماری‌های جسمی مبتلا هستند
سلامت نیوز: یك عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: 50 درصد از پرستاران کشور بیش از 15 سال سابقه خدمت دارند و بیشتر آنان به انواع بیماری‌های جسمی و اسکلتی مبتلا هستند.

به گزارش (ایسنا)، محمد رضا یگانه با بیان اینکه بعد کیفی خدمات پرستاری متأثر از وضعیت جسمانی پرستاران است، اظهارکرد: در برخی موارد، اضافه کار پرستاران در بخش‌ها بیش از 175 ساعت است اما سیستم توان پرداخت حق اضافه کار آنان را ندارد.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری رشت با بیان اینکه در اغلب شیفت‌های شب و روزهای تعطیل، پرستاران رسمی و استخدامی با سابقه حضور ندارند، گفت: همه این شیفت‌ها را پرستاران طرحی پوشش می دهند. پرستارانی که به تازگی فارغ التحصیل شد‌ه‌اند و با وجود بار علمی ، فاقد تجربه لازم هستند كه در این شرایط بیماران متضرر می شوند،

وی اظهار كرد: در برخی از واحدهای درمانی به پرستاران طرحی گوشزد می شود که تا پایان دوره دو ساله طرح باید بمانند و حق ازدواج ندارند چرا که ازدواج و متعاقب آن بارداری سبب دوری آنان به مدت 9 ماه از خدمت می شود.

یگانه همه این مسایل را ناشی از کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی و بیمارستانی برشمرد و گفت: این کمبود به‌ حدیست که پرستاران ناگزیرند گاهی 2 تا 3 شیفت کاری را پشت سر هم بگذارند و با یک ارزیابی واقع بینانه می توان به این واقعیت‌ها رسید.

وی با بیان اینکه با وجود رشد جمعیت و افزایش تعداد بیمارستان‌ها، طی یک سال گذشته هنوز به تعداد کافی نیروی پرستاری اضافه نشده است، گفت: در این مدت هیچ افزایشی در چارت بیمارستانها نداشته‌ایم و به تناسب افزایش تعداد بیمارستان‌ها به جمعیت پرستاران اضافه نشده است.

رییس هیات مدیره نظام پرستاری رشت با تأکید بر اینکه هم اکنون کمبود نیروی پرستاری در همه بخش‌ها موج می زند گفت:سخنان رییس جمهور درباره جذب 23هزار پرستار براساس برنامه از پیش تعیین شده و قانون مصوب مجلس است. در واقع این میزان برمبنای برآورد نیرو و با در نظر گرفتن میزان جمعیت و افزایش تعداد بیمار در بیمارستان ها محاسبه شده است.

یگانه به قانون ارتقای بهره‌وری خدمات کارکنان نظام سلامت و ضرورت جذب و استخدام نیروی پرستاری در کشور اشاره کرد و یادآورشد: اگر معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری نسبت به جذب پرستار اقدام نکند در این صورت با وجود تلاش‌های پیگیرانه و مستمر برای کاهش ساعت کار پرستاری این قانون بلاتکلیف می ماند.

وی میزان آزردگی جسمی پرستاران را در ارایه کیفیت مراقبت پرستاری موثر برشمرد و افزود: میزان مورد نیاز به نیروی پرستاری بر اساس تعداد جمعیت محاسبه می شود. بر این اساس در کشورهای پیشرفته دنیا برای هر هزار نفر جمعیت 3 تا حداکثر 6 پرستار را ضروری می دانند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت این نسبت در کشورهای اروپایی 4 است اما در ایران به ازای هر 900 نفر جمعیت یک پرستار وجود دارد بنابراین ما با حداقل استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم.

یگانه در پایان امکانات موجود در مرکز درمانی کشورهای پیشرفته را متفاوت از امکانات موجود در ایران دانست و گفت: هنوز بیشتر نیروهای پرستار در بخش درمان با فشار کاری فراوان و شیفت‌های نامتعارف رو به رو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha