قانون در حوزه حمل‌و‌نقل می‌گوید که 75 درصد جابه‌جایی‌ها در کشور باید با حمل‌و‌نقل عمومی انجام شود. همین قانون سهم اتوبوس‌ها را از این رقم 40 درصد عنوان کرده است؛ قانونی که همچنان اجرایی نشده و طی سال‌های مختلف با رای مجلس شورای اسلامی، زمان اجرای آن بارها تمدید شده است. به طوری که در برنامه پنجم توسعه مهلت اجرایی شدن این قانون پایان سال 94 اعلام شده بود.

عقبگرد حمل و نقل عمومی در تهران

سلامت نیوز: قانون در حوزه حمل‌و‌نقل می‌گوید که 75 درصد جابه‌جایی‌ها در کشور باید با حمل‌و‌نقل عمومی انجام شود. همین قانون سهم اتوبوس‌ها را از این رقم  40  درصد عنوان کرده است؛ قانونی که همچنان اجرایی نشده و طی سال‌های مختلف با رای مجلس شورای اسلامی، زمان اجرای آن بارها تمدید شده است. به طوری که در برنامه پنجم توسعه مهلت اجرایی شدن این قانون پایان سال 94 اعلام شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، از طرفی بخشی که به ترسیم وضعیت فعلی حوزه حمل‌و‌نقل در برنامه ششم توسعه می‌پردازد، نشان می‌دهد در حال حاضر 45.2درصد جابه‌جایی در کشور به وسیله حمل و نقل عمومی است. در این میان سهم تهران از استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی  68 درصد است؛ رقمی که وجود ترافیک شدید در معابر و بزرگراه‌های اصلی شهر و آلودگی هوا باور آن را سخت می‌کند.

دیروز احمد دنیا‌مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران گفته است که سال آینده نیاز تهران به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شدت بیشتری خواهد داشت و با توجه به اینکه بودجه 96 شهرداری کاهش دو هزار میلیاردی را تجربه خواهد کرد، این نیاز باید به شکل صحیحی مدیریت شود. بر اساس آماری که دنیا‌مالی ارائه داده است در حال حاضر بیش از 6 هزار و 200 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌و‌نقل تهران وجود دارد که نسبت به تعداد هفت هزار و 100 دستگاه اتوبوس در پنج سال قبل کاهش محسوسی داشته است. البته به گفته او در این مدت 600 دستگاه اتوبوس دو‌کابین از سوی شهرداری به ناوگان تزریق شده اما هنوز 900 دستگاه اتوبوس نسبت به پنج سال قبل کم داریم، حال آنکه نیاز شهر تهران به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نیز افزایش یافته است. این مساله نشان می‌دهد حمل‌و‌نقل در تهران در حوزه اتوبوس نه تنها توسعه‌ای نداشته است؛ بلکه عقبگرد هم داشته است.

 شهرداری از تسهیلات خرید اتوبوس دولت استفاده نکرده است
تیرماه امسال دولت مصوبه‌ای را در راستای کاهش آلودگی کلانشهرها به تصویب رساند که بر اساس آن دو هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص یافت. بر همین اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف شد دو هزار میلیارد  200 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 20درصد را از طریق بانک‌های عامل (ملی، ملت، صادرات، تجارت و توسعه تعاون) جهت نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بار و مسافر کلانشهرها اختصاص دهد. علی نوذرپور، معاون سابق  امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور چند وقت پیش در نشست تخصصی چالش‌های فراروی مدیریت شهری گفت که بر اساس این مصوبه دولت، قرار بود چهار هزار  اتوبوس با پایه گازسوز به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه شود که سه هزار دستگاه برای تهران و مابقی برای شهرستان‌ها بود. به گفته نوذرپور تهران به بهانه‌های مختلف‌ زیر بار دریافت این تسهیلات نرفت در حالی که شهرهایی مثل تبریز و کرج پای قرارداد رفتند و 600 دستگاه اتوبوس خریدند.

 اطلاع نداریم
ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از این موضوع اطلاعی ندارد می‌گوید که این موضوع را پیگیری می‌کند. با این حال او تاکید می‌کند مگر می‌شود دولت تسهیلاتی ارائه کند و شهرداری آن را نپذیرد. محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در گفت‌و‌گو با «فرهیختگان» از استفاده نکردن شهرداری تهران از این تسهیلات اظهار بی‌اطلاعی می‌‌کند. سرخو می‌گوید: ‌«در سنوات گذشته دولت به خیلی از کلانشهرها یارانه حمل‌و‌نقل می‌داد. در آن سال‌‌ها شهرداری تهران مبادرت به واردات اتوبوس می‌کرد و برای پرداخت هزینه‌ آن از ذخایر ارزی کشور، در کشور فروشنده استفاده می‌کرد.» اما به گفته رئیس کمیته حمل‌و‌نقل شورای شهر حالا شهرداری تاکیدی بر استفاده از اتوبوس‌‌های خارجی ندارد و معاونت حمل‌و‌نقل اعلام کرده است که از اتوبوس‌های داخلی استفاده می‌کند. با این حال او بار دیگر عنوان می‌کند که اطلاعی از این موضوع ندارد. اما تلاش «فرهیختگان» برای پیگیری این موضوع از معاونت حمل‌و‌نقل و شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران بی‌نتیجه مانده است و آنها اعلام کرده‌اند به زودی پاسخ این سوال را که چرا شهرداری‌ها از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند، می‌دهند.
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha