دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 203161

از دیدگاه طب ایرانی، تدابیر درمانی باید بر ضد مزاج بیماری باشد در نتیجه برای درمان چاقی در افراد با مزاج مرطوب باید تدابیری ضد زیادی "تری" در بدن اتخاذ شود یعنی در چاقی لحمی، تدابیر ضد گرمی و تری و در چاقی شحمی، تدابیر ضد سردی و تری پیش گرفته شود.

دلایل شکست رژیم‌‌های لاغری از نظر طب سنتی

سلامت نیوز:  از دیدگاه طب ایرانی، تدابیر درمانی باید بر ضد مزاج بیماری باشد در نتیجه برای درمان چاقی در افراد با مزاج مرطوب باید تدابیری ضد زیادی "تری" در بدن اتخاذ شود یعنی در چاقی لحمی، تدابیر ضد گرمی و تری و در چاقی شحمی، تدابیر ضد سردی و تری پیش گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ چاقی به یکی از معضلات اصلی جوامع امروزی تبدیل شده از سوی دیگر تمایل به داشتن تناسب اندام دغدغه ذهنی بخش عظیمی از جامعه شده و در بسیاری افراد جنبه یک بیماری ذهنی را پیدا کرده و این عوامل ظرفیت بزرگی را برای سوء‌استفاده آژانس‌های تبلیغاتی فراهم کرده است به شکلی که روز و ساعتی نیست که وسیله، دارو و رژیم غذایی جدیدی با عنوان لاغری وارد بازار نشود و افرادی که چنین دغدغه‌هایی دارند با وجود این که شاید بارها روش‌ها و وسایل دیگری را استفاده کرده و نه تنها سودی نبرده بلکه دچار عوارض شده‌اند باز هم فریب این تبلیغات را می‌خورند.

شاید بارها این عبارت را از زبان این افراد شنیده باشید که آب هم می‌خورم چاق می‌شوم یا افراد زیادی را دیده اید که با وجود مصرف سبزیجاتی مثل کاهو به عنوان غذای اصلی و پرهیر از مصرف سایر دسته‌های غذایی باز هم آن طور که می‌خواهند, لاغر نمی‌شوند و دائماً با این موضوع درگیری ذهنی دارند اما طب سنتی ایرانی پاسخ خوبی برای این مشکلات دارد و آن هم بحث مزاج‌شناسی است.

مصرف بیش از حد کاهو موجی بروز چاقی افراد می‌شود

مزاج بدن برخی افراد مرطوب (تر) و رطوبت‌پذیر است، از طرفی طب ایرانی یکی از دلایل اصلی چاقی را وجود رطوبت اضافی می‌داند و مصرف زیاد آب و سبزیجاتی مثل کاهو به افزایش رطوبت بدن منجر شده و بر چاقی می‌افزاید.

یکی از درمان‌های اصلی طب ایرانی برای کاهش وزن، جلوگیری از افزایش رطوبت غیر‌طبیعی یا استفاده از غذاها و داروهایی است که این رطوبت اضافه را از بین می‌برند.

از نظر ابن سینا، درمان حقیقی یعنی از بین بردن سبب (عامل اصلی) بیماری است زیرا تا زمانی که علت چاقی وجود داشته باشد حتی در صورت درمان علامتی و موقت، بیماری پس از مدتی دوباره بر می‌گردد و این مسئله علت اصلی شکست بیشتر درمان‌های چاقی در دنیای امروز است؛ مهمترین دغدغه برای افرادی که با زحمت زیاد در کاهش وزن خود موفق بوده‌اند، حفظ وزن برای سالیان دراز است.

از دیدگاه طب ایرانی، تدابیر درمانی باید بر ضد مزاج بیماری باشد

از دیدگاه طب ایرانی، تدابیر درمانی باید بر ضد مزاج بیماری باشد؛ در نتیجه برای درمان چاقی در افراد با مزاج مرطوب باید تدابیری ضد زیادی "تری" در بدن اتخاذ شود یعنی در چاقی لحمی (عضلانی)، تدابیر ضد گرمی و تری و در چاقی شحمی (چربی)، تدابیر ضد سردی و تری پیش گرفته شود.

از سویی دیگر باید گفت که اولویت نخست در اقدامات درمانی رعایت تدابیر حفظ سلامتی و اصلاح اصول 6 گانه تندرستی یا «سته ضروریه» است؛ اگر این 6 اصل، در کمیت یا کیفیت دچار اختلال شوند، سلامتی به خطر می‌افتد. «سته ضروریه» شامل آب و هوا، خوردن و آشامیدن، فعالیت بدنی و استراحت، خواب و بیداری، حالات روحی و روانی، حفظ مواد لازم و دفع مواد زائد بد است.

در این جا سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا برای درمان چاقی، اصلاح سبک زندگی برای حذف عوامل ازدیاد رطوبات بدنی، کافی است؟ باید پاسخ داد که قطعاً نه؛ زیرا برای لاغر شدن لازم است مواد زائد و رطوباتی که از پیش در بدن انباشته شده است، تحلیل و دفع شود و در مرحله بعد با کمک رژیم غذایی مناسب با مزاج, دارودرمانی, ورزش و ... بتوان به وزن ایده‌آل دست پیدا کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha