دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 203189

«کافئین» که در قهوه، کاکائو، چای، نوشابه و حتی بعضی از مسکن‌ها وجود دارد، هم مضر است و هم مفید. گاهی اوقات فراموش شدن چای در وعده صبحانه مساوی با سردرد وحشتناکی است که همه روز را خراب می‌کند! از طرفی، مصرف بیش از اندازه کافئین هم سردرد ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت.

نقش تغذیه را در کاهش دردهای میگرنی دست کم نگیرید

سلامت نیوز: «کافئین» که در قهوه، کاکائو، چای، نوشابه و حتی بعضی از مسکن‌ها وجود دارد، هم مضر است و هم مفید. گاهی اوقات فراموش شدن چای در وعده صبحانه مساوی با سردرد وحشتناکی است که همه روز را خراب می‌کند! از طرفی، مصرف بیش از اندازه کافئین هم سردرد ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سردرد، سردرد و باز هم سردرد! خیلی از ما چنان به داشتن سردرد عادت کرده‌ایم که گویی این عارضه یک پای ثابت زندگی‌مان باشد و اگر چند روز پشت سر هم سپری شود و سردرد به سراغ‌مان نیاید، کلی خوشحال می‌شویم و تصور می‌کنیم تحولی بزرگ در زندگی‌مان اتفاق افتاده است.
همانطور که می‌دانید در میان انواع سردرد‌های مداوم، میگرن شایع‌ترین نوع آن است. چنانچه به آمارهای جهانی مراجعه کنید، خواهید دید که سردرد میگرنی، یکی از 10 بیماری ناتوان‌کننده در میان جهانیان محسوب می‌شود. همین امر باعث شده که متخصصان همواره به دنبال راهی برای غلبه بر این درد باشند و ما هر روز در صفحات پزشکی روزنامه‌ها خبری هرچند کوتاه از جدیدترین یافته‌ها در مورد میگرن و غلبه بر آن بخوانیم. اما در این میان هم برخی معتقدند که می‌توان با روش‌های ساده مانند تغییر سبک زندگی یا توجه به رژیم غذایی این درد را کنترل کرد و نیازی به استفاده از روش‌های سخت و پرهزینه نیست.
دکتر سمانه حقیقی معتقد است با چند روش ساده از جمله دقت در تغذیه می‌توان شدت و تعداد دفعات سردرد میگرنی را کاهش داد.
 این متخصص مغز و اعصاب در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: برخی مواد غذایی به افزایش سردرد میگرنی منجر می‌شوند اما تأثیر آنها در افراد مختلف متفاوت است.
از میان یکی از مهم‌ترین موادی که ثابت شده در تشدید دردهای میگرنی مؤثر است می‌توان به «تیرامین» اشاره کرد. ماده تیرامین در پنیرهای کهنه و شکلات به مقدار قابل توجهی وجود دارد از این‌رو توصیه می‌شود، میگرنی‌ها از مصرف پنیرهای کهنه و سفت و همچنین مصرف بیش از حد شکلات خودداری کنند.
ماده غذایی محرک بعدی «مونو سدیم گلوتامات» است که به‌عنوان یک افزودنی برای افزایش طعم موادغذایی بخصوص کنسرو‌ها، سوسیس، کالباس و کیک‌های صنعتی به‌کار می‌رود.
عضو انجمن سردرد، در ادامه می‌افزاید: اما «کافئین» که در قهوه، کاکائو، چای، نوشابه و حتی بعضی از مسکن‌ها وجود دارد، هم مضر است و هم مفید. گاهی اوقات فراموش شدن چای در وعده صبحانه مساوی با سردرد وحشتناکی است که همه روز را خراب می‌کند! از طرفی، مصرف بیش از اندازه کافئین هم سردرد ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت.
همین امر باعث شده در مورد کافئین نسخه واحدی تجویز نکنیم و تنها پیشنهاد این است که اگر میگرن شدید و مزمن دارید، بهتر است مصرف کافئین را مدتی قطع و اثر قطع آن را در بهبود خود بررسی کنید.
دکتر حقیقی خاطرنشان می‌کند: «الکل» همیشه و همه جا به‌عنوان یک عامل محرک مهم در بروز سردرد شناخته شده است. «غذاهای نفاخ» یا مصرف حجم زیادی از غذا هم سردرد شما را بدتر می‌کند.
به گفته این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، با این حال نمی‌توان یک رژیم غذایی ثابت و خاص را برای مبتلایان به میگرن توصیه کرد و هرکسی تنها خودش می‌تواند به طور واضح متوجه شود که با مصرف کدام مواد غذایی شدت دردهایش کمتر یا بیشتر می‌شود.
عضو انجمن سردرد ایران در پاسخ به این سؤال که «از کجا متوجه شویم کدام ماده غذایی سردردمان را تشدید می‌کند»، می‌گوید: بیشتر میگرنی‌ها بیش از یک عامل محرک برای سردردهایشان دارند. بهترین راه پیشنهادی، یادداشت همه سردردها و رژیم غذایی‌تان به مدت یک ماه در یک دفترچه است. طی این مدت به محض اینکه شک کردید که یک نوع ماده غذایی خاص، سردرد شما را تشدید می‌کند، آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید و تعداد دفعات سردرد خود را بررسی و یادداشت کنید.
اگر با حذف آن ماده غذایی تعداد دفعات ابتلا به درد کاهش پیدا کند، باید از مصرف آن پرهیز کنید اما اگر تغییری حس نکردید ممکن است آن ماده غذایی عامل درد شما نباشد یا مواد غذایی دیگری هم محرک درد شما باشند؛ به عبارت ساده‌تر ممکن است محرک درد شما بیش از یک ماده غذایی باشد.
وی با اشاره به اینکه مبتلایان به میگرن باید در حفظ نظم وعده‌های غذایی خود بسیار دقت کنند، توصیه می‌کند: از آنجایی که گرسنگی محرکی قوی برای دردهای میگرنی محسوب می‌شود، هیچ کدام از وعده‌های غذایی را حذف نکنید. صبحانه وعده مهم غذایی شما محسوب می‌شود پس هرگز از آن غافل نشوید.
 مطمئن باشید که با حذف مواد غذایی ثابت شده و همچنین دقت در عوامل محرک تغذیه‌ای و حذف آنها می‌توانید در کاهش دردهای میگرنی گامی بزرگ بردارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha