عقیده عمومی بر این است که برای جلوگیری از گسترش سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این فصل از سال باید دست‌ها را مکرر با صابون بشوییم و هنگام عطسه و سرفه جلوی دهانمان را بگیریم، اما مشخص شده این عقیده عمومی آنقدرها هم درست نیست.

حقایقی علمی درباره آنفلوآنزا و سرماخوردگی

سلامت نیوز: عقیده عمومی بر این است که برای جلوگیری از گسترش سرماخوردگی و آنفلوآنزا در این فصل از سال باید دست‌ها را مکرر با صابون بشوییم و هنگام عطسه و سرفه جلوی دهانمان را بگیریم، اما مشخص شده این عقیده عمومی آنقدرها هم درست نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، برخی حقایق علمی درباره سرماخوردگی و آنفلوآنزا را در ادامه می‌خوانید:

حرف زدن، دادزدن و تنفس، آنفلوآنزا را گسترش می‌دهد: صرف نظر از سرفه، نفس‌کشیدن نیز ذرات ریزی را که می‌تواند حاوی ویروس آنفلوآنزا باشد، وارد هوا می‌کند. متاسفانه این ذرات، کوچک‌تر از گلبول‌های خون هستند به این معنا که جلوگیری از انتشار آنها بسیار مشکل است. تحقیقات نشان می‌دهد، ذرات ریزی که با تنفس منتشر می‌شود، 8/8 برابر بیشتر از قطرات آلوده‌ای که هنگام عطسه منتشر می‌شود، حاوی ویروس آنفلوآنزا هستند. تحقیقات می‌گوید، فریاد کشیدن نیز 50 بار بیشتر از صحبت کردن با حالت عادی ذرات آلوده را در هوا منتشر می‌کند.

ماسک‌های جراحی، محافظ خوبی نیستند: کسانی که از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند، از خودشان در مقابل آلودگی‌ها محافظت نمی‌کنند، بلکه از شما محافظت می‌کنند. به گفته مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، استفاده از ماسک جراحی با جذب ذرات تنفسی شما می‌تواند از انتقال آنفلوآنزا به دیگران جلوگیری کند، اما همواره نمی‌تواند مانع ابتلای فرد استفاده‌کننده باشد، زیرا این ماسک‌ها همه ذرات آلوده‌ای را که در هوا وجود دارد و می‌تواند حاوی ویروس‌ها باشد، جذب نمی‌کند.

دست دادن با کسی که سرماخورده است، شما را بیمار نمی‌کند: درست است که شستن دست‌ها بسیاری از ویروس‌هایی را که عامل سرماخوردگی است از بین می‌برد اما عمل به این توصیه در زمینه آنفلوآنزا کمکی به شما نمی‌کند. همه تحقیقاتی که در باره نحوه گسترش ویروس آنفلوآنزا انجام شده، نشان می‌دهد ویروس آنفلوآنزا با بلعیدن آن از طریق دهان یا بینی منتقل می‌شود در حالی که شواهد چندانی وجود ندارد که نشان دهد این ویروس از طریق دست منتقل می‌شود.

تماس با چیزی که فرد سرماخورده آن را لمس کرده است، سرماخوردگی را منتقل می‌کند: ویروس‌ها می‌توانند 72 ساعت روی اشیای بی‌جان زنده بمانند. افزون براین، ویروس‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی روی اشیای سخت، نسبت به زمانی که بر سطح اشیای نرم قرارمی گیرند، زمان طولانی‌تری زنده می‌مانند. بنابراین اگر دستکش می‌پوشید، ویروس‌ها روی دستکش‌هایتان زیاد زنده نمی‌مانند.

مصرف ویتامین C را فراموش کنید: اگر چیزی مفید باشد، مصرف زیاد آن خوب است؟ نه همیشه. کسانی که کمبود ویتامین C
ندارند، نیازی نیست برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی میزان بیشتری از این ویتامین را مصرف کنند. استفاده روزانه از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های مواد معدنی فواید زیادی برای سلامت دارد، اما مصرف دوز بالای یک نوع ویتامین مفید نیست. بنابراین بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، اجتناب از تماس با افراد مبتلا و همچنین تزریق واکسن است.

منبع: smithsonianmag


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha