شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 20323

با توجه به اینکه یک ماه دستگاه گوارش به حالت استراحت بوده، بعد از ماه مبارک رمضان نباید به یکباره دستگاه گوارش را از این حالت خارج کنیم و باید به صورت تدریجی به حالت قبلی برگردیم.

بعد از ماه مبارک رمضان چگونه و چه بخوریم
سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه در علم گوارش نکته‌ی اصلی سبک غذا خوردن است، گفت: دستورالعمل خاصی برای افرادی که به صورت معمول و بدون بیماری قبلی روزه گرفته‌اند وجود ندارد اما مصرف تدریجی مواد غذایی توصیه می‌شود.

دکتر محمد کلانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا  اظهار داشت: با توجه به اینکه یک ماه دستگاه گوارش به حالت استراحت بوده، بعد از ماه مبارک رمضان نباید به یکباره دستگاه گوارش را از این حالت خارج کنیم و باید به صورت تدریجی به حالت قبلی برگردیم.

این فوق تخصص گوارش ادامه داد: غذاهایی که به طور معمول مصرف می‌کنیم را در وعده‌های غذایی بیشتر و با حجم کمتر مصرف کرده و سعی کنیم با آرامش و بدون حالت عصبی غذا بخوریم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت غذا خوردن در بیماران دستگاه گوارشی فرق می‌کند، اضافه کرد: در بیماری‌های دستگاه گوارش باید غذاها در حجم کم مصرف و فاصله بین غذا خوردن و خوابیدن رعایت شود.

دکتر کلانی ادامه داد: در بیماریهای دستگاه گوارش با توجه به نوع بیماری، غذاهای مصرفی هم تغییر می‌کند و توصیه می‌شود که از غذاهای تند، محرک و آماده استفاده نشود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در علم گوارش برخلاف تصور عامه مردم مهم نوع غذا نیست بلكه آب و غذا خوردن مهمتر است، گفت: در هنگام غذا خوردن نباید حرف بزنیم، نباید عصبی شویم و باید آرامش خود را هنگام غذا خوردن حفظ کنیم.

این فوق تخصص گوارش در پایان خاطرنشان کرد: بعد از ماه مبارک رمضان شرایط قبلی دستگاه گوارش را در نظر گرفته و با توجه به آن برای غذا خوردنمان تصمیم گیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha