عضو انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: مصرف قرص‌های ضد بارداری، حاملگی، کاهش سریع وزن به دنبال یک رژیم غذایی سخت و مصرف برخی داروها می‌توانند سنگ صفرا را ایجاد کنند.

ساده‌ترین روش تشخیص سنگ صفرا

سلامت نیوز:عضو انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: مصرف قرص‌های ضد بارداری، حاملگی، کاهش سریع وزن به دنبال یک رژیم غذایی سخت و مصرف برخی داروها می‌توانند سنگ صفرا را ایجاد کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،غلامرضا کردافشاری عضو انجمن علمی طب سنتی  گفت: یکی از اعمال بی شمار کبد، ترشح صفراست. قسمت عمده صفرا به صورت تغلیظ شده در کیسه صفرا ذخیره می شود و تا زمانی که به آن نیاز نباشد از کیسه صفرا خارج نمی شود.

وی افزود: کیسه صفرا، صفرای غلیظ خود را در پاسخ به بعضی محرک‌های دستگاه گوارش مانند ورود غذای چرب به آن و ترشح برخی از هورمون‌ها، آزاد می کند. برخی شرایط غیر طبیعی مثل افزایش نامتناسب برخی از ترکیبات تشکیل دهنده صفرا، باعث رسوب صفرا در کیسه صفرا و تشکیل تدریجی سنگ می شود.

کرد افشاری در خصوص عوامل تشکیل سنگ در کیسه صفرا گفت: سنگ‌های کیسه صفرا شیوع نسبتا زیادی دارند. از دیدگاه طب نوین عواملی که می توانند باعث تشکیل سنگ در کیسه صفرا شوند شامل چاقی، رژیم غذایی پرکالری و چرب، عوامل ژنتیکی، کاهش حرکت و اختلالات تخلیه کیسه صفراست(مثلا در اثر جراحی ها، تغذیه وریدی، سوختگی) همچنین مصرف قرص های ضد بارداری، حاملگی، کاهش سریع وزن به دنبال یک رژیم غذایی سخت و مصرف برخی داروها می‌توانند این سنگ را ایجاد کنند.

این متخصص طب سنتی مهم‌ترین علامت وجود سنگ در کیسه صفرا را، احساس درد و فشار شدید و مداوم در قسمت بالا و راست شکم دانست و گفت: غالباً ناحیه بین دو کتف، کتف راست یا شانه تیر می کشد. این درد معمولا به طور پایدار وجود دارد ولی گاهی شدت آن بسیار افزایش می‌یابد که این درد شدید می تواند از 15 دقیقه تا 5 ساعت طول بکشد و سپس به آرامی فروکش می کند. علاوه بر درد، علائمی همچون، احساس مبهم پری در معده، آروغ زدن و نفخ شکم نیز می تواند نشانه وجود سنگ صفرا باشد.

کرد افشاری، ساده‌ترین و پرکاربرد‌ترین روش تشخیص سنگ‌های کیسه صفرا را سونوگرافی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha