چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 203260

10 فایده ورزش اسکی برای سلامتی

سلامت نیوز: اسکی فواید زیادی برای بدن دارد که می توان به احساس جوانی، شادابی، تقویت قلب و عضلات و غیره اشاره کرد. در این مطلب به گوشه ای از فواید این ورزش زمستانی اشاره می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، حتما می گویند اسکی ورزش بچه پولدارها است و شما امکاناتش را ندارید. صد البته که ما هم امکاناتش را نداریم اما امروزه با کمی اراده و تلاش می توان خیلی از کارها را که در گذشته مانند رویا بود انجام داد.

ورزش اسکی نیز از همان دست است، چون در پیست ها لوازم آن کرایه داده می شود و شما می توانید با اندکی برنامه ریزی و پس انداز، به این ورزش مفرح زمستانی بپردازید.

اسکی فواید زیادی برای بدن دارد که می توان به احساس جوانی، شادابی، تقویت قلب و عضلات و غیره اشاره کرد. در این مطلب به گوشه ای از فواید این ورزش زمستانی اشاره می کنیم.


اسکی برای جوان ماندن

اسکی نه تنها یک تفریح خوب است، بلکه به احساس جوانی و شادابی نیز کمک می کند. پژوهشی که نتایج آن در Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports به چاپ رسیده است نشان می دهد که 12 هفته اسکی تاثیر قابل مشاهده ای روی سلامتی افراد بین 60 تا 76 سال دارد. به عقیده محققان، افراد مسنی که 12 هفته اسکی می کنند، قدرت و توان عضلانی شان بالا می رود و از پیری ظاهری دور می شوند.


اسکی مفید برای قلب و تقویت عضلات

اگر یک ورزش استقامتی مانند اسکی را به برنامه ورزشی خود اضافه کنید، قدرت بدنی تان بالا رفته و عضلات و قلب تان تقویت می شود. محققان معتقد هستند افرادی که اسکی کار می کنند، قدرت عضلات قلب شان به طول قابل توجهی بالا است. یادتان باشد اسکی بازها تا 80 الی 90 سالگی افراد سرحال و سالم تری هستند.


اسکی باعث نشاط روحی می شود

اگر می خواهید حال و هوایتان عوض شود، همین هفته به نزدیک ترین پیست اسکی محل زندگی تان بروید. محققان دانشگاه یونسی کره بعد از انجام بررسی هایی در سه پیست مهم اسکی به این نتیجه رسیدند که اسکی بازها و اسنوبردیست ها از نشاط و روحیه خوبی برخوردار هستند.

یک ساعت ورزش تنفسی در هوای آزاد مانند اسکی به اندازه دو ساعت و نیم نوردرمانی در محیط بسته در درمان افسردگی زمستانی موثر است

به عقیده محققان فعالیت و واکنش های اجتماعی متقابلی که در ورزش هایی مانند اسکی حاکم است تاثیر روحی روانی مثبتی بر فرد گذاشته و روحیه وی را بهبود می دهد. اگر احساس افسردگی می کنید، بهتر است این ورزش را امتحان کنید.


اسکی برای کالری سوزی

اگر به دنبال یک تحرک زمستانی برای کالری سوزی بیشتر هستید، حتما اسکی را امتحان کنید. اسکی نه تنها کالری زیادی می سوزاند، بلکه یک ورزش مفرح است. یک فرد 70 کیلویی می تواند با انجام 30 دقیقه اسکی 223 تا 298 کالری بسوزاند. اگر کمی حرفه ای تر عمل کنید و حدود سه ساعت این ورزش را ادامه دهید، کالری بیشتری خواهید سوزاند. افراد کم اشتها بعد از این ورزش احساس گرسنگی زیادی خواهند داشت.


اسکی برای برطرف کردن افسردگی زمستانی

افسردگی فصلی بسیاری از افراد حتی افرادی با روحیه بالا را نیز درگیر می کند. این نوع افسردگی در سال 1984 کشف شد و محققان از آن زمان، به دنبال روش هایی برای درمان آن هستند. با وجود اینکه نوردرمانی یکی از رایج ترین روش های درمان افسردگی فصلی است، اما باید بدانید که یک ساعت ورزش تنفسی در هوای آزاد مانند اسکی به اندازه دو ساعت و نیم نوردرمانی در محیط بسته موثر است. به همین دلیل ورزش اسکی برای افرادی که از افسردگی زمستانی رنج می برند، بسیار مفید است.


اسکی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن

زمستان فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا است و خیلی از افراد ورزش را کنار می گذارند. اما محققان مرکز مطالعات سرطانFred Hutchinson   به این نتیجه رسیده اند افرادی که به طور مرتب ورزش می کنند کمتر دچار سرماخوردگی می شوند.

به عقیده این محققان برای پیشگیری از سرماخوردگی لازم است که به طور مرتب و روزانه ورزش کنید. همین نتایج علمی بهترین بهانه برای این است که زمستان از خانه نشینی پرهیز کرده و به پیست اسکی بروید.


اسکی برای سلامت روانی

اسکی سلامت روانی را بهبود می دهد. چون در فصل سرد سال که همه در خانه می مانند، شما به دل طبیعت می زنید و از هوای آزاد استفاده می کنید. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد فعالیت های ورزشی در هوای آزاد یک روش مناسب برای بهبود سلامت روانی است. محققان شرکت کننده ها را به دو دسته تقسیم کردند. گروه اول در دل طبیعت و گروه دوم در مرکز شهر به گشت و گذار پرداختند.

محققان به وضوح دریافتند افرادی که در طبیعت گشت و گذار داشته اند، به مراتب احساس بهتری داشته اند. این افراد استرس و احساسات منفی کمتری داشته اند و در تست های مربوط به هوش و حافظه نیز نتایج بهتری کسب کرده اند. بنابراین بهتر است در این فصل کمی پس انداز کنید و به جای نشستن در خانه به پیست اسکی بروید و تفریح کنید.


اسکی یک ورزش اجتماعی است

تمام ورزش ها و بخصوص اسکی و اسنوبرد و غیره باعث ایجاد تبادلات اجتماعی بین افراد می شود. باید بدانید که روابط اجتماعی سالم نیز باعث احساس شای و خوشبختی می شود. نتایج پژوهشی که در Annals of Behavioral Medicine  به چاپ رسیده است نشان می دهد زمانی که در اجتماع  و با افراد دیگر سپری می شود احساس بهتری نسبت به زمانی که در تنهایی می گذرد، ایجاد می کند. پس در این فصل به جای در خانه ماندن و گوشه گیری، به ورزش در دل کوه و میان برف ها بپردازید.


اسکی برای ایجاد احساس آرامش

محققان معتقدند که ورزش هایی مانند اسکی روش خوبی برای ایجاد احساس آرامش است. اگر نیاز به استرس زدایی و احساس آرامش دارید، به دل کوه بزنید و اسکی کنید. این ورزش نه تنها سرگرم کننده است، بلکه احساس آرامش عمیقی نیز ایجاد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha