رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابرازتاسف گفت: به تازگی بروز همه آسیب های اجتماعی را به دولت نسبت می دهند، اما دولت در شیوع آسیب ها مقصر نیست.

دولت مقصر وجود آسیب های اجتماعی نیست/ واکنش های هیجانی در مساله گورخوابی

سلامت نیوز:  رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابرازتاسف گفت: به تازگی بروز همه آسیب های اجتماعی را به دولت نسبت می دهند، اما دولت در شیوع آسیب ها مقصر نیست.

به گزارش سلامت نیوز، سعید صفاتیان در گفت و گو با ایرنا افزود: آیا موضوع گورخوابی در سال های پیش و در دولت های قبل وجود نداشت، آیا معتادان متجاهر فقط مربوط به کشور ماست؟ پاسخ همه این سوالات منفی است و این مشکلات در دوره های قبل هم وجود داشته است.
وی با بیان این که در مساله گورخوابی یک واکنش هیجانی از سوی همه دیده شد و واکنش نسبت به این موضوع بسیار سریع بود، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا معتادان متجاهر و کارتن خواب وجود دارد و حتی برخی از آنها درون توالت ها می خوابند، اما نکته مهم این است که چرا اتفاق می افتد و باید برای آن چه کاری انجام داد.
صفاتیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که اعتیاد در کشور جرم تلقی می شود و نگاه ما به معتاد یک نگاه مجرمانه است، نمی توانیم از مردم انتظار داشته باشیم در این حوزه به معتادان کمک کنند.
این مقام مسوول در مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بحث هایی مطرح می شود که از مردم و معتادان بهبودیافته، صیانت شود اما تا زمانی که معتاد مجرم باشد در این حوزه حتی خیران هم وارد نمی شوند.
این کارشناس اعتیاد با بیان اینکه جرم انگاری روی معتادان تاثیر جدی دارد، اظهار داشت: اکنون تعداد معتادان خیابانی در کشور زیاد شده ، چون شدت اعتیاد در آنها افزایش یافته، اما برنامه های ما به نحوی نیست که بتواند اعتیاد آنها را کاهش دهد.
صفاتیان ادامه داد: البته می توان با موضوع تامین رفاه اجتماعی بهتر این موضوع را مدیریت کرد اگر چه در 10 تا 15 سال گذشته بحث رفاه و حمایت اجتماعی ضعیف است و باید روی تقویت آن بیشتر کار کرد.
رییس کار گروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دستگاه های اجرایی متولی و قانونگذاران باید روی وضع قوانین بیشتر دقت داشته باشند تا دیگر شاهد بروز این نوع آسیب های اجتماعی نباشیم.
وی به موضوع گورخوابی که برخی از دعواهای شخصی را راه انداخت، اشاره کرد و افزود: این موضوع به فضای سیاسی کشور نیز وارد شد و از این قضیه علیه دولت استفاده کردند و مساله برجام و هر چیزی را به گورخوابی ربط دادند.
صفاتیان با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با موادمخدر نمی تواند به موضوع اعتیاد و مساله گورخواب ها رسیدگی کند، اظهار داشت: اکنون بودجه ستاد یک هزار و 600 میلیارد ریال(160 میلیارد تومان) است، اما این اعتبارات با حجم فعالیت های آن قابل مقایسه نیست چون مشکلات در حوزه اعتیاد کشور خیلی بزرگ است و با این رقم حل نمی شود.
مقام مسوول در مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شرح وظایف ستاد فقط در حوزه مبارزه با موادمخدر است، ادامه داد: اگر معتادان ضعف اقتصادی دارند آیا ستاد برای آنها بودجه ای دارد؟. برخی دستگاه های متولی، ستاد مبارزه با موادمخدر را مسئول می دانند که این کار صحیحی نیست.
این کارشناس اعتیاد اضافه کرد: باید دستگاه هایی همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و شهرداری ها به این موضوع وارد شوند.
صفاتیان تاکید کرد، پدیده کارتن خوابی در ایران و همه دنیا هست و همیشه بوده و بعدها هم خواهد بود. اما نوع کارتن خوابی در ایران متفاوت است ، چون در برخی کشورها موضوع رفاه اجتماعی وجود دارد، که در این زمینه در کشور ایران نیز باید بودجه را افزایش داد و نگاه جرم انگاری تغییر کند.
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چرا همیشه در حوزه آسیب های اجتماعی دولت را مقصر می دانیم، آیا مردم هیچ نقشی ندارند و برای مردم هیچ چیزی تعریف نشده است.
صفاتیان توجه به این افراد را به عنوان یک تکلیف برای همه جامعه دانست و گفت: همانطوری که به نقش دولت در این زمینه خرده می گیریم مردم هم باید ورود کنند، البته معتاد خیابانی باید در خیابان دیده شود تا هم مردم و هم مسئولان نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.
وی همچنین از اجرانشدن آیین نامه مراقبت پس از خروج در کشور انتقاد کرد و گفت: این آیین نامه سه سال پیش توسط رییس قوه قضائیه ابلاغ شد و دستگاه ها را با وظایف آنها تعیین تکلیف کرده است.
صفاتیان ادامه داد: 95 درصد آیین نامه در کشور اتفاق نیفتاده است اگر اجرایی می شد در کمک به این موضوع بسیار موثر بود.
به گزارش ایرنا، آیین نامه مراقبت پس از خروج از کشور می گوید، معتاد به مواد مخدر و روان گردان که بطور داوطلبانه اقدام به درمان اعتیاد خود ننموده و بنابر حکم قانون به درمان مکلف شده با تعیین تکالیف مراقبتی بعد از خروج، امری ضروری در فرآیند مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر و روان گردان‌‌ها است. لذا در اجرای تبصره‌(1) ماده‌(16) اصلاحی قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، مصوب 9/5/89، این آیین نامه با مشارکت دستگاه‌های ذیربط توسط دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه و تصویب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha