پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 203359

معمولاً برای کاهش خستگی جسمی در یک روز پرمشغله، با فشار آوردن روی انگشتانمان یا با کج و راست کردن گردن و کمر، کمی خود را کش و قوس می‌دهیم. این حرکت در تمامی سنین حتی در جوانان و نوجوانان نیز مشاهده می شود. تعداد زیادی از مردم در حالی که از عوارض و خطرات شکستن قولنج مطلع هستند اما بدون توجه به آن به این کار ادامه می دهند.اما آیا می‌دانید این حرکت به‌ویژه درگردن، سلامت ما را به خطر می‌اندازد و به گردن درد و حتی سکته منجرمی شود؟

خطرات شکستن قولنج گردن

سلامت نیوز: معمولاً برای کاهش خستگی جسمی در یک روز پرمشغله، با فشار آوردن روی انگشتانمان یا با کج و راست کردن گردن و کمر، کمی خود را کش و قوس می‌دهیم. این حرکت در تمامی سنین حتی در جوانان و نوجوانان نیز مشاهده می شود. تعداد زیادی از مردم در حالی که از عوارض و خطرات شکستن قولنج مطلع هستند اما بدون توجه به آن به این کار ادامه می دهند.اما آیا می‌دانید این حرکت به‌ویژه درگردن، سلامت ما را به خطر می‌اندازد و به گردن درد و حتی سکته منجرمی شود؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، آیا می‌دانید چرا هنگام شکستن قولنج صدای ترکیدن ایجاد می‌شود؟ درواقع صدابر اثر ترکیدن حباب‌های هواست که در مایع سینوویال تولید می‌شود. این مایع چسبناک مانند چرب کننده‌ای است که حرکت مفصل‌ها را آسان‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، مایع سینوویال بین هر استخوان کوچک گردن  است  و با این حرکت احتمال آسیب دیدگی جبران ناپذیر وجود دارد.


بدترین اتفاق ناشی از این عادت چیست؟
به نقل از سایت Reader s Digest، سکته بدترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد. اگرچه این حرکت بی‌ضرر به نظر می رسد اما مانع از خون‌رسانی به قسمتی ازمغز می‌شود. گفته می شود این حالت خطرناکی است که احتمال مرگ سلول‌های مغزرا در عرض 5 دقیقه براثر قطع جریان اکسیژن افزایش می دهد.


علت سکته به دلیل شکستن قولنج گردن:
احتمال پارگی ریز در دیواره رگ‌هایی که از گردن عبور می‌کند، وجود دارد. این قسمت آسیب ‌دیده می‌تواند باعث لخته شدن خون شود. با گیرکردن لخته خون در رگ‌های مغزی احتمال سکته وجود دارد. شکستن قولنج گردن، باعث کشیدگی غیرضروری رباط‌ها در این قسمت می شود. رباط با ضعیف شدن دیگر قادر به نگهداری گردن نیست، درنتیجه فرد دچار گردن درد می‌شود. خوب است بدانید با این کار هرچه قدر هم قولنج بشکنید دیگر نمی‌توانید گردن درد را  تسکین دهید و برای آرام کردن این درد باید مسکن مصرف کنید.همچنین هرگز نباید از فرد دیگری برای شکستن قولنج کمک بگیرید چون احتمال آسیب دیدگی ستون فقرات، کوفتگی، ضرب‌دیدگی و دررفتگی مفاصل وجود دارد. از طرفی شکستن قولنج برای افرادی که در میانسالی و سالمندی قرار دارند خطرناک‌تر است چون به دلیل ضعف مفاصل، ابتلا به آرتروز یا پوکی استخوان ممکن است دچار دردهای شدید در ناحیه موردنظر و حتی شکستگی استخوان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha